Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 3414 ggr
Agoran
5/25/17, 3:12 PM

Bänkfläkt

Någon som har erfarenhet av bänkfläkt? Vi bygger hus och skulle vilja ha det i köket. Men jag känner mig lite osäker på om de gör jobbet. Den är ju väldigt mycket fett i oset.

Annons:
Zepp
5/25/17, 5:36 PM
#1

Du menar spisfläkt?

Glöm iallafall alla med kolfilter.

Glöm oxå en massa moderna smalvarianter!

Kika på själva fettfällan.. och den skall vara lätt att ta ur och köra i diskmaskinen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Agoran
5/25/17, 6:30 PM
#2

Ja, en spisfläkt som är inbyggd i bänskivan tex denna: http://www.gaggenau.com/se/product/AL400?sourceCat=ventilation

Nej, ingen kolfilter. Det blir ett rör ner i källaren med UV filter för att slå sönder fettmolekylerna innan krörken och upp igenom ett skafferi och ut :) 

Frågan är bara om de suger bra eller om det mesta fettet hamnar i taket eller hur det nu beter sig :)

Det är ett sadeltak och öppet upp i nock, så det skulle vara snyggare med en sån här fläkt.

Zepp
5/25/17, 7:45 PM
#3

Eh.. gör som du vill men den där är mer en social markör än en fungerande spisfläkt.. iallafall så är den dyr och kräver en massa underhåll.

Skaffa kupa/kåpa med en normal fläkt i stället.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaK63
5/25/17, 10:49 PM
#4

NEFF har en del intressanta variationer på fläktar som är inbyggda i bänkskivan. Om de funkar och hur bra de är har jag ingen aning om. 

http://www.neff.de/kochfeldabzug.html

För ca 40 år sedan i Kanada såg jag en liknande som hade en litet kopp under där fettet samlades upp och kunde hällas ut. Vet ej hur bra den var. Men idén lät bra.

Önskar att jag hade forskat mer i detta när vi byggde för fem år sedan. Men nu har jag en vanlig som jag inte använder särskilt mycket utan kör med korsdrag och steker sakta och länge. He he!

Agoran
6/3/17, 11:08 AM
#5

Tack för svar :) 

Synd att ingen verkar ha erfarenhet att dela med sig av. Vi har av flera skäl bestämt att vi ska ha en bänkfläkt i alla fall. Blir det inte bra så får vi montera en takfläkt senare. Det är värt att ta den extrakostnaden. 

Om någon senare går i samma funderingar så delar jag gärna med mig :D

Upp till toppen
Annons: