Annons:
Etikettövrigt
Läst 3801 ggr
Backi_89
11/21/17, 7:33 PM

Kan LCHF hjälpa mot rösthallucinationer?

Hej, 

Jag har diagnosen Schizofreni och jag lider av rösthallucinationer. 
Har ätit LCHF nu i några månader och märkt resultat på vikten dock ej psyket. 
Undrar om det finns någon på denna sida som själv har lidit av rösthallucinationer och blivit botad eller åtminstone bättre? Vill också gärna veta, om ni blev bättre, hur lång tid tog det innan ni blev det? 

Tacksam för svar!
/Backi

Annons:
Aleya
11/21/17, 7:36 PM
#1

Jag har en sjukdom som är kronisk(fysisk och inte psykisk) och jag blev inte bättre av lchf på den. Och det är inte det kosten direkt är till för.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Backi_89
11/21/17, 7:41 PM
#2

Hur menar du, Aleya? Vad har du för slags sjukdom? 
Fick du någon form av förbättring av LCHF vad gäller andra krämpor?

OlgaMaria
11/21/17, 8:06 PM
#3

När det gäller hjärnan så jag tror jag man ska tänka på antiinflammatorisk kost. LCHF är bra men får gärna innehålla mycket superfoods som ingefära, vitlök, citron, kokosolja, massa kryddor m.m. Kollagentillskott är bra för hjärnan också. Det finns tydligen samband mellan inflammation och schizofreni ( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4612505/ ). 

Socker och snabba kolhydrater är givetvis bra att undvika eftersom det eldar på inflammationer. Men det är nog bra om man tänker mer på antiinflammatorisk kost och inte bara "LCHF". 

Adaptogener kan kanske hjälpa också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
11/21/17, 8:07 PM
#4

En som är kronisk, fysisk och blev inte bättre av lchf. Jag har inte lust att skriva ut vad. Ne blev inte förbättrad utan var samma nivå. Och sen sitter din sjukdom i hjärnan, och det lär nog tyvärr inte hjälpa med lchf. Utan ta eventuell medicin som är ordinerad och lchf är inte en mirakelmetod som kan fixa allt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kyllan56
11/21/17, 8:12 PM
#5

Jag äter LCHF och har blivit av med både Depression och ADHD-symtom.  Ketogen kost, som LCHF är ger många fördelar på både neuropsykiatriska funktionsstörningar, psykiska- och kroniska sjukdomar. 

Ketogen kost utesluter också per automatik gluten, som kan påverka tarmen och dess bakterier negativt. Dessutom har det gjorts forskning på Sahlgrenska sjukhuset med aminosyran Lysin.

Det viktiga är att man äter ren ekologisk oprocessad mat och verkligen ser till att man är i ketos och använder fett som primär energikälla. Många som äter LCHF gör fel och då uteblir resultaten. Sedan kan det ta tid att läka tarmen och genom det tillfriskna. 

Schizofreni är en otroligt jobbig sjukdom! Jag har arbetar med unga människor som led av det. Du får prova dig fram.

En annan sak som kan förbättra schizofreni är CBD-olja, som görs av industrihampa och inte är rusgivande.

http://www.viska.se/nya-lakemedel/ny-behandling/6242-har-lchf-diet-effekt-mot-schizofreni

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/kosttillskott-mot-schizofreni-1.1177183

http://www.cbd-hampa-olja.se/blog/33-cbd-olja-och-schizofreni-behandling

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Backi_89
11/21/17, 8:18 PM
#6

Hej Kyllan56! 

Kan du vara snäll och berätta hur lång tid det tog för dig innan du blev helt fri från Depression och ADHD, t ex hur många månader eller år tog det innan du blev helt bra? 

Tacksam för svar! 
/Backi

Annons:
Kyllan56
11/21/17, 10:01 PM
#7

Jag började med LCHF i december 2011 och sommaren 2012 märkte jag en markant skillnad. Fallit tillbaka några gånger på socker, utan att depressioner eller ADHD-symtom kommit tillbaka. Men förra våren föll jag för bröd, som jag inte ätit på fyra år. Då kom ADHD-symtomen tillbaka. Sedan dess är jag åter på banan.

Kosten och att inte ha vitamin- eller mineralbrister är oerhört viktigt. En skadad tarm läcker och tar inte upp näring som den ska. 

Jag förstår att du vill bli av med dina dina hörselhallucinationer.

Det kan aldrig skada med LCHF, så prova du och återkom gärna och berätta hur det går!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

hemul
11/22/17, 8:33 AM
#8

Skulle nog säga att lågkolhydrat påverkar hjärnan rätt mycket.  Har tyvärr inte hört något om schizofreni jag heller, men som redan antytts, vad har du att förlora? Även om det inte hjälper så har du ju ett bättre utgångsläge om du är allmänt friskare och starkare. Många märker av effekter som större lugn o.s.v.

Lycka till! Jag vet att du har det hemskt jobbigt. Håller tummarna för att du ska hitta ett sätt att hantera din sjukdom.

Upp till toppen
Annons: