Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 7276 ggr
fiskenihavet
8/21/17, 4:48 PM

Rapsolja

Är rapsolja en bra olja? Har hört att den inte är så hälsosam. Bör den i tillägg stå kallt för att inte härskna?

Annons:
Zepp
8/21/17, 7:28 PM
#1

Problemet med Rapsolja är Erukasyra, dvs en Omega-9 syra som är giftig!

Såå, därför har Rapsolja varit olämpligt för mäniskoföda!

Iallafall.. alla vill ju äta vegetabiliskt och gärna oljor, helst billigt!

Såå, odlare/växtutvecklare har tagit fram raps som har lägre halt giftig Erukasyra.. så nu får man i USA sälja oljan med max 2% Erukasyra, i EU max 5 %!

Välj i så fall den amerikanska för säkerhets skull.. och ta den i små mängder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lchfmika
8/22/17, 9:22 AM
#2

#1 Wow det visste jag inte. Då blir det mindre rapsolja hemma här. Har du tips på vilken olja man kan byta ut rapsoljan med när man friterar eller gör Aioli, för exempelvis? Som inte ger den där oljiga smaken.

hemul
8/22/17, 11:38 AM
#3

Det som diskuteras nu är väl andra problem med rapsoljan än just erukasyran.

Aïoli ska ju smaka oliv, så där är väl olivolja självklart. Det är svårare med majo tycker jag. Vi är ju invanda på hur Findus majonnäs smakar och jag har svårt för olivsmaken där.

Fritera kan man göra i ister eller talg. Eller kokosolja, men det blir rätt dyrt. Eller för all del ghee.

Djurfetter måste renas från proteiner och vävnadsrester för att tåla den höga temperaturen och för att stå sig. Men det är väldigt lätt att göra själv. Det finns instruktioner att hitta på nätet, men i korthet så skär du fettet i småbitar och värmer på inte allt för hög värme i en kastrull/gryta tills det börjar bubbla. Då sänker du till lägsta värmen (som fortfarande ger bubblor, ettan på min gamla spis med plattor). Bitarn kommer efterhand att krympa till små knorvar och det blir mer och mer fett i kastrullen. När det verkar färdigt och fettet ser alldeles klart ut låter du det svalna lite (säkerhetsåtgärd!) och sen silar du upp fettet på burkar. Står sig jättelänge och behöver egentligen inte ens stå i kylen.

Späck att smälta ister av brukar kosta runt 20 kr/kg och talg ungefär 30 kr. Vilken butik som helst med charkdisk och säkert en del andra också kan beställa hem det till dig. Utbytet blir ju inte 100%, men 85% kan man nog komma upp i, särskilt från späck. Talg brukar ge mer skräp, beror lite på vad man får för bitar, men det kan t.o.m. innehålla lite köttrester. Så så farligt dyrt blir det inte.

Knorvarna är rätt goda att äta med lite salt på. Men det är väldigt mäktigt och funkar inte så bra att spara, så jag brukar slänga det mesta.

Zepp
8/22/17, 8:25 PM
#4

Håller som vanligt med Hemul här!

Man friterar överhuvdtaget inte i rapsolja.. iomed att den inte tål hög temperatur!

Man friterar i Cocosolja eller ister!

Dvs om vi pratar om att använda en fritös!

Silverpaketen i margarinhyllan duger antagligen rätt bra.. iallafall för fritering i fritös?

Aioli är som sagt ett recept där det som regel ingår någon dyrare olivolja.. typ Gentile?

Hemmagjord Majo kan man säkert använda rapsoljan till.. såvida man inte lever av Majo!

Dvs jag köper Kavlis Majo!

Oså.. pratar vi fritering i ugn, där vi skvätt på någon olja.. det mesta stannar på ugnsplåten.. det e därför de är så himla jobbiga att diska efteråt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lchfmika
8/23/17, 8:26 AM
#5

Å ja. Läste denna http://www.spisa.nu/3.11567/varufakta/om-frityroljor/ för länge sedan och därför trott att rapsolja var perfekt till fritering. Men då vet jag det och ska försöka hitta ett annat alternativ som inte är så dyrt. Eller så får jag sluta fritera helt. ;)

Att Aioli ska vara med olivolja visste jag inte heller. Lär mig massa nya saker här idag. :D Har bara gjort det med ägg och rapsolja eller solrosolja. Jag splittar sen på satsen i tre delar och gör en "aioli" av den ena delen, en senapsås av den andra och tredje blir vanlig majonäs.

TS - Förlåt att jag "stal" tråden din. Men detta var väldigt intressant. :)

hemul
8/23/17, 12:58 PM
#6

Det finns nog inga färdiga alternativ som inte är dyra. Rapsolja hör nog till de bättre vegoljorna med tanke på värmetålighet o.s.v. Som sagt, gör eget. Nu äter du väl inte potatis, men du kan inte ana hur god pommes det blir om man kör i nöttalg!

Annons:
Zepp
8/24/17, 8:00 PM
#7

Pommes görs i ekologisk gräsbetesuppfödd nöttalg.. eller?

Eller älgtalg?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: