Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 12489 ggr
Vax_malin
5/30/17, 10:36 PM

Kaffe

Hej

Ngn som har en aning om varför kaffe kan gör en sömning? En motsatt effekt mot vad som förväntas.

Jag tror inte det är koffeinet som gör mig trött i kaffet, har provat dricka celsius(höghaltig koffeindryck) flertalet gånger vilket inte alls har samma påverkan. Ngn som har liknande erfarenheter eller ngn idé på orsak?

Annons:
Ary
5/31/17, 11:49 AM
#1

Nej. Men jag var en gång på ett föredrag där det konstaterades att många gånger reagerar äldre människor tvärtom på kaffe dvs blir trötta istället för pigga av det, varför äldre människor nu rekommenderades att dricka en kopp kaffe på kvällen.

Varför framgick inte. Olika människor har helt klart olika hjärnkemi och reagerar olika på olika substanser..

Har du förresten försökt på vetenskap i fokus? 😃

Zepp
5/31/17, 8:11 PM
#2

När det gäller äldre människor och kaffe sent på kvällen så har jag läst att det skulle handla om oregelbunden hjärtrytm.. något som många får på äldre dar och koffeinet stimulera och stabiliserar det hela?

Det är med andra ord svårt att somna och hjärtat inte lugnar ner sig?

Och för yngre personer kan då koffeinet få motsatt effekt.. varvid man rekomenderas att inte dricka kaffe senare än 4-6 på eftermidagen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vax_malin
5/31/17, 9:57 PM
#3

Intressant!! Jag är 25 år gammal så jag får väl ta och räknas till den yngre kategorien av människor. Dock har jag under många år intagit väldigt mycket koffein, kanske kan ha lett till den konstiga effekten som jag får med trötthet. 

Intressant är att jag i somras gjorde ett "kaffeuppehåll" på ca 3 månader. När jag därefter började dricka kaffe igen så upplevdes drycken som uppiggande, rejält. Nu är jag dock tillbaka i högkonsumtion och har en motsatt effekt av kaffedrickandet.

Mooniq
6/5/17, 7:20 AM
#4

Kroppen blir ju van vid koffein och efter ett tag behöver den mer för att man ska uppleva effekt - precis som med socker och droger. Jag har flera gånger fått avprogrammera kaffe i mitt liv och införa koffeinfritt kaffe - för att helt sluta med kaffe i långa perioder. Koffein är inte bra för oss, men kaffe är en sällskapsdryck. När det gäller energidrycker tycker jag att du ska läsa på om taurin och koffein- för koffein kommer från olika källor och gör lite olika saker i kroppen - och glöm inte att de plantor som från början innehåller koffein har det som ett skydd mot insektsangrepp och att stora doser dödar. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kaisakavat
6/5/17, 11:19 AM
#5

Jag känner igen mig delvis. Kaffe ger mig inte någon pigg-kick längre, förutom möjligen ibland på morgonen, men det kan lika gärna vara att jag bara vaknar till ändå. På kvällen biter kaffe inte alls, kan somna och sova ändå, men dricker jag mer än min vanliga dos - typ 3 muggar per dag - så blir kaffet inte lika gott. 

Och jag är 51 år ung. 😊  

Kanske är det mängden, att kroppen kräver upptrappning av dos för att det ska pigga upp.

[Roe Deer]
6/12/17, 6:18 PM
#6

Jag har hört att sömnigheten i samband med kaffe har att göra med insulinet… 
Du blir pigg, men sedan fort trött igen. 

Jag är inne på min andra kaffefria dag och jävlar vilken skillnad! Jag mår så mycket bättre och är betydligt piggare. Abstinensen jag hade igår gav mig migrän och jag kräktes som en gris. Feber också… så om kaffeabstinens gör detta med mig så vill jag aldrig mer inta det! Rena rama giftet! Svingott (enbart med mjölk i). Men nej, kaffe är inte naturligt… alla kids klarar sig utan och de är pigga =)

Annons:
kaisakavat
7/3/17, 10:14 AM
#7

Det var ju intressant läsa.

Istället för att ta bort kaffet så fegar jag och drar ner.  Har också kommit på att om jag inte har grädde i kaffet så dricker jag mindre, alltså av själva kaffet, utan att behöva tänka på det.  
Så.. det ena ger det andra.

nilu
7/27/17, 3:33 PM
#8

Koffeinet blockerar adenosinreceptorerna. Adenosin gör att man känner sig sömning eller rättare sagt, adenosin utsöndras när kroppen vill vila. Koffeinets påverkan gör att adenosinet inte kommer fram till receptorerna och man blir pigg. Kroppen svarar då förståss med att tillverkar mer receptorer och utsöndra mer adenosin, vilket gör att man måste dricka mer kaffe för att få en uppiggande effekt. Slutar man med kaffet så har man ett stort antal adenosinreceptorer och skyhög adenosinmängd i kroppen vilket gör att man däckas ett tag till allt har återgått till det normala.

Upp till toppen
Annons: