Annons:
Etiketthälsa
Läst 6168 ggr
triumpha
2017-10-25 12:33

Sojafärs nyttigt el onyttigt?

Jag är inte vegan eller så men jag känner att jag vill minska min konsumtion av kött. Som det varit ett tag har jag ätit kött varje dag och jag vill undvika att fortsätta så. Jag letar alternativ till t.ex köttfärs och har hittat sojafärs (kallpressade sojabönor står det att det är)

Hur är det för hälsan att äta? Att det innehåller en del kolhydrater gör mindre då jag inte längre behöver vara lika strikt som i början. Men förutom mer kolhydrater, är sojafärs ett nyttigt alternativ till köttfärs?

Annons:
parsley
2017-10-25 13:15
#1

Anna Hallén, kostrådgivare med inrikting mot LCHF, om soja.  Soja bör undvikas inom LCHF,  undantag t ex sojasås som man har som krydda eller smaksättning i maten och äter i små mängder. https://www.annahallen.se/soja/

Kan du tänka dig qourn? 

En del kombinerar LCHF med baljväxter, då dessa innehåller resistent stärkelse, som är bra för tarmfloran. Birgitta Höglund har skrivit om det på sin blogg, bl a och Litsfeldt-Olofsson har skrivit en bok som heter låt Bönor förändra ditt liv. Det är en faktabok med ett par recept och det kommer att komma en kokbok med baljväxtrecept. Moniqe Forslund har skrivit om bönor på sin blogg Lifezone. En del menar att baljväxter inte hör hemma inom LCHF, men om du vill äta mindre kött så kanske det kan vara ett alternativ.  Du kan t ex äta svarta bönor, kidneybönor, mungbönor eller kikärtor.  Vita bönor är sämre och jag är lite osäker på hur det är med linser.

triumpha
2017-10-25 15:31
#2

Ja jag kan nog tänka mig quorn också. Det lät ju inte så trevligt det som hon skrev om soja :/

Tack!

hemul
2017-10-26 02:33
#3

Tänk på att kött inte bara är en källa till protein. Kontgjorda ersättningar som quorn innehåller inte alla näringsämnen som kött gör. Nu lär du nog inte få några brister för att du äter quorn nån gång då och då, men om man går in för det mer storskaligt bör man nog beakta detta.

Själv skulle jag vilja äta mindre industrikött och istället äta kött från bra uppföda gräsbetande kor och vilt. Och mycket mera fisk. Men vem fasiken har råd med det?

M
2020-10-01 02:25
#4

Problemet sitter i mjölkproteinet. Grädde har du mjölkprotein som de flesta mejeriprodukter har. Tål du inte mjölkproteinet vassle eller kasein så händer det att du kan bli förstoppad.

hemul
2020-10-02 06:25
#5

Skev du i fel tråd?

Upp till toppen
Annons: