Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7894 ggr
fiskenihavet
2017-11-01 13:29

Pampas

Hej. Det är inte ofta man hittar gräsbetarkött där jag bor. Nu hittade jag, märke Pampas från Uruguay, 100% grass fed beef. Någon som testat eller hört nått om detta märket?

Annons:
parsley
2017-11-01 14:45
#1

Jag har för mig att Gunnar Rundgren skriver om sydamerikansk köttproduktion i boken Den stora ätstörningen, men jag kommer inte ihåg vad han skriver bara att det var något land i Sydamerika som haft gräsbetande djur, men istället börjat med  sk feed-lots i form av industriell uppfödning där djuren hålls i fållor och matas med kraftfoder. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket land det rörde sig om. Får du inget bättre svar, se om du kan få tag på boken.   https://www.bokus.com/bok/9789170378850/den-stora-atstorningen-maten-makten-miljon/

fiskenihavet
2017-11-01 16:07
#2

#1, hoppas att det inte rör sig om detta märket. Det står ju 100% gräsbetande oxar, så annars är det ju lögn och bedrägeri.

hemul
2017-11-02 12:00
#3

Står det nåt URL till sajt på förpackningen?

Naturkött eller vad det heter försöker också intrycket att korna strövat på Pampas, men det är inte sant. Det säger det iofs inte så rent ut som det här märket verkar göra. 

Den svenska importören verkar vara samma som för Naturkött och där står inte ett ord om att djuren är enbart gräsuppfödda, bara allmänt svammel om sydamerikas grässtäpper.
http://norvida.se/varumarken/pampas/

Zepp
2017-11-03 19:21
#4

Om man säger som så.. Pampas och Naturbeteskött är samma företag!

http://norvida.se/

Och det jag sett så skiljer de på kött uppfött i Brasilien.. och på Pampas!

Det med Brasilien är billigare än det som är märkt med Pampas.

Pampas sträcker sig i princip inte in i Brasilien om man är petnoga.. utan utsträknicngen brukar anges till Argentina och Uruguay.

Huruvida de luras skall jag låta vara osagt.. men de kunde om de var skrupelösa sälja allt kött som Pampas.. men då fick de problem med ursprungsmärkning och förpackning.

Oandrasidan, de som ser mer till pris väljer främst Brasilien och kött uppfött i Amasonas på skövlad djungel samt till stora delar på Feedlots och Soya.

Sen så, det är lixom ingen myt att det fortfarande föds upp djur på Pampas.. frågan är bara om man kan lite på ursprungsmärkningen?

För det andra.. det finns lixom inga garantier för att de inte strax för slakt stödutfodras med Soya för extra slaktvikt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2017-11-04 04:43
#5

Tyckte precis jag redan sagt att det är samma importör?😛

Lite lustigt att de svamplar på om pampas gräs samtidigt som de också berättar om sojan de fodrar djuren med. Undrar hur man gör rent praktiskt när man matar kossor som strövar fritt på Pampas?

Hittade detta i FAQen.

Varför är inte era Naturkött®-produkter ekologiska?

Vårt kött är inte ekologiskt av två skäl. Framförallt tillåter vi att man gödslar beten för att dels ge en effektiv markanvändning men också för att betet skall vara tillräckligt bra för att köttet skall klara våra kvalitetskrav. En ekologisk märkning kräver också en omfattande byråkrati som vi hittills har tyck varit onödig eftersom vår produktion redan sker på ett naturligt sätt.

Japp. Gödsla Pampas låter ju supernaturligt!😃

Och här är en gammal artikel. Northdrade hette de då. Tror de antigen bytt namn till eller är uppköpta av Norvida. northtrade.se omdireigeras till Norvida.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3490393

fiskenihavet
2017-11-04 12:56
#6

Detta står på förpackningen: 100% grass fed, Pampas entrecote, långtids mörnat biff av bästa kvalité från helårs gräsbetande ungoxar, Uruguay, angus-hereford, nedskuret i Uruguay, uppskuret i Norge, producerat i Uruguay av frigorifico Pandora ontilcor s.a.

Annons:
Zepp
2017-11-04 14:04
#7

#5

Prexis.. och jag håller väl alltid med dig.. så förutom att klicka på bra inlägg så försöker jag oxå lägga till ytterligare aspekter.. det kan ioförsej bli lite si och så ibland.

Såå.. nu kommer vi strax till marknadsföring och huruvida importörer/leverantörer lurar konsumenter.

Iallafall, sydamerika är stora vad gäller köttexport.. främst Argentina och Uruguay, iomed att Pampas ligger inom deras nationella gränser.

Och det har sina historiska rötter.. Pampas är det stora gräsbevuxna området där det knappast lönar sig att odla annat, men där man av tradition fött upp betande boskap för avsalu.

Främst på stora haciendor, för att berika ägarna.. oså har det gett arbete till rätt många.

Hur som helst.. många utav dessa haciendor har köpts upp av multinationella företag.. för köttproduktion.

Och utvecklingen har gått vidare, dvs det är mindre arbetsintensivt med Feedlots och importerad soya från Brasilien, Majs från USA, vilket ger en ökad avkastning till ägarna!

Och ingen har väl undgått den sk "köttskandalen" i Brasilien?

https://www.dn.se/ekonomi/kottskandal-i-brasilien-ruttet-kott-saljs-till-europa/

Oså till det tredje.. dvs Northtrade/Norvida.. de skall ju oxå ge avkastning till sina ägare.. frågan är om de vågar tumma på förtroendet bland konsumenterna.. om de oxå blir lurade, eller om de har hyfsad koll på vad de köper in och distrubierar?

Inte nog med det, jag är medlem i COOP väst, även om det ligger avigt till för mig.. så jag köper den mesta maten på ICA.

Och då har jag iallafall Gröna Gårdars utbud att välja på.. och då skall man självklart ha samma kritiska syn på vad de distrubierar, de hävdar då att allt kött är gräsbetat.. det är lixom ett kvalitetskriterium för dem.

https://www.gronagardar.se/sv

Oså köper jag när jag ändå är på COOP kött från en annan distrubitionskedja nämligen Kaprifolkött.. de är dock inte lika petiga på huruvida det slutuppföds med spannmål för extra slaktvikt.

Men, de har en egen butik i Gbg.. i Tynnered/Opaltorget, där kan du om du beställer lite större partier få rent gräsbetat.

http://kaprifolkott.se/index.php/en/butiker/78-gardsbutik-i-vastra-goteborg

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2017-11-04 14:22
#8

#7, jag misstänkte att det evt kunde vara nått lureri, det var därför jag skrev här, men man kan ju inte vara säker. Där jag bor är det ooooovanligt att hitta gräsbetarkött (om du inte är villig till att pungar ut med blodpriser för en s…liten köttbit). Därför är det värt att undersöka påståendet från Pampas. Men då är väl det köttet inte hälsosamt att äta, och inte en bra industri att stödja. :(

Zepp
2017-11-04 14:40
#9

#8

För säkerhets skull så du inte missförstår mig.. troligen så är det som så att om du köper kött märkt Pampas, så är det mindre chans att du blir lurad/att Norvida luras?

Och rent gräsbeteskött.. med eller utan slutuppfödning, Gröna gårdar/Kaprifolkött.. kostar hur som helst svinmycket pengar per kilo.. till skillnad mot spanmålsuppfött.

Vi har vant oss vid att mat nästan skall vara gratis, det får oxå konsekvenser på vår hälsa samt på miljön.

Sååå.. jag är lixom inte helt inne på att avfärda Pampaskött från Norvida innan det dyker upp någon artikel i någon tidning.

Och på det så har vi miljöaspekten, det vore bäst för miljön om vi köpte kött från Pampas, Tomater från Spanien och andra grönsaker från hela världen iomed att vårt eget jordbruk är så modernt och oljeberoende.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2017-11-04 14:57
#10

#9 enig med dig att det är prisskillnad på mat och mat. När man säljer 200g Pampas för 70 så misstänker jag att det är en grund för det… Men utbudet på bra mat är dåligt, och det går dessvärre ut över miljöhänsynet. Men istället för att köpa Pampas, OM det är dåligt, så är alternativet kortrest industrikött

Zepp
2017-11-04 15:21
#11

Eh.. 70/200*1000=350 per kilo!

Det är inte billigt.. det är dyrt kött!

Kollade i kylen.. där ligger således två biffar med kappa från Kaprifolkött a 329/sek/kilo.. det är dyrt!

Samtidigt.. på samma kvitto så har jag köpt en kassler.. a 97/sek per kilo.. hur går det ihop.. förutom allt vatten de puttat in i denna?😮

Och de gånger jag köper Norvidas kött så väljer jag alltid det som är märkt med Pampas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2017-11-04 17:35
#12

Hm, ja för visso, men man har ju liten koll på om reklamen är riktig, eller om det är pengar ut av fönstret om det inte är så fantastiskt som reklamen påstår.

hemul
2017-11-05 14:44
#13

#8 Men det kan ju vara så också. Tycker bara det var märkligt att det inte nämns på sajten - om jag nu tittade på rätt produkt.

Verkar väl vågat att ljuga rakt ut på förpackningen. Northtrade sa aldrig så direkt att Naturkött var gräsbetat. Men leddes bara att tro det genom allmänst svammel om gräsvidder och bilder på strövande kor.

Annons:
fiskenihavet
2017-11-05 21:37
#14

Jag har kontakt företaget med div frågor, men har inte fått svar ännu. Jämförde det man gått ut med här, kontra i Sverige ift kött från samma område.

Upp till toppen
Annons: