Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Vad gör jag för fel? Ber er verkligen om hjälp!

2017-11-01 22:35 #0 av: Hagmans

Hej allihopa!

Jag har ätit strikt lchf i 2,5 vecka nu. Första veckan gick jag ner över 2,5 kg, sedan har det stått still, och nu går jag upp! Jag är dessutom förstoppad, men det är ändå löst när det lilla kommer ut. Blir tokig.

Jag äter massor med spenat, kokosolja, smör, kycklingfile, laxfile, fläskfilé, lite grädde/creme fraiche, ost, bacon, skinka, brie, lök, vitlök, ägg, broccoli, lite paprika, lite gurka och tomat, bearnaisesås, salami osv. Ligger mellan 7-10 gram kolhydrater per dag och enligt ketosticks är jag verkligen i ketos. Hur gör jag för att magen ska fungera? Har till och med ont och det svider i magen. Och känns inte bra när jag ska uträtta mina behov. Jag känner mig också hungrig hela tiden, ett sug i magen. Känns som magkatarr typ. Är så hungrig att jag inte kan sluta äta. Kan äta 3 matskedar smör eller kokosolja i ren "hunger" när jag känner sådär, utan att det riktigt hjälper.

Ber er om hjälp!
Tack på förhand!

Anmäl
2017-11-01 23:21 #1 av: Halvdansken

Kokosoljan kan ställa till det i början, jag fick jättont i magen av det, men det gick över efter en tid. Varför vet jag inte, magen kanska vande sig vid det? 

Tänk på att man går på toa mindre ofta med LCHF, är du säker på att du är förstoppad, eller är du bara ovan vid att gå 3 gånger i veckan istället för varje dag?
Hungerkänslor kan bero på att man är törstig, med LCHF får man ofta i sig mindre vätska via maten. 

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-11-02 06:56 #2 av: Hagmans

För mig svider det vid magmunnen, precis som magkatarr. Kokosolja har jag ätit så många år och det har gått bra. Dom få gånger jag går på toaletten nu får jag knappt ut någonting, det är det som är problemet :/ Min mage är dessutom hård och uppsvullen, mer än innan LCHF. Så jag är verkligen förstoppad. Jag dricker 2 liter per dag men är ändå så enormt hungrig. :/

Anmäl
2017-11-02 07:08 #3 av: Sindri

Vissa kan gå direkt över till strikt LCHF, vissa måste fasa in lite långsamt, du kanske hör till den senare gruppen. Det är inte lätt för hela mag-tarmsystemet med en stor omvälvning. Du kanske skall backa lite och sedan långsamt gå över till mer strikt LCHF.

Anmäl
2017-11-02 16:20 #4 av: macarena

Läs om bönor och försök att förstå vad de går ut på och prova!!! Drick också potatismjöl i vatten och drick.Det är fråga om resistenta stärkelser och det gör att magfettet smälter och magen mår bättre. Potatismjölsvatten är nästan gott!! Det mättar också. 

Studera resistent stärkelse!!!!

Anmäl
2017-11-03 06:58 #5 av: mafmaria

Äter du linfrö eller loppfrö (psyllium)? Det är inte gott men låt nån matsked hela frö stå i ett glas vatten över natten. Rör runt gelen som bildats på morgonen och drick. Gelen är bra mat till tarmbakterierna och lätt laxerande. Personligen tycker jag linfrö är aningen lättare att få ner än loppfröna. Som sindri säger kan det vara vettigt att fasa in det strikta. Jag tror också att du ska vara försiktig med för mycket protein för det kan ge gaser hos en del.

Anmäl
2017-11-03 18:59 #6 av: Zepp

Om man säger som så.. förstoppning är nog den vanligaste biverkningen av LCHF, speciellt i början.. jättevanligt!

Iallafall, så kan du ju inte ha det, så du får ta till lite olika metoder för att vänja tarmarna, Magnesium, loppfrön, husk, andra slembildande frön, vitkål, bönor, laktoberal.. i värstigaste fall.. uppslammat potatismjöl i vatten.. urk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-11-04 10:17 #7 av: CasaRamon

Glöm inte kokosfettet. Superbra för magen. Min mage är i toppform på fettkaffe varje morgon. Mixar kaffet med 30 gr smör + 1 msk kokosfett. En jättegod och snabb frukost som ger mättnad i flera timmar.

Men ta inte kokosfett på kvällen, då  kan man bli illamående. Har egen erfarenhet av det.

Anmäl
2017-11-05 14:48 #8 av: hemul

Jag hade inte så stora problem med magen, däremot det där med glupande hunger. Det gav sig faktiskt inte förrän jag la till lite riktiga kolhydrater (potatis, inte blad). Det ville jag göra av andra skäl också när jag var lite mera påläst än när jag började och bara skippade allt, så det var inget bakslag för mig.

Därmed inte sagt att det är likadant för dig. Men det är helt klart att alla inte funkar likadant på low carb och speciellt så när det gäller extremt kolhydratsnål kost.

Anmäl
2017-11-05 18:46 #9 av: parsley

Magnesiumoxid kan också verka laxerande. Det finns i billiga magnesiumtillskott typ Ledins och en del av apotekens. 

Behöver du tillskott av matsmältningsenzymer? Det finns en del att läsa om olika matsmältningsproblem på den här sidan.  https://magkliniken.se  Man kan bl a göra ett självtest med hjälp av bikarbonat för att se om man har tillräckligt med matsmältningsenzymer. 

Kan du tänka dig att äta opastöriserad surkål eller andra mjölksyrade grönsaker för att stötta tarmfloran (kan ev ersättas med probiotika kapslar om man tycker surkål är hemskt), samt lägga till resistent stärkelse i form av t ex potatismjöl?

Anmäl
2017-11-09 08:05 #10 av: Margareta

Jag skulle testa större volym grönsaker av så många olika sorter som möjligt. Ända upp till 20 g kolhydrater per dag kan fungera om man håller nere proteinmängden och ser till att fetthalten är tillräckligt hög.
Jag är ingen vän av matregistrering, men gör det ibland för att få fram vissa måltider som jag vet att jag sen kan ta till och lita på utan att mäta och väga. 80% fett, 5% kolhydrater och 15% protein håller igång min mage.
En tumregel för mig är att inte äta mig ”mätt på protein”, då blir jag förstoppad. Ägg är extra känsligt så det avstår jag helt numer. Kål (alla sorter), svamp, alla gröna blad, squash, avokado och sparris är det jag kommer på nu som jag äter i stort sett obegränsat.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2017-11-15 08:26 #11 av: villvaramed

Isbergsallad är bra för mig, mättande, man får tugga på något, innehåller vätska och fibrer och alltså bra för tarmen.
köp och ät och då mer än några blad, ät mycket.

Anmäl
2017-11-20 14:20 #12 av: Wighall

Är inne på v 8 . Körde lite medium 50g kolhydrater första två veckorna, märkte att det va svårt att komma upp i . Ligger nu på 15-25 g kolhydrater.
Har haft väldiga övergångsbesvär . Kopplar det till mitt sockerberoende och att min kropp levt på carbs och socker i 40 plus år. Den har protesterat rejält.
Men nu mår jag mycket bättre. Va grymt förstoppad med nära döden toa besök efter några veckor. Köpte på apoteket lite hjälp som man tar innan man går och lägger sig. Körde en gång sedan dess har magen fungerat. Går kanske inte på toa varje dag men tänker inte på det nu , det sköter sig själv.
Hungern sitter i huvudet. Är jag uttråkad och rastlös blir jag hungrig. Har ju ofta känslo ätit innan , haft svårt att avgöra sug/hunger/törst.
Nu vet jag att jag inte borde vara hungrig och när jag acceperat det så är det lättare att hålla sig .
Äter bara 3 ggr per dag , fastar 16/8 så gott det går .
Märker tydligt att jag inbillar mig hunger eftersom jag som idag ätit 8:30 och nästa gång först nu kl 14 . Har haft annat att göra i mellan och då tänker jag inte på mat alls.
Första veckorna kunde hungern vara olidlig vissa dagar. Det lugnar ner sig.
Tips 2 mot förstoppningen.
Började dricka en sportflaska vatten med en resorb i på morgonen innan frukost . Det kan vara för lite vatten.
Jag har bara tappat nått kilo men magen är mycket tightare nu.

Anmäl
2017-11-21 20:45 #13 av: Zepp

Rekommenderar att köpa vitkål.. WTF.. har man köpt hem det så är det för det första svinbilligt.. gott till det mesta.. och man får sjutton äta upp det eller slänga.. sagt och gjort.. jag äter upp det... iomed att jag hatar att slänga mat som jag betalat för!

Rödkål funkar oxå.. och är litta knaprigare.. finns lixom efter årstid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.