Annons:
Etiketthälsa
Läst 3805 ggr
fiskenihavet
2017-07-01 23:29

Industrikött

Ser ofta att man hänvisar till att industrikött är dåligt ur näringssynspunkt och djurhälsa, och att gräsbetarkött är bra. Men hur är det när industrikött är ditt enda val? Där jag bor existerar inte LCHF, och att hitta gräsbetarkött är som att tro på tomten. Betyder mitt intag av industrikött att jag skadar min kropp och hälsa?

Annons:
LenaK63
2017-07-02 01:29
#1

Där jag bor  är det också svårt att hitta gräsbeteskött. Men jag försöker att hitt ekologiskt kött. Vad det betyder är naturligtvis inte så entydigt.   Man vet inte vad djuren blivit matade med.  Men jag ser det som så att ekologiskt så är det mindre belastat med pestecider.

Sindri
2017-07-02 14:23
#2

Man kan tjata och fråga, tjata och fråga.

Zepp
2017-07-02 18:15
#3

Menna, du bor väl i Norge och där borde det inte vara jätteproblem att få tag i färsk fisk från Nordsjön?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2017-07-02 19:10
#4

Fisk, ja. Bortsett från all odlingsfisk som Norge är berömt för. Det är kött som är problematiskt.

kaisakavat
2017-07-03 11:19
#5

Jag gör det kanske lite lätt för mig.. för jag har inte så mycket pengar och utbudet är inte jättebra alltid. Bor i Norrbotten. Har några idéer kring köttköp - ungefär vad jag får ihop praktiskt mm.

1. Undvika det värsta - dit hör danskt fläsk till exempel. Miljömässigt också, de outsourcar produktionen till östländer utan miljöskydd, till GIGANTISKA grisfabriker, medan de skyddar sin egen natur. Fruktansvärt cyniskt. Det här gäller i viss mån även tyskt fläsk. (åtminstone har gjort)

2. Försöker blanda in vilt, då och då. Köper sällan det i mataffär - dyrt - men kan komma över via vänner och släkt när det jagas/slaktas.

3. Alltid eko-ägg, från höns som får gå ut. Antingen från affär eller från kompis som har några hönor som ibland producerar mer än de själva behöver.

4. Fisk och skaldjur är jag galet allergisk mot, så det går bort hursom. 

5. I butik köper jag ibland gräsbeteskött. Och 'vanligt' kött, som är närproducerat - trots att norra Skandinavien har kossorna inne mycket. Tyvärr. Brukar köpa irländskt, inte för att jag säkert vet att just den kossan har haft det bra på alla sätt, men de får åtminstone gå ute mycket. 

Vaken för omprövning av mina idéer om info finns som kullkastar dem.  :)

hemul
2017-07-03 15:11
#6

Tycker som kaisakavat. Man får göra det bästa av situationen och spela med de kort man har. Även om det fanns gräsbeteskött att köpa skulle jag inte ha råd. Köper nästan uteslutande eko på vegsidan (tack Willys för bra priser!). Kött får jag nöja mig med att köpa vanligt svenskt. Vilt kommer jag inte över, tyvärr.

Hade jag ekonomi för det skulle jag nog försöka leta upp källor till både det ena och det andra, men vad är det för idé om man ändå inte har råd att köpa mer en en pytteliten del sådant?

Annons:
Sindri
2017-07-03 15:42
#7

Jag slutade köpa ekologiska ägg när dioxinlarmet kom i vintras. Köper vanliga, men från höns som får gå ute när de vill.

Hur man än vänder sig……

fiskenihavet
2017-07-03 16:24
#8

Men, generelt, om man inte äter gräsbetarkött varför då välja ekologiskt? Det är ju inte samma sak. Möjligt mindre gifter, men ekologisk mat/foder besprutas ju oxå. Och köttet kan ju inte bli så mycket sundare bara för att majsfodret till kraftfodret är ekologiskt?

hemul
2017-07-03 16:45
#9

Mindre gifter och en större andel bete. Så det är nog bättre. Men jag håller med, jag skulle inte köpa ekokött i butik även om jag hade råd. Man har för dålig koll på hur köttet är uppfött. Jag skulle nog i så fall vila veta vilken gård det kommer ifrån, om djuren får kraftfoder och hur mycket o.s.v.

Hade kontakt med en jättefin gård för några år sedan, köpte ägg från dem. De producerar även kött, både gris och nöt. Inte helt gräsbete, men till väldigt stor det. Djuren verkar dessutom ha det otroligt fint och bra. Men de säljer inte köttet direkt utan genom Mälarchark. I deras köttråg är köttet anonymt. KRAV, visst, men inte sjutton vet jag om det kommer från "min" gård.

Hittade den här PDF-en om deras grisuppfödning. Kolla får ni se. Visst vill man äta det där fläsket? Blir nästan tårögd av bilderna.

https://filenurse.com/download/03249fde33b0e3df70207e7b100886ad.html
(OBS att de gröna Download-knapparna är sån där lurig reklam som försöker få en att installera nåt. Klicka på länken med orange bakgrund nästan längst ner där det står "Download File"). Orkade inte leta reda på nåt bättre ställe.

LenaK63
2017-07-03 18:05
#10

Så såg det ut på en grisgård i närheten där vi bodde när vi kom till Tyskland 1984. På sommaren var gräset grönt i deras hage. Nu bor jag inte i det området längre. Letar febrilt efter en liknande gård. Fläskkött är ju gott.

Upp till toppen
Annons: