Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF omställning, omättlig

2018-01-05 02:12 #0 av: Linto86

Jag började det nya året med LCHF för att gå ned i vikt och bli av med sockerberoende och hetsätning. Efter 3 dagar gav jag upp eftersom jag var så sjukt hungrig trots att jag åt uppåt 4000 kalorier om dagen. Kunde inte sova de två nätter jag höll på utan var uppe och åt. Sover i vanliga fall väldigt bra och har aldrig varit nattätare.

Jag kände att det inte funkade då jag har så mycket i skolan jag inte orkade fokusera på och dessutom blev jag rädd att vikten skulle skjuta iväg på den kalorimängden. Det slutade med att jag tredje dagen moffade i mig mackor och glass. Så besviken på mig själv.

Jag funderar nu på att ge det ett nytt försök, men skulle gärna vilja ha lite tips på hur man tar sig igenom hungern och sömnlösa nätter i början. Och hur länge kan det pågå?

Anmäl
2018-01-05 06:33 #1 av: Siggebus

Låter underligt - du får nog beskriva mer i detalj VAD du åt för någonting?
Lchf kan ju stå för väldigt många olika variationer och föreställningar har jag lärt mig genom åren.

Anmäl
2018-01-05 08:47 #2 av: Mooniq

satsa på proteinkällorna ägg, fisk, kött, fågel och skaldjur. Dessa kan du nästan äta obegränsat av. Kokta kalla ägg i kylen är bästa snabbmaten. 

Lägg till grönsaker, undvik rotgrönsaker och potatis. Undvik även majs. Ät gärna bladsallader av olika slag , tex ruccola, babyspenat. Grönköl är gott att steka, röd/vitkål är gott att finstrimla och koka 2 min och ha som pasta/potatis på tallriken.

Lägg sen till nån typ av sås: dressing, steksky, gräddsås, vinägrett på grönsakerna, kryddsmör. 

Jag har sen många år kört en asiatisk inriktning på matlagningen, gärna wokade grönsaker och strimlat kött/fågel. Jag äter ägg till frukost: omelett, kokta eller stekta ägg. och håll mig mätt länge. köper gärna grytbaser som är smaksatta och har kokosmjölk, finns i asiatiska hyllan i affären, en del innehåller minimajs och då kan kolhydratinnehållet visa lite högre siffror - plocka bort dem. 

Att tänka på: ät inte för mycket nötter, drick inte mejerier då kolhydratmängden lätt skenar iväg - använd mejeri i matlagningen men vissa personer går upp av mejerier - jag är en av dem, så jag håller nere på mejerier. Tokät inte ost - jättegott men kan stoppa viktnedgång.

När jag bokför min mat varierar jag mycket beroende på hur aktiviteterna ser ut, men pendlar mest runt 1300 - 1900 kalorier/dag och kolhydraterna ligger under 80 gram/dag, oftast runt 50 gram/dag. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2018-01-05 10:04 #3 av: Linto86

Tack för ditt svar, jag har förstått att jag kanske borde vara försiktig med mejeriprodukter. Tänkte att jag skulle utvärdera ett par veckor och se vad som händer på vågen. Har svårt för svårt kaffe som annars är min favoritdryck. Men tänkte 1 msk grädde borde vara Okej, utsätt med lite vatten. :) Kokta kalla ägg har jag laddat med i kylen.

Siggebus - Jag registrerade maten måndag-ons och en dag kunde se ut som följande.

Frukost:
Oopsies 2 st m. bregott (ca 15 g/st) ost/skinka och gurka, kaffe m. 1 msk vispgrädde

Lunch:
Julskinka ca 200 g, 1 avokado och 100 g Philadelphiaost, kaffe m. 1 msk vispgrädde

Mellanmål:
2 Babybell
Kaffe m. 0.5 dl vispgrädde

Mellanmål:
2 kokta ägg m. Smör (ca 30 g)

Middag:
Blomkålsris m. Köttfärs ca 3 dl och västerbottenost 1 dl

Mellanmål:
Oopsies 2 st m. Bregott, ost/skinka och gurka

Mellanmål:
2 kokta ägg m. Smör (ca 30 g)

Sista mellanmålet åt jag kansje vid 10-11 för att sen försöka sova. Båda nätterna kunde jag inte sova utan var sedan uppe igen mellan 2-4 bara för att jag var så hungrig. Åt då kokt ägg med smör igen.

Som du ser blir det väldigt många mellanmål. Känner mig väldigt mätt direkt efter huvudmålen, men blir hungrig så fort igen. :/

Anmäl
2018-01-05 10:04 #4 av: Linto86

Anmäl
2018-01-05 10:12 #5 av: Mooniq

jag börjar oftast dagen med omelett på 2-3 ägg, 3-4 skivor bacon, eller lite stekt svamp. grönbladigt till det på tallriken. Sen är jag inte sugen/hungrig förrän lunch då äter jag lagad mat, tex wokade grönsaker med wokad kyckling. Sen är jag mätt fram till 17-18, då blir det middag med kött eller fågel -(jag har svårt för fisk) och grönsaker -ibland med asiatisk touch, ibland med kryddsmör. Jag har begränsat mitt kaffedrickande till 2 muggar på fm. kvällstid ev ört-te. Tror du duttar lite med maten eftersom du äter många mellanmål - prova o se om du kan ändra till 3 kanske 4 måltider per dag. Kan ta lite tid i omställningen om du är van att småäta - då kan man ha tex gurkskivor med räkröra eller salamiskiva på. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2018-01-05 12:14 #6 av: CasaRamon

En vanlig dag för mej ser ut så här:

Frukost kl 8.00 : Fettkaffe mixat med 30 gr smör + 1 msk kokosfett samt 1 kokt ägg.

Mellanmål kl 12 : Kaffe med grädde och 1 LCHF bröd med ost och skinka

Middag kl 16 : Kött, fisk eller kyckling med sallad eller grönsaker.

Jag kör 16:8 så gott som alltid och mår väldigt bra på detta. Jag är numera aldrig hungrig däremellan.  Men räkna med att det tar lite tid för kroppen att ställa om till ny livsstil.

Anmäl
2018-01-06 11:06 #7 av: Marliis

Jag är pensionär och inte så aktiv längre så jag börjar dagen med fettkaffe, lunch vid 12 tiden med ägg och till exempel bacon, creme fraiche med egenodlade svartvinbär och ngn droppe D3/K2 vitamin, middag vid 18 med kött eller fisk, ofta med surkålsallad eller tomat/gurka, några skivor ost som efterrätt, dricker vatten eller kaffe, inga mellanmål. Jag är kolhydratkänslig och mellanmål triggar lätt insulinpåslag som stänger tillgången för mina egna fettreserver och då blir man hungrig/sugen.  I början är det viktigt också att få i sig tillräckligt med salt.

Kaffe dricker jag svart, förutom fettkaffet som är mitt frukost.

Anmäl
2018-01-06 15:12 #8 av: Zepp

Välkommen hit till KIF.. vi har ju språkats även på den andra stora LCHFsiten!

Och det du beskriver handlar mest troligt om Dopamin,  dvs vårt belöningssytem.

För du/de flesta borde vara proppmätta på 4000 Kcal.. rent ut sagt illamående!

"Det har länge varit ett faktum att dopaminet påverkar beteenden som har med lust och njutning att göra. Dopaminet påverkar dock inte upplevelsen (gör den mer njutbar) eller belöningsupplevelsen per se. Dopaminet påverkar i stället viljan till lust och njutning, orsakar ett uppsökande beteende gentemot föremål som bereder njutning och känslan av belöning, och gör individer mer njutningsbenägna."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dopamin

https://www.nok.se/Akademisk/Titlar/Popularpsykologi/Halsa/Hjarnkoll-pa-maten/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-01-06 15:24 #9 av: odezza

Jag tror att det är själva omställningen som gör att du blir vrålhungrig. Jag var vrålhungrig första halvåret, då jag började med LCHF. Jag kokade ägg och hade i kylskåpet, för att lätt kunna ta mellanmål när jag behövde. Jag gjorde också ostrullar (hyvla en skiva ost, hyvla en skiva smör, rulla ihop och ät). Och jag åt frukost, lunch, middag, plus en massa mellanmål. Det blev ca 3000 kcal, vilket är ganska mycket för en stillasittande, kort kvinna på 50 kg. Fast jag gick ner under den här tiden, trots att jag inte behövde det, och trots att jag åt så mycket.

Numera äter jag oftast 2 mål om dagen, inga mellanmål förutom någon kopp kaffe eller te med grädde. Då och då blir det bara ett mål, om jag inte känner mig hungrig.

Du gav upp efter 3 dagar. Det är alldeles för kort tid, då har du inte hunnit ställa om till fettdrift. Det tar ca 3 veckor för kroppen att ställa om till fettdrift. Under tiden kan man uppleva hunger, huvudvärk, trötthet, hjärndimma, men förhoppningsvis inte allt hela tiden.

Om du tycker att omställningsbesvären  blir för svåra, prova med att lägga till lite kolhydrater, t ex rotfrukter. Kanske kan du passa på att börja lägga om kosten i samband med något lov, t ex sportlovet.

Grädde och smör dämpar hungerkänslorna, och ger energi. Var därför inte rädd för att ha grädde i kaffet och teet i början. Själv har jag osaltat smör i mitt morgonkaffe, för att vara säker på att jag får i mig det fett jag behöver.  Om du har en problematik med hetsätning, se till att få i dig tillräckligt med fett, så att du håller dig mätt och nöjd.

Att börja skruva på mängder, t ex att minska på mejerier, kan vänta till du är igenom omställningen, och märker hur det fungerar ihop med din kropp, och vad du vill uppnå med kostomläggningen.

Sammanfattningsvis: ge inte upp, prova igen, men var snäll mot dig själv under omställningen, tillåt dig de mellanmål du behöver, se bara till att dom är feta!

"still lost in space and time"

Anmäl
2018-01-06 19:41 #10 av: Wighall

jag hade stora problem med mätt- sugen- hungrig känslan i början. Har i nästan hela mitt liv inte känt känslan av hunger / mättnad och varit konstant sugen .
Blev väldigt mycket bättre på det nu när jag började med 16/8 fastan.
Och allt blev bättre när jag insåg att min "hunger" va sug .
Jag sattsar på stora måltider och sällan .
Ser ut som du äter lite - ofta. Då blir man aldrig mätt och kroppen får inte vila . Suget kommer lättare.
5-6 veckor in i min nya livsstil så åt jag max tre mål om dagen , oftast bara två.
Hoppar alltid frukost .
Jag äter tillex ett helt pkt bacon och två ägg i en måltid , på det håller jag mig i minst 5-6 h
Jag som extremt socker sugen har aldrig mått bättre men under julen har jag unnat mig och allt gått åt hell....
Så nya tag nu . Kämpa på.

Anmäl
2018-01-08 15:53 #11 av: sussie

Det kan vara jätte svårt att känna skillnad på sug och hunger, jag hade svårt i början med just det. Vänta en stund 15-20 minuter och se vad som händer, du kanske bara är sugen! Sen är det ju som övriga skrivr viktigt att äta sig mätt också.

Anmäl
2018-01-08 23:20 #12 av: Linto86

Tack för alla stöttande kommentarer och råd! :) Jag bestämde mig för att lägga LCHF på is tills jag är klar med slutspurten på den här kursen, vilket är slutet av denna veckan. Förvisso fortsätter skolan, men inte så intensivt som det varit nu, då kan jag nog hantera omställningsbesvären eftersom det inte går ut över tentaplugg. :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.