Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 19568 ggr
aktagrottman
5/16/17, 10:38 PM

LCHF dödar.

Se på detta ta ställning…

Annons:
Ganymedez
5/16/17, 11:49 PM
#1

Jisses…

Sindri
5/17/17, 3:51 PM
#2

Varför vegan-propaganda här? Dessutom ljuger killen så det ångar om det!

Ganymedez
5/17/17, 5:43 PM
#3

Nja, ljuger gör han inte.

För att det ska vara en lögn måste man vara medveten om att det man säger inte överensstämmer med verkligheten.

Dessutom så kan det vara bra att då och då få sina egna tankar ifrågasatta för att man själv inte ska fastna i tankarna. 

Veganer på LCHF-forum fyller ibland en funktion, men kanske inte alltid så som dom hoppas på.

AilyAdams
5/17/17, 7:38 PM
#4

Man borde väl kunna äta en liberal lchf-kost även som vegan? 

Bort med spannmål, potatis och socker, in med bönorna, nötterna och de feta grönsakerna, oliv- och kokosolja samt andra grönsaker. Jag kan inte se att LCHF i sig är motsatsen till veganism… 🤔

Det är ju hur vi väljer att äta. Att jag föredrar fläskkarré före bönor är ju mitt val…

 **************************
Heter det De eller Dem?

aktagrottman
5/17/17, 9:27 PM
#5

Denna dok upp på kif för att jag förklarade varför LCHF är lättaste vägen ner i vikt på ett vegan forum. Fick då denna tryckt i ansiktet och tyckte den var en smula komisk. 

Jag lämnade sedan tråden för att nivån låg där den låg.
Anledningen till att jag var på ett vegan forum alls var att jag ville ha tips på billig vegetarisk mat.

hemul
5/18/17, 2:22 PM
#6

Apropå veganism, jag lyssnade på senaste avsnittet av Kropp och själ på P1 i natt när jag hade svårt att sova. Det handlade om veggotrenden. Då slog mig något jag aldrig tänkt på förut, det handlade väldigt mycket om produkter, alltså processad mat. Jag känner ett gäng veganer (politiska, urrrk). Samma sak där. Det är sojakorvar, tofu, havremjölk, färdiga såser och gud vet vad.

Det finns säkert veganer som lagar mat uteslutande från råvaror, men hur många är det? Oavsett vad man anser om kolhydrater och kött hit och dit så tror jag personligen att att undvika industrimat, ivf i övermått, är prio ett. Veganism som den oftast verkar utövas slår mig inte som särkilt hälsosam just därför.

Annons:
veggie4every1
5/18/17, 6:42 PM
#7

#6 En vegansk kost är vad man gör den till. Man kan göra den super hälsosam eller så kan man äta junk food. Precis som med vilken annan kost som helst.

Jag upplever att många veganer är väldigt hälsomedvetna, även om prio nummer ett oftast är att inte stödja djurförtrycket och utnyttjandet och dödandet av miljarder kännande individer varje år. 

Så jag tror faktiskt att ganska många lagar mat från råvaror. Korvar, burgare, vegobollar etc är ofta en övergångskost även om det förstås är upp till var och en om man vill äta det livet ut.

Själv äter jag mindre och mindre processad mat och trivs bra med det. Min mor äter dock en hel del sojakorvar, burgare och annat processat, men då är hon ändå 92 år och behöver ha det lite enkelt med maten. 

Alla hennes värden är dock på topp ändå och hon blev botad för 4 år sedan från sin diabetes 2 som hon haft i över 20 år trots att vegankosten hon äter består av delvis processad mat.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

AilyAdams
5/18/17, 7:54 PM
#8

#7 Stort grattis till din mamma!

Måste erkänna att de få veganer jag känner är mycket häsomedvetna och betydligt smalare än vad jag någonsin varit, och jag äter LCHF för att gå ner i vikt… 🤔

Men mitt problem är mitt sockerberoende, och spannmål, potatis och andra stärkelserika livsmedel triggar min missbrukarhjärna direkt. 😕
Kan man täcka alla essentiella aminosyror från bara bönor, om man väljer bort soja, som jag förstår innehåller de flesta?

 **************************
Heter det De eller Dem?

veggie4every1
5/18/17, 11:17 PM
#9

#8 Tack, jag ska hälsa henne det. Det var verkligen en lättnad för henne att slippa de hemska blodsockerfallen och allt det tråkiga som följer den sjukdomen 🙂

Visst kan man täcka aminosyrorna utan soja, även fast jag tycker det är synd att välja bort ett sådant bra livsmedel. Men är man känslig eller allergisk så måste man så klart välja bort det. Jag tror att en del väljer bort soja i onödan dock.

Kompletta essentiella aminsyror finns exempelvis i hampafrön, bovete, pumpafrön, quinoa och chiafrön. Men man behöver ju inte äta ett komplett protein vid varje måltid och äter man varierad bra mat och intar tillräckligt med mat så är det nog ingen risk för proteinbrist även utan sojabönor och stärkelserika livsmedel 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

hemul
5/18/17, 11:20 PM
#10

#7 Äter de öht inte sojaprodukter, tofu o.s.v. då?

veggie4every1
5/18/17, 11:35 PM
#11

#10 Jag vet ju inte vad andra äter, men processade sojaprodukter behöver man ju inte äta. Man kan exempelvis använda sojabönan som råvara också.

Själv är jag väldigt förtjust i edamame. Har du ätit det? 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

AilyAdams
5/19/17, 7:16 AM
#12

#7 Det är inte nära vänner, så jag vågar inte säga vad de äter eller inte äter, men från diskussioner jag haft med dem så vet jag att de inte äter industriprocessad mat, så tofu går väl bort då i varje fall?

 **************************
Heter det De eller Dem?

AilyAdams
5/19/17, 7:24 AM
#13

#9 Tack!
Jag vet inte varför jag inte kan äta soja, för jag är inte allergisk, men jag får ont i magen. Andra bönor går jättebra dock, även om jag utesluter dem just nu för att gå ner i vikt.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
Effie
5/19/17, 7:50 AM
#14

Vad jag har hört om soja är att den måste fermenteras för att vara tjänlig föda. Och soja I processed mat brukar inte vara fermenterad.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

veggie4every1
5/19/17, 1:40 PM
#15

#14 Tjänlig föda är nog soja utan att fermenteras, men fermentering är en väldigt hälsosam form. Betänk att soja har använts och ätits av människor i Asien i flera tusen år, både fermenterad och ofermenterad.

Tempeh exempelvis är en av mina favoriter av fermenterad soja 🙂

Läs gärna länken om soja i inlägg #9. Lektiner kanske kan vara av intresse inom LCHF kosten.

#12 Tofu kan man dock även göra själv, vilket väl då borde kunna anses vara icke processad?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Effie
5/19/17, 2:33 PM
#16

Fytinsyra och lektiner har diskuterats här på KiF och andra LCHF-fora I åratal, att det motverkar tarmens upptag av mineraler. Att det möjligen kan ha fördelar också är det helt nyss jag horde talas om, så det har jag inte last på om.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

veggie4every1
5/19/17, 2:46 PM
#17

#16 "Fytinsyra har också hälsofördelar då det kan fungera som antioxidant i tarmen och eventuellt sänka kolesterol och triglyceridnivåer i blodet och motverka cancer.

Soja innehåller även trypsininhibitorer som är en typ av proteashämmare som hämmar nedbrytningen av protein i magsäcken. Trypsininhibitorer är dock värmekänsliga och förstörs vid upphettning40. De flesta sojaprodukterna som finns på marknaden är tillverkade av blötlagda och kokade sojabönor och dessa innehåller mindre aktiva trypsininhibitorer. Trypsininhibitorer finns även i andra vanliga livsmedel, tex ärtor, jordnötter, potatis och sötpotatis41."

" Lektiner kan även ha hälsofrämjande effekter som att stabilisera blodsockret, minska upptaget av stärkelse och kan eventuellt motverka cancer"

🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
5/19/17, 6:49 PM
#18

Först o främst så skall man inte döma veganer utan det är en del av den Hinduiska tron!

Det förekommer även att andra som inte är Hinduer anammar veganism av etiska skäl.

Och man kan äta LCHF och fortfarande vara vegan/vegetarian.. ha synpunkter på djurs välfärd.

Som regel så går djurs välfärd hand i hand med LCHF, för att om djuren levt fullvärdiga liv så utgör de en betydligt bättre föda, om regel är de då nyttigare.

"Foods with high concentrations of lectins, such as beanscereal grainsseedsnuts, and potatoes, may be harmful if consumed in excess in uncooked or improperly-cooked form. Adverse effects may include nutritional deficiencies, and immune (allergic) reactions.[16] Possibly, most effects of lectins are due to gastrointestinal distress through interaction of the lectins with the epithelial cells of the gut. A recent in vitro study has suggested that the mechanism of lectin damage may occur by interfering with the repair of already-damaged epithelial cells.[17]

Lectins are considered another major family of protein antinutrients (ANCs), which are specific sugar-binding proteins exhibiting reversible carbohydrate-binding activities. Lectins are similar to antibodies in their ability to agglutinate red blood cells.

The toxicity of lectins has been identified by consumption of food with high lectin content, which may lead to diarrhea, nausea, bloating, and vomiting.

Many legume seeds have been proven to contain high lectin activity, termed hemagglutinating activity. Soybean is the most important grain legume crop in this category. Its seeds contain high activity of soybean lectins (soybean agglutinin or SBA). SBA is able to disrupt small intestinal metabolism and damage small intestinal villi via the ability of lectins to bind with brush border surfaces in the distal part of small intestine.[citation needed]

Heat processing can reduce the toxicity of lectins, but low temperature or insufficient cooking may not completely eliminate their toxicity, as some plant lectins are resistant to heat."

https://en.wikipedia.org/wiki/Lectin

"All Soy is Not the Same

In the U.S., the soybean industry is filling our shelves with soy derivatives such as soy flour, textured soy protein, partially hydrogenated soybean oil, and soy protein isolate — none of which were part of the traditional Japanese diet. They are found in soy cheese, milk, margarine, vegetable oils, burgers and hot dogs, baby formula, and flour, to name just a few. These soy derivatives have become a major (often-unrecognized) ingredient in fast foods and prepackaged frozen meals. They should not be confused with the natural and fermented soy components of the traditional Japanese diet."

https://www.johnleemd.com/about-soy-foods.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AilyAdams
5/19/17, 11:02 PM
#19

#17 Trypsin bryter ner proteiner i tunntarmen, inte magsäcken. I magsäcken har vi pepsin.

Men misstänker att slutresultatet är detsamma så det kvittar nog. 🙂

 **************************
Heter det De eller Dem?

AilyAdams
5/19/17, 11:05 PM
#20

#18 Med den lilla skillnaden att veganer tycker djur har samma rätt till frihet som vi människor… Ond bråd död väntar korna i hagen även om de enligt våra mått mätt har det bra. 😛

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
sp0ngeb0b
5/20/17, 6:36 PM
#21

Måste bara inflika något om det #6 skriver, att veganer ofta äter processad mat. Jag ser verkligen inte hur det har någonting med saken att göra. Veganism handlar inte om att hålla någon speciell, hälsosam superdiet. Veganism handlar om att inte utnyttja och förtrycka djur, sen om man väljer att odla bönor i sin egen bakgård eller köpa kilovis av halvfabrikat spelar väl mindre roll för djurens skull. Precis som inom alla grupper av människor finns det personer som är både mer och mindre hälsosamma. Jag vet veganer som äter vitt bröd och kakor varje dag och jag vet de som alltid äter hälsosamt och oprocessat. Ni behöver inte prata skit om veganism bara för att vissa veganer är ohälsosamma, för det har ingenting med veganism att göra.

AilyAdams
5/20/17, 9:32 PM
#22

#21 Det är så klart sant att djuren är viktigast för veganer, men för de flesta som äter LCHF handlar det om att äta så lågprocessad mat som möjligt, just för hälsans skull. 

Och jag känner inte att vi pratat skit om veganism i denna tråden, så jag är ledsen att du gör det. 😕

 **************************
Heter det De eller Dem?

sp0ngeb0b
5/20/17, 11:39 PM
#23

#22 Jag är också ledsen för det, men det kan lika väl vara jag som misstolkar. Inte så konstigt dock att folk på LCHF och folk på växtbaserad kost är "emot" varandras dieter då mycket är raka motsatser. Jag är inte någon militant vegan och har många köttätande vänner, men just LCHF har jag faktiskt svårt att förstå mig på, tyvärr. Men försöker vara öppen. 🙂

hemul
5/21/17, 4:16 AM
#24

#21 För etiska veganer är det så, jag. Men det finns andra skäl till att vara vegan. Jag nämnde ju att mina vänner är politiska veganer. Så har vi de som är veganer för att de är övertygade om att det är det mest hälsosamma.

Men nu syftade jag inte på vad veganerna själva anser vara hälsosamt, utan jag påpekade bara att för MIG framstår inte en kost som baserar sig till icke ringa del på processad industrimat som hälsosam. Detta alltså oavsett om den är vegansk eller inte.

För övrigt handlar ju klippet som ligger till grund för den här tråden om vad som är hälsosam kost och inte, så nog platsar väl hälsoaspekten.😉

sp0ngeb0b
5/21/17, 9:41 AM
#25

#24 Vad menar du med att de är politiska veganer?

hemul
5/21/17, 1:06 PM
#26

De är miljöpartister eller engagerade i miljörörelsen på annat sätt och tillhör falangen som vill visa sitt engagemang och påverka andra genom att inte på något sätt stödja kött- och mjölkproduktionen och är nog också övertygade om att sluta äta sådant är bästa sättet att undvika klimathotet. En del av dem äter faktiskt ägg och fisk, så de är ju inte veganer, men de "hårdaste" är det. Det har i varje fall inget med att inte döda djur att göra.

Det är många som är veganer eller näst intill idag utan att det har något med den ursprungliga veganismen att göra. Man borde kanske egentligen kalla det något annat. Hörde faktiskt ett förslag på radio häromdagen, men har glömt vad det var. Tyvärr. Tyckte det var ett rätt bra ord.

Zepp
5/21/17, 1:13 PM
#27

#20#

Shit, att jag inte tänkte på det.. fast det har jag faktiskt, grejen är att jag till stora delar är uppfödd på bondgård.

Där slakt och jakt var en naturlig del av kretsloppet.

För att inte tala om mjölk-/ägg-/lamm- och gris-produktion.

Man behöver lixom inte vara statistiker eller matematiker för att inse att djuruppfödningen är ett sätt att kompensera för att viltet i våra skogar på inget sätt kan ersätta behovet av näring och kalorier, för en befolkning på 10 miljoner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
5/21/17, 1:20 PM
#28

#21#

Håller med  dig, det är jävligt få Hinduer av Brahminsk kast här i landet!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brahmin

Utan de flesta är etiska veganer.. och iomed att flertalet är av Svensk origin så äter de i princip samma junkfood som resten av befolkningen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sp0ngeb0b
5/21/17, 3:41 PM
#29

#26 Det finns redan ett annat ord för dem. Om de endast anammar den veganska kosten och inte livsstilen (kläder, skönhetsprodukter, m.m.) är de vegetarianer. Tyvärr är det alldeles för vanligt att folk kallar sig veganer fast de är vegetarianer, och på samma sätt att de kallar sig vegetarianer fast de är lakto-ovo-vegetarianer.

hemul
5/21/17, 5:48 PM
#30

Är det så? Jag trodde faktiskt det tills för ett par år sedan då jag fick lära mig att  om man utesluter allt animaliskt ut kosten då ska det heta vegan.

Strunt samma, det spelar ju ingen roll för diskusionen om mina polare är äkta veganer eller inte. Vi kan väl kalla det ickeanimalisk föda eller helt vegatabilisk kost eller nåt då. Eller totalvegetarian kanske. 😃

AilyAdams
5/21/17, 8:03 PM
#31

#23 Som jag skrev redan i inlägg #4 Veganism och LCHF är inte varandras motsats. Du kan äta LCHF och vara vegan. LCHF står för Low Carb High Fat. Inte att man ska äta en massa animaliska proteiner. Det är dock ett val många på kosten gör.

De generella riktlinjerna för LCHF är att inte äta mer protein än Livsmedelsverket anger, vilket är betydligt mindre än många blandkostare äter… 😐

 **************************
Heter det De eller Dem?

sp0ngeb0b
5/21/17, 10:29 PM
#32

#31 Nä okej det var ett klumpigt ordval, men jag skulle vilja påstå att vegansk LCHF är mycket sällsynt. Keep in mind att jag inte vet ett dugg om det här egentligen, men är det inte så att en hel del av de "bästa" produkterna enligt LCHF, alltså de som innehåller mest fett och minst kolhydrater är animaliska? Typ smör, grädde, kött osv? De flesta veganer äter väldigt mycket kolhydrater då det kan vara svårt att få några större mängder protein och fett. (Om man ska gå på LCHF som vegan måste man ju äta brutala mängder olja, avokado och nötter då det är typ det enda fettrika vi äter). Det var så jag menade med "motsats". 

#30 Ja, det är så. Många som inte vet det, tyvärr och därför vattnas begreppen ur.

AilyAdams
5/22/17, 3:01 PM
#33

#32 Du har ju alla grönsaker som växer ovan jord också, förutom de mest stärkelserika som tex.  ärter och majs. För den som äter mycket stärkelserik mat blir det ju LCHF så fort de drar ner på spannmål, rotfrukter och socker, utan några andra större modifikationer. Hur extrem man sen vill ha sin LCHF är ju upp till var och en. 🙂

 **************************
Heter det De eller Dem?

hemul
5/22/17, 5:41 PM
#34

#32 OK, vi kör på det då. Kvittar ju för den här diskussionen bara vi vet att vi menar folk som lever uteslutande på vegatarisk mag.

Beträffande det där med att man inte äter mer protein på LCHF, det heter så men det är nog inte riktigt överensstämmande med verkligheten.

Kostdoktorn publicerade den här undersökningen som bevis på att vi inte lever på kött.
http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10397/Allt-om-LCHF-skriver-om-LCHF-ses-stora-kostundersokning.aspx

Men, vad den faktiskt visar är att folk ökat sitt proteinintag ganska väsentligt.
De som svarat äter från "något mer" till "betydligt mer" av samtliga listade proteinkällor. Så ja,  jag skulle nog våga påstå att de äter mer protein.😉

kött något mer fisk och skaldjur rätt mycket mer
ost
**                          rätt mycket mer
**ägg betydligt mer

Annons:
Margareta
5/24/17, 8:48 PM
#35

Vilken intressant tråd. Jag har massor av frågor till veganer som jag inte fått svar på för att det lätt blir "ställningskrig" så fort det blir tillfälle att diskutera Jag bor på landet med åkermark åt alla håll. Jag blir glad varje gång det luktar "skit" när bönderna gödslar. Då återförs djurens avträde till kretsloppet, till skillnad mot kemisk gödning. Om vi inte hade djuruppfödning, vad gödslar vi då med? Jag vill inte ha kemikalier i min mat. Vad växelodlar vi med om vi inte har djur som äter det vallen bidrar med som vi inte kan äta? Jag äter inte djur som haft ett dåligt liv. Då är jag hellre utan. Alla djur ska som vi dö en gång och att självdö är ofta mer plågsamt än att få hjälp. Det är därför vi tex har viltvårdare. Vi har inte långvård för djur ännu, eller är tanken att vi inte längre ens ska ha de svenska hushållsdjuren (nöt, svin, får, fågel) på våra gårdar? En ödmjuk fråga som vittnar om min okunskap avseende veganism. Jag har aldrig haft chansen att fråga någon som verkligen vet.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Effie
5/25/17, 6:09 PM
#36

Ja, jag är också försiktig med diskussioner. Det senaste jag hörde var att man ska köra med vertikal odling. Ingen jord; tar knappt någon plats. OK, tyckte jag, då måste man alltså tillföra all näring som odlingen behöver…men det fick jag aldrig någon kommentar om.

Andra förslag brukar vara att ha lite djur som kan beta, hålla landskapet öppet och möjligen bidra med gödsel, men låta dem leva. Inte äta upp dem. De diskussionerna lägger jag mig inte i.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
5/25/17, 7:05 PM
#37

Det där har jag också kikat på. Verkade jättehäftigt först. Tänk att kunna täcka en hel vägg i köket med ett grönsaksland! Men odla i substrat? Då blir det ju inte bättre än de grönsaker man köper i butiken.

AilyAdams
5/25/17, 11:33 PM
#38

Min första tanke är konstgödning. Det är en teknisk möjlighet vi har idag och veganism i sig handlar inte om miljö överhuvudtaget, utan om djurens rätt till sitt eget liv. Men jag är inte heller så insatt så kan ju ha fel.

 **************************
Heter det De eller Dem?

LenaK63
5/25/17, 11:46 PM
#39

Man kan ju kompostera grönsaksavfallet. Men det kräver ju en kompost som också tar plats och ska skötas om. Om det blir tillräcklig näringsrik jord för att odla vet jag inte. Skulle tycka att det behövs litet djurdynga i alla fall.

sp0ngeb0b
5/26/17, 6:14 AM
#40

#35 Jag svarar gärna på dina frågor i lugn och ro men vill förvarna om att jag inte alls är lika påläst som många andra är.

Konstgödsel har jag ingen kunskap om alls nästan så det tänker jag inte uttala mig om. Jag vet bara att många veganer tycker att det är det rätta alternativet pga att inga djur blir inblandade i processen.

Du säger att vi har djur som betar på vallen, men tror du verkligen att alla djur i köttindustrin har den lyxen? Knappast. De flesta djuren som till slut hamnar på tallriken lever sitt liv instängt i trånga utrymmen. Tror själv att det är efterfrågan på billigt kött som kan vara en stor bov i det dramat, för det är ju självklart billigare att trycka in så många djur som möjligt på samma yta än att låta alla beta på vallar hela sina lyckliga liv innan de dödas. Och ja, djuren kanske har en jäkla tur och får leva ett "bra" liv, eller mindre dåligt så att säga. Men det slutar ändå alltid med att de dödas för människans egoistiska önskningar och smaklökar. Man får inte glömma är djur är individer som också vill leva. Det känns inte så etiskt rätt att ett djur ska leva bara för att ge mat till några människor.

Och det #38 sa om att miljön inte är en del av veganismen längre, så nej möjligtvis inte, jag har inte direkt koll på alla veganers motiv. Men det jag vet är att miljöaspekten kommer på köpet. Vegansk mat är snällare mot miljön än kött. Detta är exempelvis för att det krävs betydligt mindre vatten och mark för att producera växter i jämförelse med kött.

Lisabet
5/26/17, 6:58 PM
#41

#40 Men vi har massor av mark som är bra betesmark, men inte duger till annan odling. Utan bete blir den förbuskad, till ingen nytta för någon.

Hur ser du på det?

Annons:
Zepp
5/26/17, 8:27 PM
#42

Jag vågar däremot påstå att Veganers mat är sämre för miljön och klimatet per se.

Främst för att den är beroende utav frakter från fjärran länder.

Nu så råkar det samtidigt sammanfalla med att stora delar av utbudet i våra affärer handlar om frakter från fjärran länder?

Men det går bra iallafall om man skiter i miljön och klimatet att äta både hälsosamt och näringsrikt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AilyAdams
5/26/17, 10:58 PM
#43

#42 Men det är ju lite det som är grejen med veganim. Det handlar inte om miljö och hälsa, utan om djurens rätt. Sen att det finns "forskning" som visar att det både är mer miljövänligt och mer hälsosamt är ju en annan sak. 

Men om vetenskapen för det håller samma kvalitet som i videon i första inlägget kommer jag nog inte bli vegan för miljön och hälsans skull någon gång snart. 🤔

 **************************
Heter det De eller Dem?

hemul
5/26/17, 11:24 PM
#44

Men den här tråden handlar om kost och hälsa. Det var hela orsaken till att vi började prata om veganism ju. En vegan målade ut vår kost som ohälsoam och jag började fundera på hur hälsosam de flesta helvegetarianers kost egentligen är.🙂

aktagrottman
5/27/17, 1:16 AM
#45

Måste bara flicka in att gödsel inte är ett problem. Även om vi plockar bord deras skit. Det vi dock bör göra är att ta tillvara på vårat, Sam plantera kväve fixerande baljväxter och täcka marken runt odlingarna med gräs, löv och annat kompost materiel detta äter maskar och gödslar marken naturligt. När man sedan anlägger vertikala odlingar, gör man det tillsammans med fina dammar där fisk kan leva ett naturligt liv, dessa löser konstgödsel problemet.

AilyAdams
5/27/17, 7:59 AM
#46

#44 Ja, häsloaspekten kan nog vara ett argument veganerna bör undvika för att trycka på sin sak. 😉

Men jag förstår argumenten kring djurs rätt utifrån ett synsätt där de har samma värde som människor. Det går bara att argumentera emot genom att objektifiera djuren som produkter. Så länge jag inte mår dåligt av att göra det, kommer jag att äta animalier, så enkelt är det ju.  Precis som Margareta skriver i #35 så kan man dock välja vilka animalier man äter och hur deras liv är fram till ödesdagen. Får det mig att må bättre för djurens skull? Förmodligen inte, men jag tror att det köttet är nyttigare för mig än det från djur som ätit kraftfoder i långa rader…

 **************************
Heter det De eller Dem?

sp0ngeb0b
5/27/17, 7:54 PM
#47

#41 Ok, såhär är det. Det kommer aldrig komma en dag då 100% av jordens befolkning blir veganer, det kan vi ju konstatera. Så det kommer alltid att finnas djur som är uppfödda för att slaktas, då kan de ju beta där om det nu är så viktigt. Och om det nu skulle vara så att hela köttindustrin läggs ner så kommer inte det innebära att kor och andra djur dör ut. Kor, får, hästar, osv kommer fortfarande finnas så de kan fortsätta beta. Eller så använder vi marken till att bygga bostäder eller annat som behövs.

hemul
5/28/17, 3:11 AM
#48

Varför i hela friden skulle någon hålla kor om de inte äts eller mjölkas? Utom på typ Skansen då.

Annons:
sp0ngeb0b
5/28/17, 8:59 AM
#49

#48 Ja, det är detta som är problemet - människor ser endast kor som mat och mjölkmaskiner. Varför i hela friden skulle någon ha en hund/katt/akvariefisk om de inte äts?

hemul
5/28/17, 9:08 AM
#50

Därför att de som har det får ut någonting av det, så klart. Jag tror inte kon kommer att slå som sällskapsdjur.

sp0ngeb0b
5/28/17, 9:16 AM
#51

#50 Nä, kanske inte. Men å andra sidan kan jag inte förstå vad en fisk i en skål bidrar med för glädje heller.

hemul
5/29/17, 1:00 PM
#52

Det behöver du väl inte heller? Det finns massor av saker som folk gör som jag inte kan förstå, hoppa bungiejump t.ex. Men jag utgår från att de finner nöje i det och har inget problem med det, så länge jag slipper.

AilyAdams
5/29/17, 1:44 PM
#53

#52 Och där är nog hela kärnan till veganismen om jag förstått det rätt. Med vilken rätt stoppar någon en fisk i en skål? Är det okej att stoppa en människa i en bur att ha och titta på? Det är något sådant jag har förstått jämförelsen. Så vi som ser djur som produkter kommer nog aldrig att förstå. 🤔

 **************************
Heter det De eller Dem?

Margareta
5/30/17, 9:49 AM
#54

#40 tack för svar men det blir lite klent för mig. Jag vill inte ha mat som stått och växt i konstgödning. Det är i många fall inte hälsosamt och jag vill hålla mig frisk. Det är en myt att alla djurätare gillar de djurfabriker du syftar till. De gillar inte jag heller och jag köper aldrig sånt kött med undantag av de få gånger jag äter på restauranger som inte redogör för inköpsställen. Det finns KRAV/EKO regler om hur djur ska hanteras och där ingår utevistelse för samtliga. Ett par viktiga frågor kvarstår och det är hur fungerar långvård för djur om man inte får slakta medan de är friska? Viltvård dvs jakt som leder till mat? Vilda djur som får öka i antal utan jakt blir ett problem på sikt. Vad gör vi med våra lantraser, de jag nämnde i förra kommentaren, om vi inte äter dem? Jag tror som sagts tidigare inte att just kor, grisar, höns och får blir sällskapsdjur i den omfattning som de finns idag. Utrotar dem eller låter dem självdö?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
5/30/17, 10:45 AM
#55

Odling med enbart konstgödsel är inte hållbart. Det tillför bara ett fåtal näringsämnen och jordarna är redan utarmade. Grödorna blir mer och mer näringslösa och vi betalar priset med vår hälsa. Vi är redan där och värre lär det bli. Och sedan har vi problemet med tillgången på de mineraler som ingår i konstgödsel. Tillgången är inte oändling.

http://www.google.com/search?q=peak+phosphorus

Utan att tillföra animalier till jorden går den inte. Ni vet väl att ekoodling oftast gödslas med ben- och köttmjöl? Wow no cow, som Oatly skryter med till sina vegokunder. Men si det var inte riktigt sant, det. Istället för att gödsla med dynga gödslar man med bl.a. kadavren efter de kor som producerat mjölken till oss andra. Så veganen som häller havremjök i kaffet stöder fortfarande djurindustrin.😉

Annons:
sp0ngeb0b
5/30/17, 2:07 PM
#56

Har nu läst mig till att en ekologisk odling inte får gödslas med konstgödsel, vilket stödjer det ni säger. Men eftersom djurindustrin är ett av de största miljöproblemen vi har är det väldigt konstigt att en sådan regel finns. Men ok, jag fattar att det ska vara "naturligt" och "utan kemikalier".

Till er som ställer alla dessa underbara frågor: om ni frågar för att försöka motbevisa veganism eller bara vara dryga kan ni sluta för jag är inte intresserad av att slösa mer energi på sådana samtal. Men om ni faktiskt är genuint intresserade av vad jag har att säga är ni välkomna att skicka PM till mig så kan vi diskutera vidare där.

hemul
5/30/17, 2:15 PM
#57

Men hallå! Tråden handlar fortfarande inte om veganism! Utgångspunkten är att en vegan påstår att vår kost är ohälsosam, till den milda grad att den dödar oss t.o.m.. Läs tråden från början är du snäll.

Men för att återgå till konstgödsel då, inser du inte ens problemet med att bara återföra några få näringsämnen till jorden, eller ännu värre bara tillföra några få från början som fallet är med substrat? Eller problemen som kommer att uppstå när fosfor blir hårdvaluta?

sp0ngeb0b
5/30/17, 2:30 PM
#58

Men hallå! Läs vad jag skrev.

Anser inte att frågor om djurrätt, betesmarker och gödsel passar in i trådens ursprungliga ämne. Jag berättar gärna om mina åsikter för er men det känns lite väl onödigt att bomba denna tråden med kommentarer som andra inte bryr sig om.

Vill påpeka en sak dock. Om ni vill äta grönsaker som är gödslade med naturligt gödsel för att hålla er friska, känns det väldigt motsägelsefullt att ni går på LCHF då det om något kan göra er sjuka på sikt.

Och till sist: bara för att jag är vegan betyder det inte att jag är en jävla uppslagsbok om ALLT som har med djur, natur och miljö att göra. Jag vet egentligen ingenting om jordbruk och vet inte vad som är problemet med fosfor och substrat. 

Jag tänker inte diskutera här mer. Vill ni prata mer hörs vi i PM.

Margareta
5/30/17, 3:20 PM
#59

#58 Oj det var tråkigt, jag som verkligen vill veta hur veganer tänker när det gäller våra lantraser och vilda djur. Om man är vegan av etiska skäl borde man väl vara insatt i ett alternativ till det jordbruk med djur som finns nu? Vad gäller LCHF har jag ätit det i drygt 12 år och blivit frisk från ett otal åkommor och inte fått en enda ny. Det är ju därför jag envisas med att fortsätta. Vad tänker du särskilt på som kan göra mig sjuk på sikt? Det kan ju vara något jag inte känner till men som veganer vet. Är det något som handlar om fabriksuppfödd djurhantering så vet jag det redan och avstår därför att äta de djuren. Eftersom den här sortens hyfsat sansade samtal över åsiktsgränser är sällsynta så är det ju kul att du valt att ställa upp så här långt. Tyvärr verkar du vara ensam vegan i tråden och vi är många köttätare så självklart är det lätt hänt att du känner dig påhoppad. Det är absolut inte meningen, men jag förstår som sagt känslan. Tack för att du tog dig tid så långt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Sindri
5/30/17, 3:20 PM
#60

#58 av: sp0ngeb0b
Vad har du för forskningsresultat på att LCHF dödar på sikt, ja, mer än veganism gör? Dö skall vi ju alla en gång.
I princip åt mänskligheten LCHF tills för 10 000 år sedan då jordbruket infördes och vi blev bofasta.
Det var ganska många år som människor levde med LCHF (eller kanske mer riktigt det man idag kallar paleo). Och - vet du att före jordbruket så har man hittat skelett av människor som var långa, friska, och blev rätt gamla. Så att LCHF dödar…..
Från jordbrukets införande kom sjukdomar som karies, skelettdefekter, inflammationer etc.
Ni veganer får väldigt gärna hålla på och äta som ni gör och tro att ni är bättre människor, men det är inte så stor idé att försöka omvända några som hänger på den här sajten (även om inte alla här är köttätare).

Säkert kan du, liksom många andra veganer, och vegetarianer tala om hur mycket bättre du mår och vilka sjukdomar du blivit av med. Det låter ju som bäddat för ett långt och friskt liv.
Men vet du - väldigt, väldigt många som äter LCHF kan berätta precis samma sak. Bara att läsa här och på www.kostdoktorn. se

Sanningen kanske inte är så enkel, så svart-vit som många tycks tro.

Och varför värnar veganer bara om kor, får, höns och grisar? Vad med alla insekter som går åt för att bekämpa angrepp på all den gröda ni skall leva av? Vad med bin och fjärilar som helt utrotas p.g.a. de enorma monokulturer som blir följden när vi skall odla soja och majs till alla människor?
Hur blir det när vi inte längre har några pollinerare? Hur skall Monsanto lösa det?

Dessa soja-, säd, och majsfabriker är minst lika dåliga för miljö- och djurliv som köttfabriker.

Men ni veganer tycker alltså det är OK att förgifta jorden med bekämpningsmedel, att urlaka jorden helt på näringsämnen med konstgödsel. Vad skall sedan näringen komma ifrån?
Ni får ursäkta, men jordens ekosystem och kretslopp är ganska väl genomtänkt och framutvecklat genom tusentals år.

Kor och annan boskap som får beta i sin naturliga miljö behöver varken bekämpningsmedel eller konstgödsel. De tar och de ger. En ko har en helt unik förmåga att omvandla gräs, den vanligaste grödan på jorden, till proteiner, fett och en massa andra näringsämnen som vi människor behöver. Det är helt genialiskt.

Och är det bara djur som är värda lika mycket som människor (och hur mycket är en människa värd kan man ju fråga sig?)

Både träd och andra växter har ju tydligen, enligt senaste forskning, känslor även de, och förmåga att hjälpa och skydda varandra. Vad skall man dra för slutledning av det?

Och  - du behöver naturligtvis inte svara på alla dessa frågor vi carnivorer har (nu är inte alla LCHF:are det), eller bli stött för att vi inte omedelbart "köper" dina argument. Du kom frivilligt hit och gjorde inlägg, jag förväntar mig inte att få den minsta förståelse om jag gör motsvarande inlägg på Veganer iFokus.

Men filmen - något av det tramsigaste och minst vederhäftiga jag sett! Rena rappakaljan, och jag tror inte för en sekund att den kan få någon att  "byta sida". Vi som hänger här har sett, läst och hört för mycket som är dess raka motsats.

hemul
5/30/17, 5:16 PM
#61

#58 Och hur kommer det sig att det nu är du som bestämmer vad tråden ska handla om? Det var väl ingen som sökte upp dig som expert på veganism, det var du som drogs till den här tråden, eller hur?

Om du har så dålig kunskap om den kost du valt och hur den blir till skulle jag oroa mig en del för din egen hälsa faktiskt, om jag var du. Oss behöver du inte bekymra dig för. Flera här i tråden har ätit som vi gör i mer än 15 år och ivf jag har då inte märkt av några dödliga tillstånd än. 😃

Zepp
5/30/17, 8:07 PM
#62

Menna.. trots att jag är bondgrabb och har en del insikter om jordbruk odling/växter/djuruppfödning/ annat, så har jag lixom inte jättesvåra problem med att begripa de etiska skälen för att vara vegan.. och man behöver heller inte vara Hindu/av Brahaminsk kast.

Iallafall, det handlar om själavandring och att inte äta upp sina förfäder, de som inte lyckades nå Nirvana!

För då får de lixom börja om igen.. och vem f*n vill återfödas som Dalit?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalit

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
AnnaMariaK
6/6/17, 3:05 PM
#63

Jag har veganer och vegetarianer inom familjekretsen och har stor respekt för de etiska spörsmålen, dock är jag lchf-are sedan 13 år tillbaka och skulle inte bli så frisk som jag är på annan kost. Som vissa av er påpekar är mycket av veganmat sådant som kräver transporter. Hur odlar man deras basmat, använder man konstgödsel? För om man ska använda vanlig gödsel förutsätter den djurhållning. Hur går det ihop med veganetik? De har många idéer men odlar nästan aldrig sin mat för då skulle de bli varse problematiken.

Jag äter enkelt och har egna höns så ägg är grunden för min kost. Jag äter lamm och älgkött ibland (som jag köper av bekanta och fryser in) samt fisk och ibland kyckling.  Av mejeriprodukter blir det mest smör, grädde, men även yoghurt, ost bara ibland eftersom jag inte äter bröd eller spannmål. Till det tillkommer grönsaker av olika slag.

Jag kanske är privilegierad när det gäller mat.

Problemet är det etiska. Hur kan man vara veganer/vegetarianer i Norden utan att belasta miljön? Svåra frågor…

Upp till toppen
Annons: