Annons:
Etiketthälsa
Läst 9256 ggr
Bjorne2
2017-04-26 11:04

kolesterol gränsvärden

Kan någon förklara detta

I ett provsvar från vårdcentralen står det så här.
P-LDL kolesterol 7.7 mmol/L  Referensintervall 2.0-5.3.
Målvärden Måttlig risk <3.5, hög risk <2.5, mycket hög risk <1.8mmol/L.

LDL kallas ju det onda kolesterolet och bör väl vara så lågt som möjligt.
Men ovanstående gränser verkar ju vara tvärtom?
Ju lägre desto sämre.
I alla fall om man tolkar detta tecken  <  som "mindre än".
Måttlig risk mindre än 3.5, Mycket hög risk mindre än 1.8.
Även om tecknet skall tolkas som "större än" blir det konstigt.

Jag kanske är ute på femton famnars djup ,em någon kanske kan reda ut saken.

Annons:
Zepp
2017-04-26 20:25
#1

Mnjaeä.. tycker ioförsej att det verkar konstigt svar?

Men altså.. LDL är inget ont, utan det så dör du!

Och det är farligt med för lågt LDL!

Det har nämligen visat sig att de med lågt LDL har lägre överlevnadsgrad vid hjärtinfarkt/stroke/annat.. antagligen främst iomed att LDL är en viktig komponent i imunförsvaret/laga trasiga celler/osv!

Sen så är svinhögt LDL inte heller någon fördel då det mest pekar mot någon form av rubbad metabolism, typ diabetes, hyperinsulinemi, insulinom, metabolt syndrom osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

spirit
2017-04-27 08:09
#2

Vårdens målvärden för LDL är de uppgivna. Så det stämmer att om man har hög risk enligt se så kallade riskskattningarna så ska vården se till att du hamnar på LDL <2,5 mmol/L. Det försöker vården göra genom att förskriva statiner som visseligen sänker kolesterolnivån men ger demens, sockersjuka, muskelvärk, trötthet och mycket mer.

Mer än 85 % får allvarliga biverkningar enligt senaste studier.

Vi har visat att de med högre LDL lever längre än de med lägre LDL, läs:

http://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401.full

Så var stolt över dina högre kolesterolvärden, men se till att låta bli överdos av kolhydrater=socker=kolhydrater och vegetabila oljor.

Ät riktig mat med animaliskt protein och animaliskt fett, lägg till ovanjordsgrönsaker och tillräckligt med salter. Ju mer salt du äter desto normalare Blodtryck får du. Mindre än 10 g salt per dag ger högre bjodtryck

Bjorne2
2017-04-27 12:43
#3

Men nog är det vedertaget att LDL kallas det onda och HDL det goda kolesterolet och att det är bra med lågt LDL och högt HDL. 
Min förbryllning gäller att när jag tolkar ovanstående gränser så verkar det vara farligare ju lägre LDL man har.

hemul
2017-04-27 13:15
#4

Tycker det ser mycket märkligt ut. På mina labbsvar står det så här.

P-HDL-kolesterol mmol/L 2,0-5,3

Före 2014 använde man < 3,0. Det beror på att då körde man på önskade värden, det man ansåg vara idealt. Sedan gjorde men en sammanställning av vilka värden folk verkligen har och bestämde att en viss procent av dessa skulle anses vara en slags normalvärden. Då åkte det upp. Sådana gränsvärden som ditt labb anger har jag aldrig sett.

Zepp
2017-04-27 21:36
#5

#3

Som andra redan pepåkat.. det verkar vara en sammanblandning i ditt provsvar!

Och LDL är fortfarande livsviktigt.. utan dessa så dör du!

Grejen är snarare att högt LDL i förhållande till HDL är ett tecken på antingen en metabol rubbning eller ett genetiskt fel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
2017-04-28 08:08
#6

#3 Om jag förstod spirit rätt är detta målvärden att sikta på. Ju högre risk du har (enligt vad?), desto lägre värde ska du sikta mot. Enligt vården, märk väl.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
lizton
2017-04-29 22:23
#7

#2 Bra för blodtrycket med mycket salt? Det man alltid hört är ju precis tvärtom. Var finns info om detta?

LenaK63
2017-04-29 23:23
#8

#7 Det kanske inte är så bra med vanligt bordssalt eller saltet i alla charkuterier och färdigrätter. Det saltet måste ju vara processat och renat för att vara så fint och gå så lätt att ströa.

Jag köper havssalt från Frankrike som inte är tvättat. Det ser litet grådaskigt ut och smakar förträffligt. Dessutom använder jag Himalajasalt från hälsokostaffärer. 

10 gram havssalt är ca 2 tsk. Det ska jag pröva att få i mig per dag. Inte lätt för en som har svårt med översaltad mat. Får pröva med att dricka saltat vatten. Ska bli intressant att se hur blodtrycket utvecklar sig. Mitt ligger runt om det acceptabla och jag tar ingen blodtrycksmedicin. Enligt etablissemangets läkare är det nog för högt. Men det har jag struntat i sedan många år. Men jag har ibland hjärtklappning som jag inte har klurat ut varifrån den kommer. Kanske för litet salt!!??

Zepp
2017-05-01 20:24
#9

Mnja.. altså, det är främst en nackdel med för lite salt!

Salt.. främst natriumklorid dvs vanligt bordsalt är en viktig för att inte säga en essentiell mineral.

Det finns även andra salter som kan vara nyttiga,, främst då sk mineralsalter, med mer kalium och magnesiumsalter.

Iallafall så ingår salt i vår Osmoreglering, får vi i oss för lite salt så störs vätskebalansen, elektrolytbalans, blodvolymen, blodtrycket och nervsignalerna.

Oså får vi som regel Jod från berikat salt, något som är viktigt för våra Thyreoshormoner som styr ämnesomsättningen!

Får man i sig för lite salt så regleras blodtrycket via andra mekanismer, mer av sk stresshomoner, eller Aldesteron och Noradrenalin.. bägge är lixom inte helt hälsosamma på längre sikt i förhöjda nivåer.

Summa summarum om salt, är man i övrigt frisk så regleras saltintaget av sig själv, vi har signalsubstanser som ger saltsug om brist skulle uppstå, samtidigt så leder en högt saltintag till ökad törst, vilket gör att man kissar ut överskott.

Det är bara ett fåtal som har främst njurproblem eller problem med Renin-Angiotensinsystemet som behöver tänka på sitt saltintag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaK63
2017-05-01 22:51
#10

#9 Zepp    Du som har koll på det mycket. Hur är det med jod i havssalt? Räcker  det att använda oprocessat havssalt för att få i sig tillräckligt med jod. Jag äter gärna skaldjur men väldigt sällan. Finns inte tillräckligt utbud där jag bor.

Zepp
2017-05-02 20:32
#11

Om man säger som så.. det finns inget oprocessat salt som säljs för livsmedelsändamål.. inte ens havssalt!

Det kan på sin höjd vara mindre processat!

För övrigt så har allt salt sitt ursprung från havet.. nutida eller historiska.

Och jag skulle alldrig använda oprosessat salt varken från havet eller andra ställen, alla gifter behöver rensas bort.

Ju renare hav ju färre reningsteg helt enkelt.

Det går över huvudtaget inte att säga något om Jod i havsalt iomed att det varierar, beroende på vilka hav, hur förorenat detta hav är och vilka reningsmetoder man användt.

Finns havsalt med tillsatta örter och kelp för joden.

Trocomare Örtsalt EKO, Hälsa & Livsmedel - A.Vogel

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2017-05-02 23:34
#12

Vill man få i sig jod är det nog bättre att ta det det som tillskott. Den mängd som finns i joderat salt är så liten. Man äter ju inte salt skedvis heller.

Ett intressant faktum är att saltet började joderas när jodbristen var så svår att det föddes många barn med s.k. kretinism, en svår utvecklingsstörning som påverkar både hjärnan, skelettet och en massa annat. Kretinism kan orsakas av mycket svår jodbrist. Det lilla jodet i saltet räcker för att förebygga kretinism, men är en fjärt i universum jämfört med en vuxen människas totala jodbehov.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cretinism

Vi får troligtvis alla i oss för lite jod. Jordarna är utarmade på jod (och annat) och de flesta äter väldigt lite föda från havet.

LenaK63
2017-05-03 10:26
#13

Ok får köpa Trocomare då.  Så här står det på havssaltet som jag köper:

Fruit of the ocean, the sun and the wind. Le Guérandais coarse sea salt is hand-harvested by "paludiers" according to traditional methods dating back a thousand years.  På tyska stå litet mer  -  att det är varken tvättat eller raffinerat und utan tillsatser. Är genom kontakten med lerbotten naturligt grå -   Det är från Guérande som ligger på Alantkusten söder om  Bretagne.

Ursäkta Trådskaparen att vi kom utanför ämnet här.

Annons:
nilu
2017-05-03 13:29
#14

Om vi återgår till vad trådskaparen frågade efter så är det väl så att de målvärden som står i provsvaret gäller risken för hjärt-kärlsjukdom. Alltså,  bedöms risken för hjärthändelse vara hög, beroende på arv, undersökningar, tidigare hjärthändelser etc, då är målet att man ska nå ett LDL-värde på mindre än 2,5 mmol/L. Bedöms risken vara mycket hög är målet mindre än 1,8 mmol/L. Sen kan ju vi ha andra värderingar än sjukvården ang LDL osv, men det är vad dom har att hålla sig till. Vi patienter kan välja att behandlas eller säga nej.

Sen angående salt så har jag förstått det som att det farliga saltet är det vita bordsaltet. Man ska använda havssalt eller bergsalt etc. Står om det här på Martina Johanssons blogg där hon hävdar att högt Blodtryck beror på för lite salt.

hemul
2017-05-03 23:37
#15

Ja, så är det nog. Det låter logiskt. Ska till doktorn snart så då får jag se om de infört samma här.

sano
2017-05-04 13:19
#16

Om salt intag. Det finns en ganska nylig offenltlg rapport i USA som säger att det optimala dagliga intaget av salt ligger omkring 5 g. Tyvärr har jag ingen länk till källan.

Sindri
2017-05-04 14:26
#17

Är det bara i Sverige som läkarna har salt-skräck? Känner en kvinna från England som blivit ordinerad att mycket salt.

Jag tror som andra, att är det något som är farligt med saltet så är det anti-klumpmedlet. Ofta är det aluminium. Hur nyttigt är det?

Jag använder bara havssalt av olika slag, samt Herbamare, och äter kelp och selen som tillskott.

Intressant om kolesterol
http://www.kostdoktorn.se/?s=kolesterol

Upp till toppen
Annons: