Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - tidningar/hemsidor

Kris i brödbranschen?

2018-01-03 13:09 #0 av: Sindri

Man kan ju undra.....

https://www.svd.se/brodets-nytta-for-klimatet-gloms-bort

Anmäl
2018-01-03 13:50 #1 av: Effie

Svenskarna känner inte till brödets positiva egenskaper. Nähä?

På lunchrestaurang anses det lika skamfyllt att be om bröd som alcohol.  Alltså - var går de och äter? Jag känner mig fortfarande som ett ufo som inte äter bröd. Alla andra tittar konstigt på mig. Varför äter du inte det????? Inte ens glutenintolerant???

Ja, och så undertecknat av Brödinstitutet, WWF och Konsumentföreningen Stockholm.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-01-03 22:12 #2 av: Hanveden

Jaha nu igen...

Brd.jpg

Kommer ni ihåg?

m hopp om en internationell LCHFday den 16 januari Cool.

Anmäl
2018-01-03 22:17 #3 av: Sindri

Men jag vill att VARJE dag skall vara en LCHF-dag Skämtar

Anmäl
2018-01-03 22:48 #4 av: Hanveden

Men som en påminnelse till dietister, nutritionister med flera om att Socialstyrelsen har för 10 år sedan givit Annika D rätt att använda LCHF vid typ 2 diabetes och vid övervikt. 

Något som jag upplever att dietister, nutritionister med flera ännu inte har tagit till sig fullt ut eller förstått...

Dessutom en hyllning till Annika D som fick hela drevet efter sig. Det är ett stort civilkurage att stå emot press och VoF are med flera...

för en internationell LCHFday den 16 januari Cool.

Anmäl
2018-01-04 13:03 #5 av: Vivisfaxarn

Kris i brödbranschen är väl precis det som det handlar om!
Blir lite trött....

Anmäl
2018-01-08 16:01 #6 av: sussie

Bröd, alltså riktigt gott surdegsbröd är det enda som gör det svårt för mig att vara strikt LCHF'are.............. i många år  var det inget problem men nu kan jag inte alltid så emot. Det ÄR ju så gott, det är mitt "godis" den hårda sorpan och det härliga innandömmet med lagom tuggmotstånd massor av smör kanske ost också. Jag som har ätit LCHF långt innan LCHF fanns är en brödsyndare!Dreglar

Anmäl
2018-01-08 16:47 #7 av: Sindri

Jag har ett recept på surdegsbröd utan gluten. Det är väldigt gott, kommer från Nillas Kitchen. Jag gör det dock på nästan bara mörkt teff-mjöl och mycket mer surdeg i smeten. Står faktiskt tre limpor i ugnen just nu och det doftar ljuvligt......
https://nillaskitchen.com/?s=surdeg

Anmäl
2018-01-09 14:13 #8 av: hemul

Du länkade till en sökning. Menade du det här?
https://nillaskitchen.com/2016/09/05/glutenfri-surdegslimpa-med-fibrer-och-teff/

Sindri, du har möjligtvis inte testat det här brödet på bara råg?
https://nillaskitchen.com/2017/04/24/ragrutor-100-ragmjol/

Bakade det igår och det fick väldigt hårda kanter, eller hård skorpa ska man kanske säga. Gott ändå, men vet inte om det ska vara så. Fick verkligen slita för att bita av, så att säga.

Har lite samma problem som sussie. Har börjat arrangera fika i en en förening. Enda sättet att få det att gå ihop är att baka själv. Och då måste man ju provsmaka. Tycker bröd är märkligt gott helt plötsligt. Detta efter att ha ätit bröd två-tre gånger på 12 år och inte känt nån saknad efter det. Var ingen brödälskare förut heller. Ett par mackor på morron, sen var det väl mer nödmat om man inte kunde äta riktig mat. Oväntat problem efter så många år.

Anmäl
2018-01-09 14:30 #9 av: Sindri

Det kommer upp lite olika alternativ om man klickar på länken. Hon har nog modifierat recepten lite med tiden. Den du länkade till liknar mer den jag gör än de hon hade från början.
Nej, jag har inte ätit gluten på många, många år. Vet inte om jag vågar. Men rågbröd brukade jag älska. Speciellt de med hårda kanter! Kan man vara känslig mot bara vetegluten?

Anmäl
2018-01-09 18:20 #10 av: hemul

Ja, det tror jag. Det är inte samma gluten i råg, men nåt glutenliknande och det är mycket mindre av det (om jag minns rätt). Tjejem som har den där sajten äter ju råg.

Jag trodde du var riktigt strikt! Men då äter alltså lite bröd?

Anmäl
2018-01-09 19:17 #11 av: Sindri

Äh, min "strikthet" är högst varierande. Skämtar  Nu har det ju varit jul..............

Men speciellt bröd med kokbanan och surdegslimpan inbillar jag mig gör mer gott än ont.

Anmäl
2018-01-10 03:19 #12 av: hemul

Där ser man. I de lugnaste vatten... Blinkar

Jag som inte bakat mer än ett par gånger i hela mitt liv trots att jag älskar att laga mat. Har tyckt det varit tråkigt och stökigt, mjöl överallt. Vanligt bröd alltså, lowcarbbröd bakar jag. Nu inte bara tycker jag det är gott, jag tycker det är kul också!

Anmäl
2018-01-10 13:23 #13 av: sussie

Jag är inte rädd för gluten det är kolhydraterna som fått mig att avstå vanligt bröd, tänker man på vete och gluten så kan det ju vara vetet i sig som är boven inte gluten!

Anmäl
2018-01-10 14:15 #14 av: Sindri

Kände du något av rågbrödet? Är väldigt sugen att testa.  Iofs så har jag många brödsorter på min repertoar nu, men en del längtar efter "riktigt" bröd.
Och jag har alltid bakat allt bröd själv och ibland kan jag sakna det där härliga knådandet av en fin jästdeg.

Min senaste variant är pizzabotten på tunnbrödsdeg med kokbanan. Ungdomarna som har testat gillar det, nu skall jag prova en själv endera dagen.

Anmäl
2018-01-11 03:16 #15 av: hemul

Jag? Nä, men jag mår aldrig dåligt av att äta bröd, inte ens vetebröd. Ändå mådde jag så mycket bättre när jag uteslöt det. Knepigt det där. Jag får alltså inget direkt kvitto på vad som är olämpligt att äta som en dela andra får. Vilket gör det svårare att låta bli nu när jag tillslut har gläntat lite på brödburken. Jag misstänker dock att om jag började äta det dagligen, som förr, skulle jag börja må sämre. Socker var aldrig boven för mig, potatis äter jag fortfarande. Lämnar liksom bara bröd som källa till ohälsan.

Du kan nästan tänka dig det där brödet som finncrisp i smaken, fast tjockare och mjukare. Lipar

Anmäl
2018-01-11 14:27 #16 av: Sindri

Ohjaaaa, jag kan tänka mig. Mums! Tycker faktiskt väldigt mycket om rågsmaken.
Men började läsa på om gluten igår hos Jonas Bergqvist och det fick mig att inte våga testa i alla fall.
Infektioner, förkylning med påföljande astma.......nej, jag kommer ihåg hur det var en gång i tiden.

Anmäl
2018-01-12 03:10 #17 av: hemul

Ska ta med min provsats och prova på fikagästerna. Kan inte bestämma mig för om det är misslyckat eller inte, så vill inte göra mer innan det är testat. Man fick nästan slita loss bitar med tänderna. Gapskrattar

Anmäl
2018-01-12 08:34 #18 av: Sindri

Det måste i alla fall var jättebra gympa för tänderna.  Vi använder dem nog allt för lite idag.

Anmäl
2018-01-12 19:05 #19 av: hemul

Har du alltså bakat sånt där surdegsbröd på ris- eller majsmjöl? Funkar det bra?

Anmäl
2018-01-12 23:39 #20 av: Sindri

Jag gör surdegen på mörkt teff. Och använder mycket mer surdeg när jag bakar än i receptet, ca 5 dl till 3 limpor. I själva degen använder jag mest mörkt teff, men lite lite ljust, ibland lite havre eller bovete, som andan faller på.
I ärlighetens namn så har jag de sista gångerna även använt ½ paket jäst till tre limpor. De blir lite mindre kompakta då.
Bakar på morgonen och låter dem jäsa nästan hela dagen innan jag gräddar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.