Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9429 ggr
Vax_malin
6/14/17, 8:13 PM

En ökad insulinkänslighet

Hej

Har gått runt och funderat på en grej gällande insulinresistens och insulinkänslighet. Jag som ätit lchf i dryga sex år nu har troligen övat upp min känslighet för insulin. Jag tillämpar också periodisk fasta vilket borde främjat känsligheten ytterligare. 

Jag funderar på hur det skulle bli om jag skulle börja äta betydligt mer kolhydrater? Jag tänker att innan man sabbade sin insulinkänslighet så kunde man ju äta stora mängder kolhydrater utan att gå upp i vikt. Så om man nu övar upp sin insulinkänslighet så borde detta väl leda till att man hamnar i "ursprungsstadiet" igen? (Jag inser att man borde återfalla i insulinresistens igen efter en tid)

Annons:
Zepp
6/19/17, 11:07 PM
#1

Insulinresistens är en sak, och insulinkänslighet en annan enkelt uttryckt.

Insulinresistens betyder främst att dina celler inte längre reagera lika bra på insulinets signaler.. och främsta orsaken till det är kroniskt förhöjda insulinnivåer.

Andra orsaker kan vara medelålder, lägre fysisk aktivitet, stress, familj, karriär, psykiska påfrestningar som vuxenlivet innebär!

Insulinkänslighet är det normala.. även om det blir allt ovanligare, då kan man äta alla kolisar man vill och ändå så reagerar cellerna på signalerna från insulinet, främst genom att lagra överskott av glukos.

En bidragande faktor till att det inte alltid fungerar när man väl börjar närma sig medelåldern är att vi som art har en rätt begränsad förmåga att lagra glukos/och en rätt dålig Denovo lipogenes.

Man bör alldrig fylla på med mer glukos innan man gjort av med stora delar så att det finns utrymme att lagra nytt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
6/20/17, 5:09 AM
#2

Fast nu frågade ju Vax_malin om hennes insulinkänslighet kan ha förbättras efter flera års lowcarbande. Det är faktiskt något jag själv undrar över, men jag vågar mig inte på experimentet som krävs för att få veta svaret.

"Övat upp" den lär du väl inte ha gjort, men kanske receptorerna har vilat upp sig. Underligt nog har jag aldrig hört någon tidigare insulinresistent som övergivit kosten rapportera om utfallet. Många har hoppat av och en hel del av dem borde väl ha varit insulinresistenta. Konstigt att ingen talat om hur det gått.

Zepp
6/20/17, 8:53 PM
#3

Om man säger som så.. frågan kanske var felaktigt ställd?

Eller så tog den inte hänsyn till alla biokemiska processer som kan tänkas inverka!

Iallafall så bottnar det hela i att vi har en begränsad förmåga som art att lagra glukos!

Grundkonceptet härvidlag för blir hur som helst två.. antingen så springer man  minst två timmar varje dag/5-7 dar i veckan, och gör sina 4-5 timmar på gymmet!

Eller så kuttar man kolisarna till en nivå som är mer anpassad för ens anaeroba ansträngsningsnivå.

Dvs man bör ha koll på hur många timmar man ligger på anaerob ansträngningsnivå.. per dag/i snitt!

Dvs alla kolisar man stoppar i sig bör man iallafall förbruka minst hälften innan man puttar in mer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
6/20/17, 9:15 PM
#4

Ja, för det kan ju inte vara så att du missuppfattade eller inte läste frågan ordentligt. 😂

Jesus, Zepp. Reality check?

Zepp
6/20/17, 9:23 PM
#5

Jag är lixom inte synsk på något sätt och känner därmed inte till allt om personen i fråga!

Men hur som helst, det finns metoder att mäta insulinkänslighet med oxå.. så jag avaktar den undersökningen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17655809

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LaRose
6/21/17, 11:58 PM
#6

Tycker också ts fråga är väldigt intressant. Ingen som har några förslag på svar?

Annons:
Zepp
6/22/17, 8:32 PM
#7

Trodde det var det jag svarade på?

Iallafall Hyperinsulinemi är en jävligt viktig faktor, samt de två timmar man löptränar varje dag,, förutom samma eller det dubbla du tillbringar på gymmet.. varje dag.. iallafall minst 5 dagar i veckan!

Alternativet är om man som kroppsarbetare inom byggnads/jordbruk/skognäringen förbrukar en j**vla massa kalorier och därmed oxå glukos.

För så länge man tillför mer kolisar än kroppen klarar av att lagra så lär man snarare öka på hyperinsulinemin!

Och metoden att öka sin insulinkänslighet om man nu inte har lyckan att ha de förut nämnda jobben är att antingen springa de där två timmarna varje dag samt minst samma timmar på gymmet.. varje dag.. iallafall om man vill fortsätta att leva av kolisar/junkfood!

Ett betydligt enklare sätt är (och man kan fortsätta med sitt desktop jobb) är att kraftigt reducera kolisarna i sin mat.

Har man tur så minskar Hyperinsulinemin.. iallafall så minskar den Glykemiska belastningen, däremot så finns det inget som säger att man blir mer insulinkänslig!

Utan det kan hampa sig som så.. man blir av med det stora problemet.. dvs Hyperinsulinemin/den glykemiska belastningen men det finns inget som säger att man blir mer insulinkänslig!

Utan.. om man befinner sig i den sociala kontext jag beskriver så kan man minska först o främst Glykemisk belastning, vilket som regel leder till minskad insulinutsöndring, det ger att det blir ett mindre problem!

Vill man sen öka sin insulinkänslighet så bör man öka sin fysiska belastning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: