Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Odlad lax eller inte

2017-09-11 12:42 #0 av: Sindri

Jag tycker lax är gott och åt mycket förr. Men efter alla "larm" om den odlade norska har jag tappat aptiten lite. Att hitta vildfångad lax är inte så lätt.
Nu hittade jag en sida från norska laxodlare. Det ser ju betydligt bättre ut än det jag läst tidigare. Ljuger gör de väl inte direkt, men är det något de inte säger som man borde veta?

Förr brukade jag grava lax ganska ofta, och jag saknar det mycket.

Anmäl
2017-09-11 12:50 #1 av: Hera

www.fiskejournalen.se/konsumenttest-all-odlad-lax-inneholl-forbjudet-bekampningsmedel/

Jag anser att man ska bojkotta odlad lax. Dels för hur dom har det och dels pga innehållet.

Anmäl
2017-09-11 12:51 #2 av: abcö

Jag undrar samma sak och hoppas någon har svar. Jag älskar lax och äter det ofta två dagar i veckan. Men ofta funderar jag på om det egentligen inte är bra. Jag äter ju nästan bara odlad.

Anmäl
2017-09-11 12:56 #3 av: Sindri

Tack Hera. Hur kan då odlarna påstå att det inte innehåller något gift att tala om?
http://norskfisk.se/artiklar/myter-och-fakta-om-lax/

De skriver också att vildfångad lax innehåller mer gifter än odlad.
Hur kollar man det?

Jag köper bara färsk lax i lös vikt i fiskdisk, känner inte igen något av paketen.
Men varmrökt har jag säkert köpt av något av de farligare märkena.

Icas frysta verkar ju minst farlig, men de där bitarna blir ju lite svåra att grava.

Anmäl
2017-09-11 12:57 #4 av: Hera

Här kan ni se hur fet den odlade ofta är jämfört med vilda. 

https://www.google.se/search?q=odlad+lax&client=ms-android-samsung&source=android-browser&dcr=0&prmd=imsvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwid1OKv-pzWAhUDDZoKHfzSBr4Q_AUICSgB&biw=360&bih=512#imgrc=VhHLsyVdTWb0mM:

Anmäl
2017-09-11 13:01 #5 av: Hera

#3 De som har ålodlingar påstår att det inte något dåligt att köpa deras ål.  Men vi vet ju hur de flesta ser på ålen idag.

Jag litar mer på utomstående när det kommer till sånt här. 

Man får välja vad man tror på. Jag kommer aldrig köpa odlad lax. Och jag tycker inte det är svårt att välja bort det.

Anmäl
2017-09-11 13:05 #6 av: Sindri

Är det i fettet som giftet samlas? I så fall så borde den odlade innehålla mer gift än den vilda.

Anmäl
2017-09-11 13:07 #7 av: Hera

Ja. Det är där sådant samlas tyvärr.

Anmäl
2017-09-11 13:09 #8 av: Hera

Hur menar dom att vild skulle innehålla mer gift?

De får inget foder. Båda sorterna finns i havet. Så jag ser inte logiken. 

Anmäl
2017-09-11 13:13 #9 av: Kyllan56

Skulle aldrig äta odlad lax. Se denna franska dokumentär, som Norge stoppade för att sända på SVT! 

https://www.youtube.com/watch?v=jwZ7AjQOTtM

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2017-09-11 14:35 #10 av: hemul

Den innehåller inte mycket omega-3 heller jämfört med vild lax.
http://www.fiskejournalen.se/odlad-lax-en-simmande-gronsak/

Dessutom är den en miljökatastrof. Såg ni en dokumentär som gick för ett några år sedan, på SVT antagligen? Man fiskar ut matfisk utanför sydamerikas kust, fisk som är viktig för befolkningen där, för att göra foder till laxen.

Har slutat köpa lax (för rätt länge sedan) och kyckling. Varför ska man köpa det värsta liksom när man inte behöver? Beträffande smaken tycker jag pinklax är helt OK, även om den inte är så fet.

Anmäl
2017-09-11 14:47 #11 av: Sindri

Var köper du pinklax? Finns också något som heter chumlax - är det samma sak? Det finns antagligen bara fryst att köpa eller? Får börja titta efter sån.
Det här kanske kunde vara ett alternativ - men så stora förpackningar!!!
http://www.sydfisk.se/lax-vildf%C3%A5ngad-kalix
Jag vill verkligen äta mer lax. Har frågat i mina fiskdiskar efter vildfångad lax, men det är inte så lätt att få tag på enligt dem.

Anmäl
2017-09-11 17:37 #12 av: LaRose

Intressant med Sydfisk, Sindri. Jag hade gett upp. Tror jag ska fråga nån väninna om hon vill dela en sändning.

Anmäl
2017-09-11 18:00 #13 av: Sindri

Åh, rapportera i så fall är du snäll hur det var. Kanske också kan dela med någon.

Anmäl
2017-09-11 19:34 #14 av: LenaK63

Jag köper Pacicfic Lax fryst. Den är åtminstone inte odlad.  Den har inte ngn speciell laxsmak mer djfr fisk. Men jag gör  Laxburgare av den med olika kryddor som dill osv.  Den blir god så och jag tror att den innehåller bra med Omega-3.  

Anmäl
2017-09-11 22:29 #15 av: hemul

#11 Förut köpte jag på Willys. De hade hela, ja utan huvud då, i frysen. Nu verkar de ha slutat med det och har mindre bitar istället.

Nej, pink och chum är inte samma sak. Båda är "skräplax" men pink är som sagt god. Chumlax kallas också hundlax. Kanske ger en idé om hur god den är.

Brukade köpa såna där hela pinklaxar och koka in och äta kall. Blev hur god som helst, tyckte jag. Grava och så är ingen idé. Men den är som sagt mycket magrare, så är man ute efter omega-3 är nog makrill och sill bättre.

Willys har förövrigt slutat sälja fryst makrill också. Den sålde för dåligt sa de när jag frågade vart den blivit av häromveckan. Jättedåligt! Bra fisk som det finns gott om, såvitt jag förstår. Så klart vi ska sluta äta den då... Snopen

Anmäl
2017-09-11 22:48 #16 av: Record

Det är olika sorts "gift"  i Laxen.

Den vilda i Östersjön får giftiga sorten Dioxin , den odlades mat innehåller  kemikalier som förhindrar att maten till den fattar eld under transporten till odlingen.

Anmäl
2017-09-15 19:44 #17 av: fiskenihavet

Tråkig läsning. Både för laxen och matlusten. I Norge är det iaf sagt att giften inte längre finns i maten laxen får, men vem vet säkert...

Anmäl
2017-09-18 11:50 #18 av: Tokryck

Jag köper viltfångad lax. Den finns på coop. Är mindre i storlek och plattare. Känner ingen skillnad på smak.

Jag skulle inte köpa odlad. Tycker att Hera och flera av er andra har sagt det mesta :) .

Anmäl
2017-09-18 15:54 #19 av: LaRose

Vad är det för pris på den, Tokryck? Är det portionsbitar?

Anmäl
2017-09-18 15:59 #20 av: Hera

När jag köper är det i disk. Både på Coop och maxi. Pris har jag ingen koll på

Anmäl
2017-09-19 12:38 #21 av: Hera

http://www.fisheco.se/blogg/grubblandegaddan/2016/05/15/odlad-lax-doden-i-salmonidform/

Anmäl
2017-09-20 21:40 #22 av: Record

Sverige har ett undantag att sälja förgiftad fisk till sina medborgare, men skall bli bättre, så vi inte dör.Funderar

https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/nya-forslag-for-battre-kontroll-av-fisk-med-hog-halt-av-miljogift

Anmäl
2017-09-25 09:54 #23 av: Margareta

Jag köper inte norsk odlad av de skäl ni redan nämnt.
Främsta orsaken för mig att äta lax är att jag vill ha omega-3. Vildfångad fisk/lax är rik på det.
Jag ifrågasätter att den ofta spannmålsuppfödda fisken fortfarande innehåller o-3 oavsett uppfödaren är norsk, svensk eller något annat

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2017-09-26 08:49 #24 av: Tokryck

#19 minns tyvärr inte priset. Men det är portionsbitar. Bara att de är plattare än den norskodlade.

Anmäl
2017-09-26 11:27 #25 av: Sindri

Jag har frågat efter vildfångad lax på både Coop. Ica Maxi och City-Gross. Det kan finnas någon sällsynt gång får jag till svar.
Min Coop har ibland ekologisk odlad lax i hel bit. Den har varit fryst och smakar verkligen inte gott. Jag har provat att både laga till och grava den.
Exakt vad sim menas med ekologisk vet man inte heller. Bara att laxen får ekologiskt foder säger inte allt, tycker jag. Hur är det med nedsmutsning t ex?

På Ica ringde de till sin fiskleverantör och frågade om vildfångad lax, och fick besked att de har en viss kvot de får fånga varje år och nu är kvoten slut för i år. Det kommer tidigast i början på nästa år.

Visst kan jag tänka mig att köpa ekologisk, fryst lax i portionsbitar, men den är ju inte så kul att grava.

Anmäl
2017-09-26 11:57 #26 av: Hera

Jag fryser alltid fisk innan jag gravar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.