Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 3179 ggr
LenaK63
2017-11-02 22:52

Brödet jag bakar!

Jag vet! Ät riktig mat. Men jag tycket att det är praktiskt att ha en brödbit att lägga osten och smöret på. Stekta ägget också.

I kväll har jag just sett ett TV-program (här i Tyskland) om hälsa där man talade om att det mättade fettet inte hade med hjärt- och kärlhälsa o.s.v. att göra. Fettet är alltså 'friat'.

Sedan bakade man ett bröd som jag bakar. Se  och häpna. Brödets ingredienser är: Mandelmjöl, kokosmjöl, fberhusk bakpulver, färskost, salt och ägg.  De  hade också linfrön och chiafrön i vilket jag inte har men det kan man ju pröva. Ska leta efter den som var upphovet till mitt bröd och meddela. 

Undrar om LCHF Detschland har initierat detta. Vore ju bra.

Annons:
mafmaria
2017-11-03 06:51
#1

Härligt! Ett steg i rätt riktning! 😊

Margareta
2017-11-08 21:00
#2

Tänk vad det sprider sig även om det tar tid

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

LenaK63
2017-11-08 22:29
#3

Långsamt går det. Men det sitter så hårt detta med "Kaffe und Kuchen" i detta landet. Det ska alltid vara sött. Grädden därtill är ju OK. Den tar jag i kaffet. Men så finns det i varje by en kyrka, ett bageri och en "Kneipe" dvs en liten bar där det serveras Toast Hawai  och öl osv.  Varje morgon åker mamman  i morgonrock med bilen till bageriet (som öppnar 5:30) och köper färskt bröd till familjens frukost. 

LCHF.de och LCHF Deutschland kämpar på. Man tar av sig hatten för dem. Men detta är ett stort land med många TV-kanaler och lokaltidningar. Ett så stort genomslag som LCHF fått i Sverige kan man nog bara drömma om.

nilu
2017-11-14 14:57
#4

Går det att hitta receptet på brödet nånstans?

LenaK63
2017-11-15 08:23
#5

Så här bakar jag:  

6 ägg

200 g riven ost helst Emmental

0,5 dl kokosmjöl

0, 5 dl riven mandel

0,5 dl Pofiber

2 msk Fiberhusk

3 tsk bakpulver

1 tsk salt

0,5 dl vatten

Vispa äggen fluffigt. Blanda de torra ingredienserna. Häll först i osten i äggblandningen och sedan det torra medan vispen går på lägsta varvet. Häll sist i vattnet. 

Detta häller jag i en ca 1 liters bakform som jag klätt med bakpapper. Sätt ugnen på 160° varmluft. Baka i  1 timme och 20 min. Behöver inte svälla mer än tills ugnen blir varm.

Det blir ett bra bröd att rosta.

Originalreceptet är nog från Birgitta Höglund tror jag, men iden med osten fick jag av Marie Norder Aspholms Mozzarellabröd. Brödet som de bakade i Tyska tv-programmet hade också chiafrön och linfrön. Man prova sig fram.

Upp till toppen
Annons: