Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 6642 ggr
joohannna
11/8/17, 10:09 AM

Skära kött åt rätt håll

Hoppas det går bra att ställa en fråga om att skära kött här. 

Jag blir så TRÖTT på mig själv som alltid lyckas göra fel. Alltså skära köttet å fel håll och aldrig kan jag lära mig att se hur det ska vara. Det enda som inte kan bli fel är fläskfilé. Den är ju så smal och avlång. Men nu skulle jag skiva en skinkstek. Och det var bara en stor rund köttklump. Jag vände och vred på köttet och försökte lista ut åt vilket håll det skulle skäras.

"Mot köttfibrerna" säger folk när jag frågar men om jag inte ser hur köttfibrerna går då? Jag vet inte ens hur en "köttfiber" ser ut?  Det var insprängt fett och linjer åt alla håll i köttet tyckte jag. Jag blir bara förvirrad.

När jag var klar kom min mamma förbi och det första hon sa var "Men du har ju skurit köttet åt fel håll" Men hon kan inte förklara hur man ser det för "det syns ju" tycker hon bara, men jag ser inte!

Vet inte hur ni ska kunna förklara i text när jag inte ens fattar när jag tittar på köttet men jag skulle gärna vilja lära mig.

Annons:
hemul
11/8/17, 12:13 PM
#1

Ja du. Inte lätt att förklara. På sånt som tillagad stek, om man skär en skiva av steken och drar med baksidan av en nagel längs snittytan samtidigt som man håller emot, brukar man kunna se om köttet liksom delar sig mellan fibrerna eller om det bara är avhuggna fiberändar.

Effie
11/8/17, 12:28 PM
#2

Jag skulle testa att nypa av en bit lite försiktigt, inte någon bit som sitter löst, utan en del av själva steken, och försöka hitta fibrernas riktning.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ashe
11/8/17, 3:52 PM
#3

Den skurna köttbiten till höger är skuren fel, fibrerna går som trådar tvärs över köttstycket. Om du försöker dra isär köttbiten delar den sig hyfsat lätt åt ena hållet. Vill inte dela sig alls åt andra hållet.

Den vänstra skurna köttbiten(som ligger mitt i bilden) är skuren rätt. Om du drar i den delar den sig lätt=lätt att skära i bitar på tallriken och lättuggad.

Ibland går köttets fibrer åt olika håll i samma bit kött. Då får man skära efter den största biten eller dela i två och skära var för sig.

Lycka till!

http://pernillaelmquist.se/wp-content/uploads/2011/08/Blogg-2.jpg

Sorry, bilden vill inte visa sig…

Upp till toppen
Annons: