Annons:
Etiketthälsa
Läst 7586 ggr
Sindri
9/11/17, 11:53 AM

Sömn, mat och vikt

Att döma av en del inlägg här, och när man läser artiklar om vikt, så är det fler än jag som går upp i vikt av för lite sömn. Något som skulle ha med kortisol att göra vad jag förstår. Det verkar vara det "normala"-

Men - hur funkar de människor som går ner i vikt av för lite sömn? Har de ingen kortisolproduktion eller är det något annat som spelar in?
Jag vet flera personer i en släkt som fungerar på det sättet. Fullt friska, jättebra värden, bra kondition, får inga sjukdomar som cancer eller så. Äter som hästar av vad som helst och lever länge.
Det enda negativa är att de kan bli lite för magra på ålderns höst.
Hur gör en sån person som behöver gå upp i vikt?

Annons:
Sindri
9/14/17, 9:13 AM
#1

Ingen här som har några tankat om detta? Eller kunskaper jag inte läst om?

Som ett brev på posten skriver SvD idag om just detta, samt om olika dygnsrytmer. Tyvärr bara tillgängligt för prenumeranter, men såna artiklar brukar släppas fria efter ett tag.

https://www.svd.se/avgorande-timme--senare-maltid-okar-risken-for-fetma

Studien har publicerats här:
http://ajcn.nutrition.org/content/early/2017/09/06/ajcn.117.161588

Om dygnsrytm
https://www.svd.se/5-forbluffande-fakta-om-din-biologiska-klocka

Står tyvärr inget om bakgrund till artikeln där.

Allt som står där stämmer in på mig, men hur är det då med dem som fungerar tvärtom?

Effie
9/14/17, 10:28 AM
#2

Jag har absolut ingen aning, även om jag försöker läsa på och förstå.  Men jag kan tänka mig att Martina Johansson (http://martinajohansson.se/) skulle kunna veta något om detta. Hon skriver ju böcker om hormoner.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
9/14/17, 11:45 AM
#3

Jag är lite förvirrad beträffande det här. Numera hör/läser man om att stress och sömnbrist leder till viktuppgång. Tidigare ledde stress till avmagring. Och faktum är att de människor jag känt som varit stresstyper, nervösa, ängsliga har varit magra. Får inte ihop det.

AilyAdams
9/14/17, 6:34 PM
#4

Jag tror det beror på individen och hur denne svarar på stress. Vi är alla olika.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Zepp
9/14/17, 8:21 PM
#5

Allt  är stress.. att födas är stress.. att föda är stress, att bli förälder är stress samt att växa upp, att äta är stress, att motionera/studera, jobba är stress!

Dvs livet är en sexuellt överförd åkomma som leder till döden.. förr eller senare.. oftast innan man fyllt 90-100 år!

Oså hoppar vi osökt in på medelålderns problematik.. tristess.. ouppfyllda förväntningar på livet!

Grejen är att om man sover som en stock och vaknar utvilad så är det ett tecken på att man är frisk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AilyAdams
9/15/17, 11:56 AM
#6

#5 "Grejen är att om man sover som en stock och vaknar utvilad så är det ett tecken på att man är frisk!"

Det är ju helt klart en bra början. 🙂

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
Effie
9/15/17, 12:09 PM
#7

#5 Det är klart att det är mycket som är stress. Vi är gjorda för stress. Vad vi inte tål är kronisk stress. Det ska vara stress - avslappning - stress - avslappning. Men går kortisolet på högvarv jämt, så får det konsekvenser. Det trodde jag faktiskt var självklart.

Tanken är ju att man ska må bra och njuta av livet så länge som möjligt - och är man stressed jämt, och därmed har svårt att sova, så är njutandet svårt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sindri
9/15/17, 6:57 PM
#8

Min undran gällde ju de som tydligen inte får kortisolpåslag av för lite sömn.

De som sover lite, äter mycket, stressar en del, men ändå har supervärden över hela linjen, bra kondis, bra muskler och går ner i vikt istället för upp.

Margareta
10/4/17, 9:38 PM
#9

Årets nobelpris i medicin handlar om dygnsrytm. De har kanske svaret?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
10/4/17, 10:10 PM
#10

#9

Finns rätt många.. eller iallafall en del som lever urusla liv och dör typ mellan 90 och hundra.

Gener har nog cirka 50 av orsakerna?

Såå.. då kanske man skall skita i alla kost och livstilsråd.. ja vet man med sig att man har supergener så kan man göra så.. vi andra får ta det särkra före det osäkra

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
10/4/17, 10:50 PM
#11

Nej, det är inte svaret. De bekräftar ju bara det som händer de flesta som sover och äter fel.
Min undran gäller de som reagerar tvärtom. De som går ner i vikt av att sova för lite, och INTE går upp i vikt av att äta bröd, pasta, gluten mm.

hemul
10/5/17, 4:01 PM
#12

Det finns ett gammalt blogginlägg som jag tappat bort länken till. Tror det var Eades (Protein Power) som skrev det.  Nån av lowcarbläkarna som fanns innan LCHF ivf. Han hade ivf en rimlig förklaring till varför en del inte blir feta av kolhydrater.  Har försökt söka förr och orkar inte igen, men om någon annan känner sig manad så…

hemul
10/5/17, 4:29 PM
#13

DELETE

Annons:
Upp till toppen
Annons: