Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4872 ggr
global
2017-10-11 11:35

Provsvar vid FH

hej

Jag har familär hyperkolesterolemi och har fått provsvar.

Första gången jag tog blodprov 2013 låg LDL på över 19!

Några kommentarer?

 Senaste provet var mina värden: 

P(fPt)--Glukos  5,1 mmol/L

P--ASAT 0,39 µkat/L

P--ALAT 0,35 µkat/L

P--Kolesterol 5,6 mmol/L

P(fPt)--Triglycerid 1,2 mmol/L

P--HDL-kolesterol 1,8 mmol/L

P--non HDL-kolesterol 3,8 mmol/L

P--LDL-kolesterol 3,3 mmol/L

Annons:
Zepp
2017-10-11 20:15
#1

Du är botad.. halleluja!🙂

Allvarligt talat du har inte FH hur högt LDL än var vid det provet!😕

LDL-C som enstaka värde är nog det sämsta för att ställa diagnos på något som helst lipid- eller apolipoprotein-problem.

Utan vid FH så är det främst LDL-p och/eller APOb som är förhöjt.. dvs själva proteinerna inte kolesterolet.. vilket ioförsej kan vara en indikation på något annat.. men f*n inte FH!

Aså.. FH kan inte botas.. man kan sänka LDL-p/APOb marginellt och tillsammans med livstilsförändringar så kan man förlänga livet.. utifall man överlevt medelåldern.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

global
2017-10-11 21:55
#2

Har du några förslag vad det skulle kunna vara? Trots allt låg LDL på 19.

Jag glömde att skriva att jag äter Crestor vilket sänker LDL rätt så rejält.

Zepp
2017-10-12 20:44
#3

Mnjae.. för mig förefaller det mer som ett felaktigt mätresultat.. hur många mätningar gjordes?

Iallafall.. vi börjar från början.. LDL-C är kolesterolinnehållet i VLDL/IDL/LDL!

Det har inget med FH att göra alls.

Utan vid FH så handlar det om förhöjt antal lipoproteiner.. oftast LDL-P/APOb!

Crestor har setts kunna sänka antalet lipoproteiner upp till 20% i kombination med förändrad livstil.

Men det har fortfarande inget med kolesterol att göra.. utan med antalet lipoproteiner.

Grejen med FH är att det är en ärftlig deffekt att bryta ner LDL i levern sedan de utfört sitt arbete.

Och då har man oxå föräldrar/syskon med samma problematik.. dvs det är ärftligt, alla släktingar måste dock inte ärva full defekt.

Altså.. Crestor (Statiner) är mögelgifter som slår ut dina cellers interna kolesterolproduktion.. dvs det är dina celler som producerar kolesterolet i blodet, det man äter har knappast någon som större inverkan.

"Upregulated cholesterol synthesis was associated with peripheral insulin resistance independent of obesity."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2903787/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: