Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 10087 ggr
mirai
2017-04-28 09:34

Vågar ni äta kyckling?

Hej! Jag tvekar inför att äta kyckling idag pga olika smittor som finns i köttet.  Oroar jag mej i onödan? Har alltid gillat kyckling och jag saknar den i min kost.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/larm-om-smitta-bland-svensk-kyckling-tonades-ner

KRAM!🌺

Annons:
Dioramabyggare
2017-04-28 09:50
#1

#0: Jag är visserligen vegetarian sedan flera år men även om jag inte vore det skulle jag inte äta kyckling, både med avseende på eventuell smittorisk och på hur kycklingar hanteras inom uppfödningsindustrin *).

*) https://www.djurensratt.se/djur-i-livsmedelsindustrin/kycklingar

[Forest]
2017-04-28 09:53
#2

Min man starkt ifrån kyckling, så här lagar jag ingen kyckling. Och detta sen 2 mån tillbaka då det gick ett larm kring detta och pratades en del om hur farligt det var på hans jobb. Jag vet inte hur länge det kommer att hålla i sig, men själv äter jag inte kött alls så jag blir inte så värst lidande. Tåls väl nämna att han dock köper pålägg skivad grillad kyckling 🤫😎

[ludden]
2017-04-28 09:59
mirai
2017-04-28 10:07
#4

Tack, känner mej lite lugnare. Jag har alltid varit extremt noga med hygienen när jag hanterar kyckling. Kokar/steker den väl, så att köttet lossnar från benen. Skall nog köpa en svenskkyckling till fredagsmyset i kväll. Mums med dippa o någon grönsak. Ha en skön helg!🌺

KRAM!🌺

tk1971
2017-04-28 10:08
#5

Jajjemen. Jag äter kyckling ofta. Det gäller att tillaga den ordentligt, både salmonella och campylobacter är värmekänsliga och dör vid vanlig matlagning.

Däremot äter jag inte t.ex. butiksgrillad kyckling särskilt ofta, för då vet jag inget om hur de hanterat den, om de har rätt temperatur i värmeskåpet etc.

hemul
2017-04-28 11:41
#6

Jag äter om jag blir bjuden, typ. Mina orsaker från att avstå är väl främst att det måste vara det sämst uppfödda "köttdjuret". Vidrig miljö, syntetiska aminosyror i fodret, sjukdomar och smittor… Synd om djuren och inte kan det vara bra för oss heller. Dessutom tycker jag inte kyckling smakar nåt längre - och undra på det! F.d. Bosarps är god, men den kostar ju så mycket och sedan Kronfågel köpte Bosarp säljs den inte i delar längre, ivf inte här.

Annons:
LenaK63
2017-04-28 22:22
#7

Har just ätit ett kycklinglår grillat i min Hallogenugn.  Mycket fett och gott! Men jag bor ju i Tyskland och köper kyckling och ägg från små gårdar där hönsen går ut och in som de vill. Just nu har de flesta släppts ut i det här området för att fågelinfluensan ska vara över för den här gången.

Halvdansken
2017-04-30 00:59
#8

Köper numera enbart eko-kycklingar. Se bara till att de är genomstekta, så är det inga problem och jättegott.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Siggebus
2017-05-01 06:56
#9

Ja jag vågar äta kyckling! 🙂
Jag tillagar själv som med allt annat i matväg och är noga med hygienen.
Kan fundera lite på det om jag äter ute för jag VET ju inte om de har varit lika noga som jag själv är. Väljer oftast annat ute men egentligen bara för att jag äter kyckling ganska ofta hemma 😛

fiskenihavet
2017-05-01 11:45
#10

Bor inte i Sverige, så undrar vad som har hänt m kycklingen. Har det kommit nått larm?

setfree
2017-05-06 10:16
#11

Jag äter kyckling idag och är alltid mycket noga med att rengöra skärbräda och kniv och bänkytor.

Tänk på att man kan bli mycket sjuk av vissa grönsaker som groddar exempelvis. De står i fuktig och varm miljö och kan vara en bakteriehärd. Mycket farligt. Jag träffade en man för ett antal år sedan som blev mycket sjuk av just groddar.

Allt som tillagas ordentligt ska vara OK så länge som man gör rätt.

Zepp
2017-05-07 20:32
#12

#10

Japp det har varit ett larm om extra mycket sjuka som sen spårats till Kronfågels anläggning!

Och de har då oxå upptäckt ett fel i deras anläggning.

Som prexis tvärt emot alla försiktighetsåtgärder som man rekommenderar när det gäller fågel och vilt just kontaminerat styckdelarna med gammalt sköljvatten.

Egentligen så skall även detta försvinna när man i hushållet hanterar och lagar till maten på ett riktigt sätt.

Men.. iomed att inte alla har riktigt koll så har antalet smittade ökat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Shia]
2017-05-15 23:10
#14

Om ni köper från bra källor /bekanta så ingen fara. Köp svenskt.

Sindri
2017-05-16 07:57
#15

#6 av: hemul

Både min ICA och min COOP säljer dels Bosarps eko och dels Reko styckade. Min Ica tar dessutom hem lever från Reko.
Tjata hem dem.

Halvdansken
2017-05-16 13:09
#16

#14. Köp lokalt, och ekologiskt. Inte alla som bor i Sverige här på Fokus.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2017-05-19 16:59
#17

Grejen är att det främst verkar vara Kronfågel som har problem!

Och att de som blivit sjuka främst ätit något från Kronfågel!

Kronfågel är den största och dominerande leverantören.. köp Guldfågel i stället de fick inte ens en enda med kampylobakter vid senaste testet jag läst!

Menna hur svårt vore det om vi alla bojkottade Kronfågel någon månad, deras produkter är lixom inte jättebilliga hur som helst!

Då bleve de tvugna att se över sina anläggningar och ge fan i att kontaminera sina produkter med kampylobakter!

Oandrasidan, vill vi ha höns som lever ett hyfsat naturligt liv så kommer det alltid finnas kampbylobakter i vissa kycklingar.. varvid man skall vara medveten om hur man hanterar sådana livsmedel.

Det samma gäller grönsaker faktiskt och där kan det vara jättemycket värre iomed att det då oftast handlar om Ehec!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

papa-bear
2017-05-31 22:25
#18

#17 apropå grönsaker var det väl något snille som vattnade med gödselvatten på en anläggning i Tyskland, och ganska många i norra Europa åkte på skitsjuka, det var väl så pass allvarligt att det slutade med ett antal dödsfall också.

Upp till toppen
Annons: