Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 8171 ggr
Hanveden
2017-10-27 10:54

Internationell LCHF dag 16 januari

Tycker så här på Annikas blogg…

Vad tycker ni här skall vi satsa på "January 16th, World LCHF Day"

"Enligt Temadagar är 16 januari ledigt..

Mitt förslag är att vi verkar för att den 16 januari skall kallas internationella LCHF dagen…

Det skulle påminna dietisterna om att deras anmälan avslogs och att de som håller sig borta från dietisternas förlegade rekommendationer blir friskare…

Som alla här vet godkände Socialstyrelsen den 16 januari 2008 Annika…

”Socialstyrelsen ansluter sig till professor Bernes yttrande och bedömer att dr.
Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt
och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med
vetenskap och beprövad erfarenhet.”

https://prod-dietdoctor-d3xpwb8eqyot4ma5.stackpathdns.com/se/wp-content/2008/01/lcarende1.pdf

Så här skriver Dr Björn Ekengren distriktsläkare i Tyresö 2017 om dietisterna:

”Tidigare kunde man remittera dessa patienter till en dietist eller en diabetesmottagning för kostrådgivning, men tills dessa instanser också uppdaterar sina kostråd – först när det går att åka skridskor i helvetet? – så får man försöka sköta dessa motiverande samtal med patienten själv.”

Så här skriver Tina Brus diabetessköterska på Vivalla Vårdcentral om dietisterna 2017:

”Många, dietister framför allt, försöker få mig att tro att vi gör fel som predikar lågkolhydratkost. Socialstyrelsen säger… och det blir nästan som ett hot. Då tvekar många diabetessköterskor att ge de råd som funkar bäst. Jag har ju också gjort så.”

Hos Kostdoktorn: https://www.dietdoctor.com/se/?s=bj%C3%B6rn+ekengren&st=any

Vem som håller kvar dietisterna och ser till att det snart 10 åriga utslaget från Socialstyrelsen är något de kan strunta i kan jag bara spekulera i…

mLCHFh B-) .

PS Har själv i stort sett hållit mig till LCHF i drygt 10 år DS"

Får medhåll av: "Bill Robinson says:

That is a great idea Hanveden! January 16th, world LCHF day!
Let’s get this thing going! Post this on other LCHF sites. I will.

Annika, you are a beacon of light to the rest of us.

I’m humbled at only 6 years of LCHF.

January 16th, World LCHF Day"

Annons:
Effie
2017-10-27 12:25
#1

Ja, som jag kommenterade på Annikas blog: Alltid retar det någon.

Och det är väl inte fel, att väcka lite uppmärksamhet.

Och inte fel att ha en matdag som går att fira. (Äggets dag tillhör väl de firningsbara. Men pizzadagen, popcorndagen, veganpizza, vegetariskt, Nutella, morotskaka, geléhallon, grapefrukt…och det där var bara  januari och februari.)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

LenaK63
2017-10-27 22:27
#2

Jag är med. En jättebra idé. I november ngn gång är det 10 år för mig. Har inte haft en förkylning sedan 2010. Har kunnat sluta med blodtryckstabletter som pådyvlades mig efter en stor operation 2006. Idag har jag endast mekaniska problem som ryggskott efter dumma utsvävningar i trädgården eller så.

hemul
2017-10-28 03:15
#3

Inte jag. Urless på alla dess konstruerade dagar som vil promota det ena eller det andra. Om det är något jag själv tycker är bra eller halvbra är egalt.

Vivisfaxarn
2017-10-28 05:19
#4

Jag tycker som Effie. Alltid retar det någon!

macarena
2017-10-28 10:46
#5

Det låter väl bra med en sådan dag!! Vi behöver ju inte demonstrera eller fira . Fira -ett par ägg extra. Alla dietister och läkare borde ha det här tänkesättet utan att riskera sin legitimation!!!!!

Hanveden
2017-10-28 19:27
#6

Denna dag 16 januari skulle för mig vara en hyllning till Annika Dahlqvist för hennes strävan att verka enligt Hippokrates ed:

”Ur Hippokrates ed:

Efter förmåga och omdöme skall jag vidtaga dietetiska anordningar till gagn för de sjuka, och vad som kan skada eller göra dem ont skall jag söka avvärja.”

http://vetapedia.se/hippokrates-ed/

”Dietetik betyder läran om kostbehandling av olika sjukdomar och sjukdomstillstånd”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dietetik

Dessutom får dietisterna en påminnelse om vad utslaget från Socialstyrelsen den 16 januari 2008 där anmälan mot Annika D avslogs borde innebära för denna yrkesgrupp…

Dietetik är huvudämne på dietistutbildningen. Ordet härstammar från engelskans diet.

Tycker nog Annika D har bättre begripit vad dietetik betyder…

mLCHFh 😎 .

Annons:
Hanveden
2017-12-02 19:46
#7

"Halar" upp denna tråd…

Börjar få lite respons för en LCHF dag på Annikas blogg…

http://annikadahlqvist.com/2017/11/30/10400-kvinnliga-lakare-mot-overgrepp-och-trakasserier/#comments

mLCHFh Cool .

Hanveden
2017-12-25 21:26
#8

Nu börjar det hända saker Annika D har detta med på sin blogg…

http://annikadahlqvist.com/2017/12/25/internationella-lchf-dagen-den-16-januari/#comments

Jag tycker att vi stödjer och sprider detta om 16 januari som nationell och internationell LCHF dag.

Margareta L skall vi höra med Annika D om hon har en gammal kruka kvar att fylla med över hundra rosor…

mLCHFh 😎 .

Hanveden
2017-12-26 18:08
#9

Ett av Annika D´s svar…

"Jag mailade ett antal internationella LCHF-gurus om förslaget till LCHF day.

Det kom nu ett första svar från Jimmy Moore:

YES!!!!!! I’m all about that. That’s a Tuesday…LCHF Day. LOVE IT Annika. 

"

Annika vill:  "Fira dagen genom att ge ett bidrag till Kostfonden! "

m hopp om en LCHFdag B-) .

Lakritsstjärna
2018-01-02 16:57
#10

På längre sikt är LCHF inte bättre än någon annan diet. Det finns få långtidsstudier av LCHF. Glad att LCHF har minskat i popularitet då det på lång sitt kan ge skadliga effekter på hälsan om dieten består av mycket anemaliskt fett. När det gäller kött från däggdjur så bör man max äta 500g i veckan. Det värsta med LCHF förespråkare är att de går emot dietister och Livsmedelsverkets rekommendationer. Livsmedelsverket baserar sins råd på tillförlitlig fakta. Bara för att man är käkare så är man inte aromatiskt expert på näringslära och kost. Det ingår inte hötte mycket näringslära i läkarutbildningar. Det finns många riktigt bra käkare som är bra på att ställa diagnoser utföra operationer osv men det säger inte att de är experter på kost. Ät en kost med mycket frukt och grönt, baljväxter, nötter och fullkorn och sluta vara rädd för kolhydrater från närungsrik mat. Raffinerat socker bör undvikas. Människor är gjorda för att kunna tillgodose sig kolhydrater. Vad skulle annars våra höga halter av enzymet amylas vara bra för. Lita på de som kan kost istället dvs nutritionister och dietister istället för kostdoktorn och Annika Dahlqvist och andra hobby ”kostexperter” bloggare. En egen dag behöver inte LCHF ha. Ska vi sedan ta bort den dagen och ersätta med nästa modediet? Vi behöver äta mindre raffinerat socker, mindre anemaliskt fett och mindre mängd mat och mer motion.

Lakritsstjärna
2018-01-02 16:58
#11

En länk om LCHF som kan vara bra att läsa för de som funderar på att börja med LCHF. http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17565

Marliis
2018-01-02 17:18
#12

Jag har ätit denna modediet nu 10 år och har fortfarande min diabetes2 i remission, har fått ner också mitt Blodtryck direkt när jag började. Jag kommer att fira dagen och tackar Annika för att hon genom sitt mod räddade mitt hälsa.

Lakritsstjärna
2018-01-02 17:59
#13

Att det funkar för dig betyder inte inte att det är det mest optimala för hälsan. Det beror mycket på vad du åt innan. Håller med om att en LCHF diet i många fall är bättre än ett mål snabbmat från Donken eller en skål lösgodis ( säger inte att det var det du åt för det vet jag inte utan bara en gämförels) Själv äter jag nästan aldrig raffinerat socker eller chips och bakelser men väldigt mycket frukt och och speciellt bananer ca 5 om dagen. Jag äter kokt potatis eller ris några gånger i veckan. Inget anemaliskt fett. Jag äter nog en ganska fettsnål diet om jag tänker efter. Så jag borde då vara jätte sjuk men jag har också ett bra Blodtryck ingen övervikt alls ( BMI 19,5) och ett total kolestrol på 3,5 mmol/l. Jag är väldigt intresserad av hälsa och noga med att äta nyttigt. Det är nog inte själva kolhydraterna som är problemet för då borde ju jag vara både sjuk och överviktig. Kolhydrater är ett samligsnamn och även de viktiga kostfibrerna ingår i gruppen kolhydrater. Olika kolhydrater påverkar kroppen på olika sätt. Kostfibrer håller en mätt och balanserar blodsockret. Med LCHF så innebär det att man i praktiken äter mindre mängd mat och mindre mindre raffinerat socker som annars är tomma kalorier och därför går ner i vikt. Fett och protein har hög mättnadskänsla. Samma hälsoeffekter som viktnedgång ger kan nås med vilken annan diet som helst. Tror inte på några mirakel dieter. LCHF har till skillnad mot många andra dieter många negativa effekter på hälsa vid lång sikt men försämrar även den konnektiva förmågan på kortare sikt. Dieten är ofta väldigt omiljövänlig om den består av mycket anemaliskt fett. Så därför tycker jag inte LCHF ska uppmuntras med en egen dag.

Annons:
Marliis
2018-01-02 20:39
#14

Jag har inte ätit något skräpmat före heller, mycket fullkorn, frukt, gärna exotiska, druckik bara vatten till maten, mycket hemlagat. Jag äter inte mer proteiner och kött än folk i allmänhet, en del lokalt producerat kött och ägg. Jag ser mer försämrade kognitiva förmågor hos  de diabetiker i min ålder som medicinerar med insulin samt andra komplikationer.

hemul
2018-01-03 04:27
#15

Ja, hellre försämrad konnektiv förmåga än försämrad kognitiv förmåga! 😃

Margareta
2018-01-05 14:45
#16

Haha alltid lika intressant när vårt sätt att äta diskuteras av utomstående.
Jag har precis passerat 13 år med någon form av strikt kolhydratreducerad kost. Jag kan inte säga 13 år med LCHF eftersom uttrycket inte ens fanns då. 
Det här forumet startade sommaren 2006 och då var jag redan gammal i gården och jag startade bla för att avlasta Annikas blogg. Tyckte det var onödigt att hon skulle sitta och svara på vad man ska äta till frukost och andra frågor vi redan då var många som kunde svara på.
Sen dess har det runnit mycket vatten under broarna men det är fortfarande många inom vården och även utanför som varnar om hur farlig den här kosten är.

Jag har en bra förklaring till varför vi inte lyckas övertyga tex de som skriver i läkartidningen. Vi är inte patienter längre eftersom vi är friska och därför får de aldrig se hur bra vi mår.

Om jag fortsatt med den kost jag blev rekommenderad av läkare och diabetessköterska hade jag med all säkerhet behövt ta insulin idag.
Istället lever jag helt utan gula recept och är friskare än på många år.

Jag tycker att det är ett utmärkt förslag med en dag där vi uppmärksammar LCHF. Inte i första hand för att hylla Annika, det kan vi göra ändå i olika sammanhang.
Jag fastnade för förslaget och stödjer det sen Annika gick ut med att det är en dag för att stötta Kostfonden.

Det är fortfarande väldigt få som förstått att Kostfonden är en fond lika kontrollerad som de andra "90-fonderna" med eget skyddat 90-konto för insamlingar. 

Jag själv fick SVT att backa på den punkten när de i ett inslag med Patrik "Blindstyret" Olsson förbjöd honom att nämna att han sprang Tough Viking i maj 2017 till förmån för Kostfonden. Det lyckades och de gick ut med rättelse på hemsidan efteråt, men det är ändå stor skillnad mot att få det sagt i TV-soffan.

Om firandet av den här dagen kan bidra till att Kostfonden blir mer känd och får in mer pengar och att forskningen sen leder till att vår kost blir mer erkänd - då är jag väldigt villig att bidra.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Hanveden
2018-01-05 22:45
#17

Jag håller med dig Margareta L. 

En LCHF day där vi i Sverige kan be om stödjande av Kostfonden och andra länder kan stödja liknande projekt.

"Annika D vill:  "Fira dagen genom att ge ett bidrag till Kostfonden!"

https://www.kostfonden.se/lamna-bidrag/

"Men en LCHF dag/day också som en påminnelse till dietister, nutritionister med flera om att Socialstyrelsen har för 10 år sedan givit Annika D och andra rätt att använda LCHF vid typ 2 diabetes och vid övervikt. 

Något som jag upplever att dietister, nutritionister med flera ännu inte har tagit till sig fullt ut eller velat  förstå…"

Så här skriver Dr Björn Ekengren distriktsläkare i Tyresö 2017 om dietisterna:

”Tidigare kunde man remittera dessa patienter till en dietist eller en diabetesmottagning för kostrådgivning, men tills dessa instanser också uppdaterar sina kostråd – först när det går att åka skridskor i helvetet? – så får man försöka sköta dessa motiverande samtal med patienten själv.”

mLCHFh 😎 .

Lakritsstjärna
2018-01-06 00:09
#18

Vi har ju religionsfrihet så var och en får ju tro på vad de vill. Jag tycker läkare ska hålla sig till vetenskap och lämna sin LCHF religon utanför jobbet. Det spelar ju ingen roll vad nya forskar rön eller undersökningar kommer fram till de riktigt trogna LCHF gör som Trump och kallar det fake News. Riktigt läskigt är det när en LCHF troende inte vill skicks patienter till en riktig dietist utan tror sig veta bättre själv.

Lakritsstjärna
2018-01-06 01:00
#19

Trodde först att forumet skulle diskutera kolhydrater men ser nu att hela det här kolhydrat forumet verkar ju handla om att undvika kolhydrater och bara en massa LCHFare här när jag tittar efter. Jag anser att LCHF ( och liknande dieter typ Atkins ) är den mest oetiska och sektliknande dieten och en katastrof för både hälsa och miljö så jag kommer väl antagligen bli utkastad om jag fortsätter diskutera här. Om det blir någon LCHF dag får väll framtiden utvisa. Men jag tvivlar starkt då dieten verkar sjuka i popularitet speciellt bland yngre.

hemul
2018-01-06 03:42
#20

Oj så många åsikter på en gång! 😜

Annons:
Hanveden
2018-01-06 11:15
#21

# 19 

HCLF High carb low fat är ju testat med katastrofalt resultat som följd… 

Övervikt med sockerberoende, typ 2 diabetes, med alla komplikationer som blindhet amputationer av fötter och typ 3 diabetes dvs Alzheimers är bara en del av de sjukdomar som till följd av för lite och fel fetter och av sockrets fruktos har icke alkoholrelaterad fettlever blivit väldigt vanlig.

Att inte se detta som kostrelaterade komplikationer är att blunda med båda ögonen och bara lyssna till sockertillverkarnas förnekande av sockrets och high fruktos corn syrups skadeverkningar .

Dessutom alla inflammatoriska tillstånd i kroppen som är orsakade av ett felaktigt omega 6 / omega 3 förhållande och då talar vi inte om ALA utan omega 3 skall vara fiskfetterna EPA och DHA.

Läs Jenny Reimers : http://www.primavi.se/maten.pdf

eller Göran Petersson :  http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/212028/local_212028.pdf

mLCHFh 😎 .

Margareta
2018-01-06 11:43
#22

Ja forumet Kolhydrater iFokus startade 2006 som samtalsforum runt frågor som: Kolhydrater behövs dom? Om vi äter kolhydrater vilka väljer vi? Hur mycket kolhydrater behöver vi? Vad händer om vi skippar dem? Namnet LCHF fanns inte då? Men det här forumet har med sina 20 000 medlemmar bidragit till att kosten spridits över Sverige och en av våra tidigaste Medarbetare Andreas Eenfeldt alias Doc_ slutade här och startade istället kostdoktorn.se som är en av Sveriges största hälsosajter. Den heter numer dietdoctor.com och är översatt till flera språk. Så ur den här lilla ankdammen som Kif numer är föddes något stort. Det kan vi känna oss stolta över

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Naturell
2018-02-01 22:48
#23

Självklart ska vi ha en LCHF-dag, jag är helt övertygad om att den blir godkänd på bred front.

Ethel Loberg.

Regulus
2018-02-03 14:19
#24

Lakritsstjärna, angående miljö och LCHF,  läs gärna mer här:

"So don’t “eat less meat.” Eat meat from people whose hands you can shake and whose ranches you can visit."

https://civileats.com/2018/01/26/eat-less-meat-ignores-the-role-of-animals-in-the-ecosystem/

Hanveden
2018-02-03 19:45
#25

Ungefär så här då!  Där hämtar jag mitt beställda nötkött…

https://mariestadstidningen.se/gullspang-hova/2016/08/12/konsumenterna-avgor-jordbrukets

mLCHFh 😎 .

Upp till toppen
Annons: