Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
dr Annika Dahlqvist

Internationell LCHF dag 16 januari

2017-10-27 10:54 #0 av: Hanveden

Tycker så här på Annikas blogg...

Vad tycker ni här skall vi satsa på "January 16th, World LCHF Day"

"Enligt Temadagar är 16 januari ledigt..

Mitt förslag är att vi verkar för att den 16 januari skall kallas internationella LCHF dagen…

Det skulle påminna dietisterna om att deras anmälan avslogs och att de som håller sig borta från dietisternas förlegade rekommendationer blir friskare…

Som alla här vet godkände Socialstyrelsen den 16 januari 2008 Annika…

”Socialstyrelsen ansluter sig till professor Bernes yttrande och bedömer att dr.
Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt
och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med
vetenskap och beprövad erfarenhet.”

https://prod-dietdoctor-d3xpwb8eqyot4ma5.stackpathdns.com/se/wp-content/2008/01/lcarende1.pdf

Så här skriver Dr Björn Ekengren distriktsläkare i Tyresö 2017 om dietisterna:

”Tidigare kunde man remittera dessa patienter till en dietist eller en diabetesmottagning för kostrådgivning, men tills dessa instanser också uppdaterar sina kostråd – först när det går att åka skridskor i helvetet? – så får man försöka sköta dessa motiverande samtal med patienten själv.”

Så här skriver Tina Brus diabetessköterska på Vivalla Vårdcentral om dietisterna 2017:

”Många, dietister framför allt, försöker få mig att tro att vi gör fel som predikar lågkolhydratkost. Socialstyrelsen säger… och det blir nästan som ett hot. Då tvekar många diabetessköterskor att ge de råd som funkar bäst. Jag har ju också gjort så.”

Hos Kostdoktorn: https://www.dietdoctor.com/se/?s=bj%C3%B6rn+ekengren&st=any

Vem som håller kvar dietisterna och ser till att det snart 10 åriga utslaget från Socialstyrelsen är något de kan strunta i kan jag bara spekulera i…

mLCHFh B-) .

PS Har själv i stort sett hållit mig till LCHF i drygt 10 år DS"

Får medhåll av: "Bill Robinson says:

That is a great idea Hanveden! January 16th, world LCHF day!
Let’s get this thing going! Post this on other LCHF sites. I will.

Annika, you are a beacon of light to the rest of us.

I’m humbled at only 6 years of LCHF.

January 16th, World LCHF Day"

Anmäl
2017-10-27 12:25 #1 av: Effie

Ja, som jag kommenterade på Annikas blog: Alltid retar det någon.

Och det är väl inte fel, att väcka lite uppmärksamhet.

Och inte fel att ha en matdag som går att fira. (Äggets dag tillhör väl de firningsbara. Men pizzadagen, popcorndagen, veganpizza, vegetariskt, Nutella, morotskaka, geléhallon, grapefrukt...och det där var bara  januari och februari.)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-10-27 22:27 #2 av: LenaK63

Jag är med. En jättebra idé. I november ngn gång är det 10 år för mig. Har inte haft en förkylning sedan 2010. Har kunnat sluta med blodtryckstabletter som pådyvlades mig efter en stor operation 2006. Idag har jag endast mekaniska problem som ryggskott efter dumma utsvävningar i trädgården eller så. 

Anmäl
2017-10-28 03:15 #3 av: hemul

Inte jag. Urless på alla dess konstruerade dagar som vil promota det ena eller det andra. Om det är något jag själv tycker är bra eller halvbra är egalt.

Anmäl
2017-10-28 05:19 #4 av: Vivisfaxarn

Jag tycker som Effie. Alltid retar det någon!

Anmäl
2017-10-28 10:46 #5 av: macarena

Det låter väl bra med en sådan dag!! Vi behöver ju inte demonstrera eller fira . Fira -ett par ägg extra. Alla dietister och läkare borde ha det här tänkesättet utan att riskera sin legitimation!!!!!

Anmäl
2017-10-28 19:27 #6 av: Hanveden

Denna dag 16 januari skulle för mig vara en hyllning till Annika Dahlqvist för hennes strävan att verka enligt Hippokrates ed:

”Ur Hippokrates ed:

Efter förmåga och omdöme skall jag vidtaga dietetiska anordningar till gagn för de sjuka, och vad som kan skada eller göra dem ont skall jag söka avvärja.”

http://vetapedia.se/hippokrates-ed/

”Dietetik betyder läran om kostbehandling av olika sjukdomar och sjukdomstillstånd”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dietetik

Dessutom får dietisterna en påminnelse om vad utslaget från Socialstyrelsen den 16 januari 2008 där anmälan mot Annika D avslogs borde innebära för denna yrkesgrupp...

Dietetik är huvudämne på dietistutbildningen. Ordet härstammar från engelskans diet.

Tycker nog Annika D har bättre begripit vad dietetik betyder...

mLCHFh Cool .

Anmäl