Annons:
Etikettövrigt
Läst 4202 ggr
Sindri
2017-11-18 07:01

Psyllium - bara skalen?

Tog med för lite psyllium till bakning till Spanien, här finns bara malda hela frön. Nån som vet om det funkar eller om det bara skall vara skalen?

Annons:
Zepp
2017-11-18 17:59
#1

Det är skalen som ger gelen!

Du skulle oxå kunna leta efter Redix.. dvs konjacrot/glukomanna!

Glukomanano på spanska vad jag förstår?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mafmaria
2017-11-18 18:42
#2

Det är som Zepp säger skalen som ger gelen men å andra sidan är det inte mycket frö i fröet så att säga så det borde kunna gå att använda som bindemedel ändå.

Zepp
2017-11-18 18:57
#3

Och jag ger härmed en frisedel för de eventuella kolhydrater som fröet kan innehålla.. om du använder dem till att reda såser/soppor/grytor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2017-11-18 19:38
#4

Nej till att baka, å det blir ju inte mycket heller.

Sammet1
2017-11-18 22:02
#5

Problemet är väl att man ofta behöver vara ganska exakt med husk/psyllium när man bakar, och är det då malda hela frön så kan man inte räkna med att det går att använda samma mått som vanligt. Man brukar ju inte ha så mycket, men har man för lite så håller det inte ihop, och har man för mycket så riskerar man att alltihop blir en enda geleklump. Är det då utblandat i okänd ratio så lär du behöva mer än vad du brukar ha i receptet, men frågan är hur mycket mer? 

Ett tips om du har tid, är att börja med bara lite mer än vanligt och låta det svälla. Därefter kolla konsistensen, ha i mer om det behövs och låta svälla igen, och sedan fortsätta så tills det blir lagom. OCH ha koll på hur mycket mer du till sist tog, så vet du till nästa gång vilken ratio som gäller.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Annons:
hemul
2017-11-19 00:01
#7

DELETE please!

Postade i fel tråd. Sorry.

Sindri
2017-11-19 06:59
#8

Tack för input. Tror jag hoppar att experimentera. Det får ordna sig - är snart hemma igen och skall försöka att inte göra om samma misstag igen.

Upp till toppen
Annons: