Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 7662 ggr
Bjorne2
2017-10-11 08:29

Pofiber

Jag har försökt ta reda på hur mycket digererbara kolhydrater Pofiber innehåller.

Om jag har förstått saken rätt så är det så att icke digererbara kolhydrater som tex fibrer inte höjer blodsockret och är tillåtna inom LCHF.

Svaren jag får när jag googlar är ytterst spretande och varierar emellan olämplig innehåller mest stärkelse och jättebra, höjer inte alls blodsockret.

Annons:
Zepp
2017-10-11 20:17
#1

Det är nog som så att om du intar dina pofibrer kallt så höjer de inte ditt blodsocker.

Problemajset är när du använder det i matlagning.. undvik detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sammet1
2017-10-12 06:45
#2

Pofiber ska innehålla 17 g kolhydrater/100 g.

Men hur mycket Pofiber använder du åt gången? För det väger typ ingenting alls! Om du använder en hel dl (vilket är extremt stor mängd för en enda portion) så väger det totalt 17 g, vilket blir under 3 g kolhydrater, om deras egen uppgift ovan stämmer. Och skulle det inte stämma, utan vara fler kolhydrater per 100 g, så blir det ändå inte många g per portion. Och oftast använder man som sagt mindre mängd än en dl per portion.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Sindri
2017-10-17 18:58
#3

Pofiber brukar finnas i en del brödrecept och bröd äter man för det mesta kallt, så i det sammanhanget är det inte mycket att räkna med som kolhydrater.

Effie
2017-10-20 09:39
#4

Nu vet jag inget specifikt om just pofiber, mer än att det är fiber från potatis (till skillnad från potatismjöl som är stärkelse). Men frågetecken dyker upp när jag läser den här tråden. Vad är det för kolhydrater i pofiber? Fiber ingår ju inte i kolhydrater. Är det resistent stärkelse? Är det vanlig stärkelse? Är det resistent stärkelse ska man äta det som det är; låter inte lockande. Tillagas RS så omvandlas det. Men jag vet inte om det är RS. Och hur mycket kolhydrater blir det per portion mat?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
2017-10-20 15:04
#5

Det är nog alldeles vanliga kolhydrater som avses. Man äter det inte för att ge mat till tarmen utan som ingrediens i t.ex. bröd och pajer och sånt.

Beträffande kolhydratmängden per portion, läs vad t.ex. sammet1 skrev ovan. Man använder så små mängder pofiber och det är lätt som damm. Kolhydratmängden blir alltså så liten att man kan bortse från den.

Tokryck
2017-10-24 11:36
#6

Till en pizza för tre-fyra portioner används 1 dl pofiber. Som skrivits ovan är det så lätt så antalet kh blir inte mycket per portion. 

Finns även de som använder det i stället för ströbröd på Kålrabbi/(morot/sötpotatis för ni som äter det) liknande typ hasselbackspotatis.

Har dock aldrig hört ordet digererbara förut så jag kan inte säga något om det :P

Annons:
Zepp
2017-10-25 19:12
#7

Digesterbara kolhydrater är de som anges i Svensk och EUs regler för sådana kolhydrater som i tunntarmen omvandlas till glukos, resten går under benämningen fibrer!

I USA anger man alla kolhydrater, även de som är icke digesterbara.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: