Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Min vikt

2017-10-05 20:56 #0 av: Lillemor Ahl

Min läkare säjer att jag som är 71 år bara har en ämnesomsättning på 10 % på grund av min ålder är det verkligen riktigt ?    Med vänlig hälsning Lillemor

Anmäl
2017-10-05 21:44 #1 av: Maria

Ämnesomsättningen minskar ju äldre man blir men hur det är i procent det vet jag inte.

/Maria

Anmäl
2017-10-05 22:16 #2 av: adelai

Snarare tror jag  att ämnesomsättningen har minskat med 10 % Är också 71 år och kan absolut inte tänka mej att ämnesomsättningen skulle ha sjunkit 90% från unga år.

Anmäl
2017-10-06 00:48 #3 av: Lillemor Ahl

jag tycker också det låter orimligt men min läkare är en äldre erfaren dam och hon menar att 90 % har försvunnit jag frågade en läkare från Sahlgrenska som jobbar med överviktiga och hon blev sur och svarade att de inte pratar så jag undrar så om det stämmer och hade hoppats på ett svar från kostdoktorn   Med vänlig hälsning Lillemor

Anmäl
2017-10-06 12:03 #4 av: odezza

Kostdoktorn är tyvärr inte längre medarbetare här hos oss på Kif. Frågelådan finns kvar, då det finns mycket att läsa i den. Men numera heter den "före detta frågelåda".

Jag är 60 år, och skulle väl då enligt din läkare ha ca 20% av min ämnesomsättning kvar...!? Jag har svårt att tro det.

"still lost in space and time"

Anmäl
2017-10-06 12:55 #5 av: Lillemor Ahl

Tack för era svar det hä r verkar vara en fråga ingen vill svara på min läkare påstod att det började redan i 50-års åldern det kanske är för att vi äldre inte ska tappa sugen   Med vänlig hälsning Lillemor

Anmäl
2017-10-06 21:25 #6 av: Effie

Vad skulle det innebära då? Om man åt 2000 kcal förr kan man bara äta 200 nu? Det funkar ju inte.

Det är så lätt att svänga sig med procent, men man får ju förklara vad man menar att det innebär.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.