Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6066 ggr
sano
2017-04-13 17:32

Hälsoundersökning

Jag tänker återuppta lite striktare LCHF efter några år av små slarv. Jag tänkte att göra en hälsoundersökning för att få en startnivå och en ny undersökning om ca 6 månader. Jag är nyfiken på era erfarenheter. Kan man få detta på vårdcentral, måste man gå till privat klinik eller finns det någonstans man kan få blodvärden utan att blanda in läkare. Jag är fullt frisk och har inga problem. Vilka värden skall man begära få? - HbA1c - Apo kvoten - CRP - njurar (?) - lever (?) - …. Tack på förhand!

Annons:
Zepp
2017-04-13 17:40
#1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sano
2017-04-14 14:35
#2

Tack! Jag skall köra deras "large" men blir nog tvungen att vänta en månad.

hemul
2017-04-14 20:51
#3

Det är ju vanliga, enkla prover du vill ha. Borde inte vara något problem på en vårdcentral, så varför slösa pengar på det? Om de vill göra det två gånger ganska nära varann är ju mer osäkert, ivf om dina värden är bra första gången. Men du kan ju spara in första omgången.

sano
2017-04-15 17:06
#4

Om jag förstå vårdcentralens rutiner rätt så måste jag först besöka läkare ( och kanske diskutera vilka prover som skall tas) seda måste jag gå och lämna blodprov för att sen avsluta med nytt läkarbesök. Jag vet inte vad som debiteras för dom tre besöken men antagligen mindre än vad werlabs kostar men lite omständigt. Om jag tar werlabs så får jag nog två enkelt jämförbara resultat.

Siggebus
2017-04-16 08:01
#5

#4
Dessutom så är det inte alls säkert att vc VILL ta just de prover som du vill ha om det inte är pga av symtom på något.

hemul
2017-04-16 14:14
#6

Det är ju prover som ingår i en vanlig hälsokoll. Det borde bara krävas ett läkarbesök (om inget anmärkninsvärt hittas). Provet ingår. På moderna vårdcentraler kan man numera ta blodprov vid samma tillfälle eftersom  man inte längre behöver vara fastande för kolesterolproverna. Tror inte man behöver det för lever- och njurvärden heller.

Annons:
Siggebus
2017-04-16 18:27
#7

#6 Fast t ex apo-kvoten är inget de kollar per automatik vid en vanlig hälso-check.
Inte på någon av mina vårdcentraler i alla fall. De tog kolesterolet och sa att jag hade för högt kolesterol bara genom att ta hänsyn till totalkolesterolet.
Inte alla läkare som förstår (?) att HDL och triglyceriderna spelar en viktig roll.
Apo-kvot hade jag fått be om (läs: tjata)

hemul
2017-04-16 21:52
#8

Det beror helt på vilket landsting man tillhör. Här slutatde de med de gamla kolesterolproven för rätt många år sedan eftersom de ansågs undermåliga. Nu har de infört dem igen - därför att de är billigare! Men jag har inga problem med att få APO taget ändå. Så jag får alltså båda.

Siggebus
2017-04-17 10:05
#9

#8 Ja nu sist jag var där så gjorde man inget kolesterolprov alls - nya riktlinjer sa de 🙂
Men innan dess (på samma vårdcentral) så tolkade läkare nr1 mitt prov som mycket bra trots lite högre totalkolesterol just pga de utmärkta värdena på HDL och triglycerider :)
Året efter (ny läkare och i princip samma värden) så tog hon enbart hänsyn till totalen och ville behandla med statiner. (som jag nekade) 😛
Jag propsade då på en apo-kvot men hon var mycket motsträvig!

sano
2017-04-18 21:00
#10

Jag såg precis en ny video hos kostdoktorn där man fokuserade på insulin och det skulle vara intressant att mäta mitt eget fasteinsulin. Jag sökte på nätet men hittade inte där man kan testa fasteinsulin. Har ni något tips?

hemul
2017-04-22 03:09
#11

Har för mig att jag läst nånstans att det lär ska vara väldigt svårt att ta prov på insulinnivåer på ett vettigt sätt. Mins inte orsaken dock.

Trots detta verkar det finnas lab som gjör det - utomlands. Googla på engelska.

Upp till toppen
Annons: