Annons:
Etiketthälsa
Läst 9599 ggr
fiskenihavet
2017-07-11 02:26

RS

Det här med resistent stärkelse, är det någon som fortsatt håller på med det? Ger det verkligen så bra resultat som utlovats? Eller tas det upp som glukos oavsett? Hype? När är det bäst att ta det? På fastande mage?

Annons:
parsley
2017-07-11 07:36
#1

Jag började  med potatismjöl när det var populärt förra gången och har fortsatt med det, eftersom magen verkar må bra av det.  Mäter gör jag inte och  tidpunkten på dagen varierar. 

I boken Charmen med tarmen läste jag att  tarmbakterierna  kan skapa sug efter  resistent stärkelse. Författaren nämner potatissallad som exempel och menar att om man blir sugen på potatissallad, så är det i själva verket tarmbakterierna som är sugna på resistent stärkelse. Om resistent stärkelse behövs eller inte kan bero på vilken tarmflora man har.

subcalva
2017-07-11 08:45
#2

Jag kör vidare och  använder det i yoghurt tillsammans med min hemgjorda müsli. Jag försöker överlag att äta lite blandat för att få upp fiberintaget. 

I samband med potatismjölet började jag även äta mer bönor a la freetheanimal och jag tror att även de mest kolhydratsovana vågar sig på det nu när en riktig LCHF-fantast som Litsfeldt gett OK på det.

Zepp
2017-07-11 14:34
#3

Menna.. nu så är vi där igen.. Junkfood eller riktig mat!

Tillomed JG som i princip hatar hela LCHF-konceptet /insulinhypotetsen är inne på riktig mat!

Oandrsidan Free the animal som är den främsta förespråkaren av att dricka/äta potatismjöl uppslammat i vatten kämpar fortfarande  med sin diabetes!

Dvs det finns knappast något "one size solution" for every one!

Utan.. grejen är snarare att man bör äta rätt varierat.. helst innan man får diagnosen typ2 diabetes!

Och bara det är ett socialt stigma!🤪

Gäller både JGs och "free the animals" utgångsspunkter.. helst så bör man leva och äta sk riktig mat hela livet!

Dvs helst utesluta sk junkfood!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2017-07-11 18:01
#4

Jag provade för nåt halvår sen, men klarade inte av det. Gaser och lös avföring. Provade låg dos, då blev det ju bättre, men inte bra. Gav upp efter en månad så där.

Zepp
2017-07-11 18:22
#5

Oandrsidan.. och som en brasklapp.. om så bara utifall den skulle behövas, vilket jag överhuvdtaget betvivlkar.. men iallafall!

Det är mest troligt inget problem med att dricka/äta RS i form av uppslammat potaismjöl.. det lär knappast göra någon skada iallafall?

Vad som tillkommer är huruvida man får tag i rätt sorts potatismjöl med mest RS eller vanligt.. i USA benämnt "potatoe fluor" eller något liknade där de malt ner hela potatisen utan att skilja ut stärkelsen från de övriga nedbrutna glukoskedjorna!

Ett tips.. använd främst sådant potatismjöl som är avsett för industrin, dvs där man sorterat bort nedbruten glukos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2017-07-11 18:28
#6

Jag äter bra mat, och äter LCHF, är inte sjuk i diabetes eller annat, men mår inte topp. Håller kolisarna nere så mkt som det går grunnet ett extremt sockerberoende. Äter inte junkfood eller liknande, men iom att jag inte känner energiökning från kolhydratsdrift till fettdrift tänker jag att det kan vara en idé att pröva RS. Kanske inte fungerar för alla, men det är ju därför det är en god idé att fråga andra här som har prövat. Har själv problem med magfunktionen (uppblåst och så), så… Ser att det är blandade meningar, så långt.

Annons:
Zepp
2017-07-11 18:54
#7

#6 

Jag gissar att du redan uppnått medelåldern.. bara det är ett metabolt/fysiskt och socialt problem?

Och medelåldern definieras främst genom att man vaknar upp på morgonen och mår dåligt/mindre bra.. och utan att ha festat hela natten lång!

Såå.. antingen testar du att festa hela natten lång med alkohol och dans och annat som hör ungdomen till och kollar om det gör någon skillnad.. eller så tyar du bara inte att leva det livet längre och då är du per definition vuxen!

Testa för övrigt sen potatismjöl uppslammat i vatten men välj rätt sort för mesta möjliga effekt vad gäller eventuella smörsyra/andra SCFA levererade från tjocktarmen!

Oandrsidan.. varför inte få samma SCFA effekt från ett väl valt utbud av vanliga livsmedel som man kan inkorperera  i sin dagliga kost?

Och då har jag inte ens nämnt pre/pro-biotika.. men det har jag bestämt för mig att vi avhandlar i en annan tråd?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaK63
2017-07-11 22:19
#8

#7 Ha ha Zepp!  Jag vet inte var gränsen för medelåldern går men jag tyar inte att dricka alkohol och dansa en hel natt.  Inte ens några glas vin och spela kort till sent in på  natten utan att vakna och känna mig "halvdöd" nästa dag. 

Nu prövas det kokta kalla bönor som RS. Den nya trenden inom LCHF-världen. I varje fall smakar bönorna bättre än potatismjölet.

fiskenihavet
2017-07-11 22:36
#9

#7, att påstå att jag är i medelåldern är att överdriva. Speciellt när du inte känner till min ålder. ;) Ift alkohol, så har jag aldrig varit speciellt keen på det och är ganska liten/tunn, så det att jag inte tål mkt alkohol har nog mer med det att göra. Kanske jag tål det enda sämre när jag kommer in i medelåldern ;). Så har det alltid varit. Att jag mår dårligt och är energilös har att göra med att jag har ätit extremt fel i hela mitt liv. Helt från födseln. En sak kan jag ge dig, du skriver att man kan få i sig smörsyra från andra livsmedel oxå. Det är riktigt, men det är väl en god idé att ge sig själv en bra magkultur oxå? Speciellt när man har saboterat den i hela livet…

Zepp
2017-07-11 22:41
#10

Testa du oxå att ha bönor.. således lite varmare i vanlig mat!

Grejen är att jag fått för mig att det är skalet på bönorna som jäses i tjocktarmen till SCFA.. oavsett om dessa är varma eller kalla.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2017-07-11 22:55
#11

Hade jag inte triggat på bönor, och annan mat med (för mig) för mkt kolisar, hade jag valt det framför utspädd potatismjöl. You bet. Men kan man inte, så kan man inte. Tog det potatismjöl jag hittade i butiken. Hoppas den är av riktigt sort…

fiskenihavet
2017-07-19 21:07
#12

Men det är klart, om det finns naturlig RS-mat som har lika hög % RS som potatismjöl, så är jag intresserad. Bönor kan jag inte äta pga sensitivt blodsocker. Det är inte lika hög % RS i bönor som i potatismjöl. Dvs påverkar blodsockret negativt. Hur är det feks med rå potatis?

Zepp
2017-07-19 23:38
#13

Rå potatis funkar lika som potatismjölet, för det är oxå rått!

Det är när man värmer potatis som stärkelsekornen gelatineras.. dvs faller i sär.

Jordärtskocka kan du koka och äta som RS!

Iomed att den lagrar sina kolhydrater som Inulin, vilket inte bryts ner i magtarmkanalen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jord%C3%A4rtskocka

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inulin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
fiskenihavet
2017-07-21 20:47
#14

Jo, men är inte det högre mängd av RS i pm än i övriga varor med RS? Måste ha något som ger så lite känningar på blodsockret som möjligt.

hemul
2017-07-22 12:31
#15

Jo.

fiskenihavet
2017-07-22 15:04
#16

Då är pm altså fortfarande bäst?

Zepp
2017-07-22 15:13
#17

Näe.. mer RS i jordärtskockor.. iomed att det består utav Inulin!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2017-07-26 14:29
#18

Och vad har det med saken att göra? Potatismjöl innehåller 78% stärkelse, i stort sett allt i form av RS. Hur i hela friden skulle en rotfrukt kunna innehålla mer?

Zepp
2017-07-26 17:29
#19

Inulin bryts lixom inte ner i magen/tarmen.. utan passerar ner till tjocktarmen!

Lätt som en plätt., och en och annan fjärt för övrigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

subcalva
2017-07-29 19:44
#20

Fast inulin är inte en resistent stärkelse. Dock är det bra med en kombination

"We posted some studies earlier that showed inulin and other plant fibers like tghe oligosaccharides were self-limiting in that we can only use 5-10g a day regardless of amount ingested. The best prebiotic application seems to be a combination of plant fibers and RS around 30-50g/day. When taken in combination, they populate more of the gut with beneficial bacteria than either fiber or RS taken alone."

Tater Tot

Annons:
Zepp
2017-07-29 20:13
#21

Eh.. i princip så är det nästan bara Inulin och andra Oligosaccarider som räknas som RS!

Till stora delar beroende på att folk i allmänhet äter varm mat!😎

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

subcalva
2017-07-29 20:45
#22

Nja, amylos är en resistent stärkelse men inte oligosackarosen.

Zepp
2017-08-03 03:10
#23

Fel skrivet av mig Inulin är en Oligofructose!

Du verkar ha noll koll på strukturen på stärkelsekornen i potatis, de består utav både Amylos och Amylopektin!

Och det är själva strukturen samt de få och små porerna som gör potatistärkelse aningen resistent i rått tillstånd.

Och hade du ens läst på något som helst vet du att det skiljer mellan olika potatisorter samt att det bryts ner inifrån utav våra ensymer, via porerna.. eller utav uppvärmning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

subcalva
2017-08-04 11:04
#24

#23 Zepp, Jag tycker inte det är OK att du skriver saker som du förutsätter om mig. Jag börjar helt allvarligt känna mig mobbad! 

Du vet ingenting om vad jag läser och vad jag har koll på. Och om jag har skrivit fel har jag inte problem med att du påpekar det utan att komma med nedsättande tillägg som "Du verkar har noll koll.." eller "Och hade du ens läst…"

Enligt de källor jag fått fram så är amylos resistent stärkelse men inte amylopektin och därför nämnde jag bara den ena i min kommentar i #22. Menar du, Zepp, att det inte är korrekt?

Zepp
2017-08-04 21:32
#25

Okej.. jag ber om ursäkt för min något förhastade kommentar och jag har lixom ingen som helst koll på vad du läst.. fast jag lixom en hint om det.. du vet han som fortfarande kämpar med sin diabetes, trots att han rekomenderar RS till alloenvar!

Så till nästa fråga.. stärkelsekornen i potatis består fortfarande utav både Amylos och Amylopektin!

Sant är att Amylos är svårare att bryta ner för våra ensymer iomed deras struktur.. dvs det tar längre tid!

Såå.. se till att ditt potatismjöl dels är tillverkat utav High Amylos potatoes, dels via rätt metod, dvs den där man låtit stärkelsekornen sjunka till botten!

Lätt som en plätt.. eller?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: