Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Tappar ingen vikt

2017-11-21 22:48 #0 av: Wighall

Inne på 9 v med lchf.
Tappad ett par kilo direkt ( vatten) . Sedan har det stått still. Har inte så mycket mer men 3-5 kilo vore önskvärt.
Springer i vanliga fall 2-4 mil i veckan men varit mycket sjuk. Just nu inne på andra omgången i höst med bihåleinflammation ( jobbar med barn).
Tycker nu att den där tightheten som va så bra på magen har blivit lite mera bullig. Byxorna stramar lite igen .
Vill inte väga och mäta förmycket , kan bli helt super besviken och börja äta skit igen.
Mår ju väldigt bra nu på andra sidan övergångsbesvären.
Hört man inte skall räkna kalorier men det brakar ju bort mot 2500kcal varje dag .
Frukost :Äter helt pkt bacon och två ägg som jag blandar med lite ost och gör typ scrambled. Gurka till det.
Lunch och middag kan vara : frikadeller med avokado och sallad , fläskfilegryta, vitkålsgratäng osv.
Oftast äter jag tre mål om dagen . Fastar 16/8 så när som möjligt.
Mejerier är smör att steka i , grädde i sås och ost.
Är cola light beroende och kämpar med det . Kan det vara boven som stoppar upp dom sista kilona ???
Jag är stor i maten - jobbar ochså med att hitta min mättnad .
Vad kan jag göra för att tappa lite till i vikt ?

Anmäl
2017-11-22 06:27 #1 av: Sindri

Nio veckor är inte lång tid. Men absolut - Cola light gör så mycket med din kropp, odlar dåliga tarmbakterier etc så det kan absolut vara det som sabbar. Det triggar matlusten och får dig att äta mer.
Du verkar få mesta fettet från bacon och fläsk (omega 6 - inte optimalt) och ost. Mejerier kan göra att en del har svårt att gå ner i vikt. Lite mindre grädde i såser, mera aromsmör. (Smör räknas inte som mejeri)
Prova en ledig dag att göra ett gäng köttfärsbiffar i lagom och frysa ner. Ta fram i kylskåpet på kvällen. Eller köttfärsröra med någon god kryddning. Gör också en laddning aromsmör.

Har du testat kokosfett? Finns både med och utan smak. För många har det kickat igång fettförbränningen. Enklast är att ta en matsked i kaffe eller te. Kan användas att steka i också. 
Använd också sökfunktionen på sidan och sök efter Äggmjölk.

Anmäl
2017-11-22 08:05 #2 av: Wighall

Jag äter bacon varje dag . Är tyvärr väldigt kräsen men utvecklas hela tiden . Avocado, broccoli, blomkål , ägg .... provar nytt hela tiden .
Har grädde i fläskfilegryta och vitkålsgratäng osv, skall jag plocka bort det, ingen sås ?
Gör köttfärsbiffar som jag äter, då tar jag bara sallad , avocado och lite färdig pepparsås ( matsked) till.
Dricker inget kaffe och te , gillar inte varma drycker. Vad kan jag implementera kokosfettet ( har hemma) med då ?
Äter mycket ost , får sluta med det . Gör ju goda bröd på ost som jag hittat receptet på . Det använder jag till nästan allt ( som smörgås , hamburgerbröd osv).
Är inte så varierad i min kost då jag är så kräsen , har inte ont av det själv att äta samma ofta .

Anmäl
2017-11-22 08:33 #3 av: Sindri

Grädde kan vara OK - men frågan är hur mycket det blir varje dag? Likaså ost.

Ta en dag och mät och väg - resultatet kan bli överraskande.
Som sagt - byt ut en del såser mot aromsmör.

Visst finns det många bröd som är lågkolhydrat, men för mycket av det goda......
Det är lätt i början att man kommer in fel; för att det t ex står att hallon med grädde är OK betyder inte att man kan äta det varje dag - eller flera gånger om dagen.

Det gäller att sätta igång fettförbränningen och då får man  börja lite tufft. Jag åt tex inte alls något sorts bröd första halvåret, ingen frukt, mycket lite grädde.

Sedan, när kroppen lärt om kan man introducera sånt som är OK.

Så; Ingen Cola. Mindre grädde. Mera smör. Lite mindre ost. Inte bara fläskkött.
Och igen;  sök  här på Äggmjölk så hittar du tips på vad du kan göra med kokosfett förutom att steka i det.

Anmäl
2017-11-22 11:06 #4 av: Wighall

Tack jag får starta om.
Ligger under 20 g kolhydrater per dag . Skriver upp allt och väger allt i Lifesum.
Men ser som sagt att kalorierna drar i väg .
Får äta rent kött i stället , nöt. Aromsmör får jag testa . Går ju göra vitlökssmör det gillar jag .
Det är bara svårt att hålla sig mätt. Avskyr ju smör smak och får inte ner rent smör bara så där . Ser att många äter rent smör.
Får testa mig fram . Värst blir att vara utan colan

Anmäl
2017-11-22 18:11 #5 av: Zepp

Om man säger som så.. enligt din beskrivning så förefaller 2500 Kcal vara ungefär vad du drar?

Och du får lov att räkna kalorier för mig.. bara du sen inte inbillar dig att ditten datten kalorier vilken som helst är det enda avgörande!

Men testa hellre ett halv paket bacon till frukost.. resten oförändrat?

Eller varför inte det drakoniska slopa frukost eller lunch.. vilken som!

Och nu skall jag avslöja en väl dold hemlighet.. det är kalorierna som spelar mest roll i slutändan!

Och hur kommer då LCHF in i det hela.. jo olika kalorier påverkar kroppen/homeostasen, hunger/aptit.. på olika sätt!

Nu så bör du vara omställd så det räcker, och du verkar för övrigt rätt frisk.. men vill bli av med muffinsmagen/kärlekshandtagen.. och din kropp är omställd för att använda fett som främsta energikälla.. då kan man så sakta minska på portionerna.. alternativt minska antalet portioner under dygnet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-11-22 19:01 #6 av: Wighall

Bra där #zepp.
Jag kör 16/8 fasta vilket gör att det oftast blir 3 mål men ibland 2 mål om dagen . Jag får också anpassa till min löpning om jag tillex har långpass den dagen .
Löpningen gör mig mindre hungrig faktiskt och är sällan hungrig efter långpass.
Jag märker givetvis hur stor skillnad det är på kalorier och kalorier . Älskar också känslan av att aldrig vara uppblåst efter mat intag. Jag tog bort osten ur äggröran i morse och det gick bra . Så får fila på portionerna fram över.
Jag är på den här kostomläggningen för resten av livet nu , givetvis får det bli lite fusk någongång men det är ingen bantningsdiet för mig utan ett mål att vara så gott som sockerfri det flesta dagar om året.
Som en sockerberoende överätare är det en stor livstils ändring som får ta tid.
Jag måste fokusera på allt bra som händer . Tillex så har jag inte ätit ketchup på 6 veckor nu och innan hade jag ketchup till ALLT.
Jag har lärt mig äta nya saker .
Cola lighten skall jag fasa ut denna veckan , lagret sinar och handlade ingen ny med hem idag . Går det så går det . Inga skuldkänslor om det blir återfall ibland.

Anmäl
2017-11-22 21:11 #7 av: Sindri

Bra tänkt! Go for it! Tummen upp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.