Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8607 ggr
Vax_malin
2017-04-25 17:13

Red Bull sugarfree

Hej

Jag funderar på detta med sockerfria drycker. Jag har börjat dricka en del Red Bull sugarfree och upplever att jag inte får sug eller viktuppgång av denna(vilket jag fått av andra sockerfria läskedrycker). Tycker den funkar bra efter ett styrkepass för energihöjning. Jag undrar om det kan vara hälsofarligt ur ngn mening?

Annons:
Sindri
2017-04-25 17:35
#1

Sugarfree brukar betyda olika sorters kemikalier.
http://www.metro.se/artikel/det-inneh%C3%A5ller-din-nyttiga-energidryck-egentligen-xr

Jag skulle säga att den innehåller vatten + en del syror+syntetiska ämnen.

Aspartam - stor varning (googla)
Citronsyra - kan du köpa billigt i kryddhyllan. Fräter på tänderna.
Koffein - finns i kaffe och koffeintabletter.
Färgämnen, aromämnen - kan vara vad som helst.

Energihöjning - tror jag inte ett dugg på. Inte mer än en kopp kaffe i så fall.

Gurky
2017-04-25 17:46
#2

Om du känner att du har ett behov av en energidryck efter träningen borde du nog se över dina kostvanor (och kanske övriga rutiner).

Lucia 123
2017-04-25 17:56
#3

# 2 Vad skulle vara fel då menar du? Kroppen skriker efter energi efter ett styrke pass.

Sindri
2017-04-25 18:10
#4

Men var är energin i den drycken? Energi är sånt som kroppen kan bygga och drivas av. Det där är ju bara för att höja blodsockret, har inget med riktig energi att göra.
Kroppen behöver mat! Och är inte kroppen kolhydratdriven så skriker den inte så mycket så man inte klarar sig tills man kommit hem och kan äta riktig mat.

Jag kan vara igång nästan en hel dag utan att kroppen skriker efter energi. Visserligen inte på gymmet, men promenera, simma, handla, städa etc. Det där med energidrycker är bara ett kommersiellt påhitt.

Vax_malin
2017-04-25 18:23
#5

Ja det var väl lite indirekt därför som jag fråga, varför jag känner mig uppiggad av den. Sen undrade jag om det kunde medföra negativa biverkningar på sikt.

Men höjer den verkligen blodsockret? Finns ju inget "verkligt" socker. Kanske höjs det på ngt annat sätt vilket ger den uppiggande effekten?

Sindri
2017-04-25 18:40
#6

Koffeinet verkar uppiggande. Om man är kolhydratdriven så får man lätt blodsockerfall, och på något sätt måste ju aspartamet återställa det, det är ju  det som är vitsen.

Men jag tror som sagt att det mest är koffeinet. Prova en kopp kaffe en annan gång - eller en koffeintablett.

Annons:
Gurky
2017-04-25 18:52
#7

#3 Du får inte energi av en energidryck, du får en koffeinkick. Kan vara mycket, allt ifrån kosten till sömn, mental hälsa osv. Själv tränar jag kamsport två gånger i veckan, konditionstränar 3 gånger i veckan och gymmar 5 dagar. Har aldrig känt att jag har en enorm energibrist i samband med träningen. Angående biverkningar påstås det finnas en hel del hälsorisker på sikt med sötningsmedel.

Lucia 123
2017-04-25 19:32
#8

Det är skillnad på att promenera och handla än, att träna ett hårt styrke pass.  När jag tränar styrka så måste jag ha snabbenergi annars återhämtar  jag mig inte lika snabb. Fast inte med sötningsmedel som bara lurar kroppen. Ät en banan istället.

Sindri
2017-04-25 22:15
#9

Jag vet att det är skillnad, men jag rör mig otroligt mycket under en dag, går fort, springer upp och ner i flera trappor, bär och kånkar, och jag kan ändå klara mig utan mat eller kaffe eller whatever i många timmar.
Läs vad #7 skriver. Om du har ett så enormt behov av en energikick äter du antagligen fel.

Vax_malin
2017-04-26 08:55
#10

Jag klarar mig lätt utan mat i ett dygn(10-24tim). Det är efter tung styrka, efter att jag kommit hem, som jag brukar känna mig orkeslös. Äter lchf-mat när jag kommer hem men det är som om att jag behöver ngn ytterligare kick. Eftersom jag försöker minska mängden mat, vill bli mer "deffad", så provade jag Red bull. Men det kanske är så att jag har ngn brist som tillfredsställs med denna dryck.

Vax_malin
2017-04-26 08:55
#11

haha 20-24tim;)

spirit
2017-04-26 10:39
#12

Vad är musklernas energikälla?

Ättiksyra, egentligen acetylcoenzym A eller AcCoA. Det är våra energifabrikers (mitokondriernas) enda bränsle.

Vi kan få mest AcCoA från fett och våra fettceller, minst 10 kg/person. Det krävs bara 5 enzymsteg för att frisätta en AcCoA från fett.

Vi kan få AcCoA från proteiner, kräver inte heller så många enzymsteg för att få en AcCoA och vi har omkring 10 kg muskler.

Vi kan få AcCoA från glukos och andra sockerarter. Det krävs minst 15 enzymsteg för att göra AcCoA och vi har 0,002-0,003 kg glukos i blodet och max  0,5 kg glykogen (som kräver extra enzymsteg för att göra glukos)

Så det är perfekt marknadsföring att använda "sportdryck" som energiåterställare men det är lögn och vi dumskallar går på marknadsföringen. 

Du får ingen energibrist efter hur hårda pass du än kör, "den energibristen" sitter mellan öronen, ivrigt påhejad av marknadsföringslögner.

Låter du bli kolhydrater så behöver du aldrig bekymra dig om energi även om du kör maxbelastning med 1 000 kcal/h oavbrutet i mer än tre dygn. Men då har du redan innan dess  somnat av sömnbrist.

Så träna så mycket du vill, energibrist får du inte i alla fall så länge du har fett ombord.

Är du "kolhydratdriven" gör kroppen allt för att bränna och undanskyffla överdosen av socker tills sockret tar slut och då sjunker P-glukos vilket kan få levern att tillverka mer glukos från fett och återställa P-glukosnivån. Dessa våldsamma P-glukossvängningar ställer till skada i kroppen.

Vax_malin
2017-04-26 18:46
#13

Jag förstår att sötningsmedel inte är ngn höjdare och är helt med på den tråden. Men jag upplever en uppiggande effekt trots dess form av placebo. Man behöver väl inte fly placeboeffekten om det inte är nödvändigt?

Så jag undrar väl egentligen om det kan finnas några hälsorisker av att använda produkten på sikt?(Tänker sett till hormoner, vikt och näring) Jag försöker hålla nere mängden mat och tillfällena som jag äter i hopp om att öka insulinkänsligheten.  I övrigt äter jag en rätt strikt lchf (<30 g kolhd./dag) och har gjort i cirka 6-7 år. Målet är minskad fettmängd och mer deffad kropp.

Annons:
Sindri
2017-04-26 22:10
#14

Om du läser innehållet i Red Bull så borde du inse att det är helt enkelt en massa skit i den! Klart kroppen/tarmfloran tar skada på sikt.

solros_666
2017-04-27 08:10
#15

I det avseendet borde XS vara betydligt bättre. Där får du energin från B-Vitaminer.

odezza
2017-04-27 09:43
#16

Jag tror tyvärr inte att sötningsmedel är bra om man vill hålla nere insulinhalten. Jag har läst (har tyvärr ingen referens) att insulinutsöndringen startar redan då man känner den söta smaken i munnen.

Jag brukar tänka på det när jag tuggar nikotintuggummi, eller äter sockerfri fisherman's friend, vilket händer då och då. När jag efter en period märker att det blir svårare att knäppa byxorna, så lägger jag av, och efter ett tag går det lättare att knäppa byxorna igen. Tills jag får en ny period av både nikotinsug och sötsug, suck…

"still lost in space and time"

Vax_malin
2017-04-27 13:14
#17

Intressant upptäckt! Jag kom fram till ngt liknande när jag, för många år sedan, drack en hel del fun light. Var inne i en period då jag var extremt viktfixerad och märkte att jag gick upp i vikt av saften.

Mooniq
2017-04-29 07:53
#18

Drick inte energidrycker, de är inte bra för hälsan. Jag har länkat till en läkare som skriver om detta, förvisso några år gammalt men en rejäl tankeställare. På utbildningscenter.se finns mycket läsvärt i rubriken nyhetsbrev

http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrevenergidryck.pdf

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

subcalva
2017-05-07 09:39
#19

Jag tycker Styrkelabbet har en bra sammanfattning över de kosttillskott man ev kan behöva beroende på vilka mål man har och hur tungt man tränar

Speciellt sista stycket är intressant att läsa, om huruvida tillskott är nödvändigt eller inte. Länk här

Upp till toppen
Annons: