Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem

LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Högt blodsocker timmar efter kolhydratsrik måltid

2017-12-13 16:23 #0 av: Grenen

Hej!

Jag har ätit lchf nu i 2 månader, har haft ett par små fusktillfällen men inget enormt. 
Bestämde mig häromdagen för att fuska till det rejält med en måltid från chopchop (friterad kyckling i nån sås som säkert innehåller masssor av socker), och tänkte att jag då kunde testa blodsockret för att se hur det skulle reagera på en så kolhydratrik måltid.

Jag är INTE diagnostiserad med diabetes sen tidigare, och har haft koll på blodsockernivåerna som ibland varit lite väl låga, men aldrig för höga.

Nu tog jag dock blodsocker först 20 min efter och landade på 6,8, sen efter 40 minuter och låg på 7,5. Lite småhögt, men efter en måltid med mycket socker känns ändå som ett ok värde. 
När jag kollar efter 2 timmar ligger jag dock på 9,3 mmol! Det är ju på tok för högt efter så lång tid!
Jag tog fasteblodsocker samma dag som låg på 4,4 mmol.

Tror ni att det här kan vara en reaktion till följd av att kroppen helt enkelt blev shockad av så mycket socker, att kroppen inte kan förbruka det eller liknande, eller är det rent av ett tecken på diabetes? :/

Anmäl
2017-12-13 16:32 #1 av: Maria

Nyfiken fråga. Varför kollar du ditt blodsocker?

/Maria

Anmäl
2017-12-13 16:34 #2 av: Grenen

Har haft problem tidigare med höga nivåer av insulin, och även problem med för lågt blodsocker. Nu testar jag lite då och då bara för att se så det sköter sig liksom :)

Anmäl
2017-12-14 09:53 #3 av: Record

Kanske har du lurats av namnet Kellogg's med bara 2% socker?

http://annfernholm.se/2017/12/14/kelloggs-vilseleder-om-socker-i-frukostflingor/

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.