Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6971 ggr
Hickan
2017-12-05 12:24

Hur ska jag hantera ost?!

Jag har precis dragit igång med att äta lchf, med tanken att gå ner i vikt. Ost är kanske det godaste jag vet. Läser ofta att det är bättre att hålla sig ifrån mejeriprodukter i början men jag vet ärligt talat inte hur det ska gå till att inte äta ost! Hur illa är just ost om en tar bort annan mejeri? Jag är vegetarian och halloumi är dessutom ett väldigt bra enkelt "köttsubstitut".

Annons:
parsley
2017-12-05 12:36
#1

Det finns personer som äter en hel del mejerier inom LCHF och ändå går ner i vikt. LCHF är i mångt och mycket en mejeribaserad kost, även om en del äter mejerifri LCHF. Är du vegetarian så minskar antalet proteinkällor om du väljer bort ost.

En del reagerar på laktos och behöver ta bort eller minska på flytande mejerier, typ grädde, youghurt och creme fraiche, men kan fortsätta äta ost.  Det är inte samma sak som laktosintolerans och man ska inte välja laktosfria livsmedel istället. 

Andra har problem med kasein, dvs mjölkprotein och kan behöva ta bort både flytande mejerier och ost. Många som äter mejerifri LCHF äter fortfarande smör, eftersom smör mest består av fett och vatten, samt vanligtvis lite salt. Produkter av får- eller getmjölk innehåller att annat slags protein än vanlig komjölk och vissa kan äta dem, men behöver vara sparsamma med komjölksprodukter

En del menar att mejeriprodukter innehåller tillväxthormoner som är bra när djurungar ska växa och bli stora, men är mindre lämpliga för personer som vill gå ner i vikt.

Mitt råd är att du börjar med att äta mejeriprodukter. Känner du att det inte fungerar, så överväg att minska eller att äta mejerifri LCHF istället.

hemul
2017-12-05 14:57
#2

Håller med. Ska du börja med att ta bort varje sak olika människor uteslutit för att gå ner så sitter du snart där med klick kokosolja och ett paket bacon. I ditt fall bara kokosolja då.😃

Tänk också på att det inte är så säker att det alltid är p.g.a. att grejen ifråga innehåller något illasinnat som det har funkat för personen ifråga att utesluta den. Det kan ju också vara så att hen lätt överäter av just det. Ost och grädde är faktiskt just sådana saker som det är lätt att stoppa i sig lite för mycket av. Det är dessutom tillbehör som man kanske inte betraktar som själva maten. Man äter en köttbit. Ost och grädde i såsen är liksom extra som man kanske inte ser riktigt som mat. I ditt fall blir det ju annorlunda. Osten är själva maten, proteinbiten. Sen går många och huttar grädde i början också och häller det i te och kaffe. Kan bli mycket på en dag.

Zepp
2017-12-05 23:10
#3

Ja ost är ju illa illa.. näe så är det ju inte alls!

Utan vad gäller mejerier.. ersätt inte dåliga matvanor med att äta en massa ost.. eller andra mejerier.

Utan man bör äta riktig lagad mat.. och då kan ost och mejerier ingå som komponenter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2017-12-06 07:24
#4

Håller helt med #3
Jag åt ost och använde vispgrädde till både det ena och det andra när jag började men självklart åt jag riktig lagad mat och lät inte osten (som jag älskar med Bregott på) ersätta måltider. Jag använde det inte heller som ett substitut för det där småätandet/snacks-knaprandet  som jag brukade ha för mig  på kvällarna.
Jag lyckades gå ner 45 kg trots ost och grädde - det drog ut på tiden mer än vad som egentligen var nödvändigt men det berodde inte på osten utan  på att jag hade perioder med stort godis-krängande eller annat dumt.

villvaramed
2017-12-06 09:31
#5

när kollegorna äter fredagsfralla med ost och bregott på morgonfikat, gör jag min egen ost-och bregottrulle .

hemul
2017-12-06 14:56
#6

Men hallå! OP är vegatarian och ost är den riktiga maten.

"Jag är vegetarian och halloumi är dessutom ett väldigt bra enkelt "köttsubstitut".

Annons:
Hickan
2017-12-08 16:09
#7

Tack för informativa svar! Jag kör på med ost ett tag till. Och det är väl just det som togs upp av Hemul i #6 som jag funderar på. Jag ersätter ju ofta kött med ost. Till frukost äter jag inte ägg och bacon, jag äter ägg och ost.

mafmaria
2017-12-09 19:02
#8

#7, Självklart kan du börja med ost som proteinkälla. Får du problem med viktnedgången så får du överväga annat, precis som #1 sa. Lycka till!

Hanveden
2017-12-29 23:06
#9

För några år sedan åt jag gärna mellanlagrad prästost i skivor med hyvlat smör emellan kunde också bli en trekant brieost från en brietårta gärna lite micrad så den smälte ihop något men inte börjat bubbla… Det blir alltmer sällan numera.

m hopp om en internationell LCHFdag Cool .

Mooniq
2018-01-01 11:05
#10

Jag tillhör tyvärr den gruppen som går upp i vikt av mejeriprodukter. Jag har hållt på med lchf i många år. Jag har bokfört min mat i perioder och varje gång jag plussar in ost o mejerier så går jag upp i vikt. Även vid små mängder. Jag har behållit lite ost för gratänger, lite creme fraiche för matlagning och lite grädde i kaffet.  När det gäller matlagning så dras jag åt det asiatiska hållet med mycket wokade grönsaker och kött eller fågel. Ägg är stapelvara. Börjar gärna dagen med kokta ägg eller en omelett. Har flera gånger fått avprogrammera mitt kaffedrickande, då det på jobbet är lätt att få i sig för mycket. Nu blir det 2 muggar på fm och sen ev nån kopp örtte på em/kväll utan socker/mjölk/grädde. 

Prova dig fram. Ha inte bråttom. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: