Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem

LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Fasteblodsocker på 3.2 efter en vecka av LCHF

2017-10-18 14:00 #0 av: Grenen

Hej!

Tl;dr: Strikt LCHF (under 20g kolhydrater)  i en vecka, 3.2-3.3 i fasteblodsocker, icke diabetiker. Testat efter varje måltid, 45, 90 och 180 minuter efter och uppmätt 4.0 som max. Keto-nivån ligger mellan 8-16 enligt en såndär urintest-sticka. Bör jag bara fortsätta eller ska jag kontakta sjukvård/ändra kosten?

Hel text:  

Jag har sedan en dryg vecka tillbaka ätit LCHF-kost. Ser till att hålla mig under 20g om dagen.  Har gjort av med en hel del överbliven vätska kan man säga, och gått ner ungefär 5 kilo (från 108 till 103) på denna dryga vecka.

Har dock mått väldigt dåligt periodvis, och tänkte ta och kolla blodsockret. Köpte först sånadär keto-glucos-urinstickor, och fick ett negativt utslag på glukos i urinet, men en nivå mellan 8-16 på keto-delen?!

Lånade då min morbrors blodsockertestare och tog några prover. Mitt fasteblodsocker på morgonen ligger på mellan 3.2 och 3.4. Efter måltid går det upp till 3.6 och max jag uppmätt senaste 3 dagarna har varit 4.0. Jag är inte diabetiker för övrigt. 

Det tycker jag känns som väldigt lågt blodsocker, som säkert kan bidra till att jag inte mår så bra!

Samtidigt ligger alltså min ketos-nivå enligt det här urintestet mellan 8-16. 

Jag undrar egentligen mest om det här är normalt, något som kommer lösa sig när kroppen vänjer sig vid nya kosten, eller om det bör kollas upp. Eller om jag kanske till och med bör avbryta LCHF. Innan LCHF åt jag mycket snabbmat, chips och sånt. Dagligen praktiskt taget. 

Anmäl
2017-10-18 14:25 #1 av: Scorpio97

Jag har inte så stor kunskap om blodsocker/keto, så det vågar jag inte uttala mig om (det finns kunnigare folk här som säkert kommer svara dig gällande det).

Men många får saltbrist i början på LCHF och då får man huvudvärk, blir trött eller seg och mår allmänt dåligt. Så nästa gång du mår dåligt, testa att ta lite salt och vatten :) Om det är saltbrist mår du bättre ganska snabbt. 

Jag har börjat äta LCHF/lågkolhydratkost ett antal gånger (är sockerberoende och även om LCHF hjälper otroligt mycket, så har jag fallit och ätit "normalkost"/skräpmat i perioder) och jag ser till att äta extra salt första veckorna samt om det är extra varmt, för annars känner jag av saltbristen. För mig visar det sig i form av låg blodtryck/blodtrycksfall. Har aldrig mätt blodsocker eller ketoner.
Sen är det ju en ganska stor omställning för kroppen, speciellt om man ätit mycket kolhydrater och skräpmat innan och plötsligt går över på strikt LCHF. Personligen skulle jag inte bli orolig om jag mådde lite dåligt första veckorna medan kroppen ställer om. Håller det i sig en längre tid eller man mår riktigt dåligt är det en annan sak.

Men om du vill minska på omställningsbesvären, så kan du testa att lägga dig på en lite högre nivå (50-100 gram är ändå mindre kolhydrater än normalkost) och sedan minska lite mer gradvis. 

//Jessie

Anmäl
2017-10-18 15:04 #2 av: Grenen

Tack för svar :D

Jag har både ätit saltgurkor och även druckit saltlösning för att dämpa illamåendet och så, vilket har hjälpt en del. Ser till att dricka gott om vatten också!

Jo jag är inte speciellt förvånad över att kroppen blir chockad! 
Kanske borde ta och testa på att äta några kolhydrater dock. 
Tänker framförallt på att om mina keton-värden faktiskt ligger så extremt högt som det här urintestet visar (Keto-diastix) så kanske min kropp har lite väl svårt att få till allt det glucos jag behöver. Av nån anledning. Eller nåt.. :D

Anmäl
2017-10-18 20:44 #3 av: Zepp

Grattis.. enligt din beskrivning så befinner du dig i kraftiga omställningsbesvär!

Det går över efter 3-4 veckor, det mesta iallafall.

Och hur som helst.. om du är frisk, det är lixom ingen ko på isen, det är antagligen dina höga ketonnivåer som håll FS på lägre gräns.

Och kroppen reagerar genom att må illa om du tangerar någon gräns som är vital.

Om man säger som så, det är väldigt få som mäter något som helst i början.. och mest troligt ser det ut just så du mätt upp vid hastig och strikt övergång till LCHF?

För det första, de ketoner du kissar ut är överskott.. det tar minst tre veckor att uppreglera ketolysensymerna i alla organ som kan använda ketonkroppar i stället för glukos.

Den andra grejen är att om blodketonerna stiger högt så stiger oxå Insulin, då minskas Lipolysen, mindre fett frigörs för energi.. i början kan man hamna lite i Limbo med andra ord.

Och andra med lägre stress/smärt/illamående-tröskel ger upp redan på någon dag och återgår till att livnära sig på Coca Cola!Galen

Den tredje grejen är din bror.. är han diabetiker?

Diabetes har altså en rätt hög genetisk komponent.. ni är bröder, delar rätt många gener.. är det därför du testar LCHF, för att slippa bli diagnosticerad diabetiker?

Ponera att så är fallet.. då är lixom LCHF en rätt bra inriktning till att börja med!

Men har man delvis de generna så kan man ioförsej få utökade omställningsbesvär i början.

Om man/jag säger som så, ketogen diet börjar vid cirka 100 gram kolisar per dag/20E% närmare besämt, till skillnad mot normalkostens 50E% och den rekomenderade kosten 55-60E%.

Så varför inte testa 10E%.. vilket för de flesta hamnar runt 50 gram per dag?

Iallafall under tre månader, sen kan du senare testa ännu mindre.. men du lär knappast utveckla diabetes typ 2 på 50 gram kolisar hur som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-10-18 23:50 #4 av: Grenen

Tack för långt och informativt inlägg!

Det du säger låter väldigt logiskt! Jag är ganska van vid att må väldigt dåligt under långa perioder (mycket psykiskt skit) så det I sig är inget enormt problem på det sättet.

Jag tänkte mest att det simplaste sättet att börja med lchf var att helt enkelt kasta mig in i det, men jag kanske måste ta det lite lugnare i början.

Det är för övrigt inte min bror som har diabetes, utan min morbrors dotter, som föddes med diabetes!
Har faktiskt ingen i släkten med diabetes utöver det såvitt jag känner till, och morbrorn har annan pappa än min mamma. Så känner att hans dotter ligger rätt långt ifrån mig genetiskt!

Jag kör egentligen bara lchf för att gå ner i vikt, och för att få erfarenhet kring hur det kan kännas att leva med en annan kost än den jag är van vid :)

Anmäl
2017-10-19 00:07 #5 av: Zepp

Okej, antagligen inga diabetiska gener då iallafall.

Men psykisk mående är oxå en besvärande faktor med lite olika hormonprofil.

Jodå, ju striktare och fortare ju snabbare kommer man ut på andra sidan.. men du kanske tjänar 7 dar på resten av ditt liv och det är inte säkert att det spelar så stor roll.. dvs de 7 dagarna.

Och 50 gram kolisar ger en helt annan frihetsgrad, man kan tex välja mer näringsrika grönsaker, lite nötter, en o annan frukt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-10-19 00:20 #6 av: Grenen

Frukt vore riktigt härligt Oskyldig

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.