Annons:
Etiketthälsa
Läst 3664 ggr
e2npau
4/16/17, 6:33 PM

Någon som lider av polymyalgia rheumatica?

Min gamla far som har varit änkeman sedan länge träffade för några år sedan en ny jättetrevlig tant att umgås med.

Hon lider sedan något år av polymyalgia rheumatica, aka SVBK-sjukan. Hon behandlas med kortison med alla dess otrevliga biverkningar.

Är det någon som här som har börjat äta LCHF efter att de har fått den diagnosen? Hur påverkades sjukdomen av kostförändring? Finns det någon forskning inom området?

Min gissning är att eftersom många sjukdomar med inflamatoriska inslag förbättras i någon mån av LCHF så borde detta även gälla polymyalgia rheumatica?

Eftersom det är svårt att lära gamla hundar sitta så tror jag att det blir mycket enklare att förklare fördelen med LCHF om det finns något "vittnesmål" att hänvisa till.

Annons:
ApanAnn
4/17/17, 5:39 PM
#1

Jag har inte sett någon forskning på LCHF, och inte heller hört nåt. Testa att fråga i forumet reumatism i fokus så kanske det är nån där som testat, Sist jag tittade runt fanns det evidens för glutenfri vegankost (fast i den studien var det många som inte orkade fullfölja pga jobbig kost att hålla sig till) och medelhavskost. Att en del reumatiker kan bli bättre av de kosttyperna alltså.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

largun
4/17/17, 7:30 PM
#2

Jag har samma sjukdom som damen ifråga, om det nu är PMR hon har eftersom du skriver SVBK sjukan.Vilket inte är samma som PMR utan en tidigare benämning på fibromyalgi som är något helt annat.Min sjukdom debuterade när jag var 46 år och det är 12 år sedan och jag har sedan dess varit tvungen att äta kortison.Och får säkerligen göra resten av livet.Vanligtvis läker PMR ut efter 1-2 år och på den korta tiden är det nog ingen risk för några biverkningar.Jag har testat LCHF ett antal gånger men märker tyvärr ingen skillnad till det bättre tyvärr,snarare till det sämre.Förmodligen pga att animalisk föda är inget bra för reumatiker annat än i mindre mängder.Förhoppningsvis läker damens PMR ut och då slipper hon kortisonet och även att lära sig sitta ;-)

Upp till toppen
Annons: