Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2480 ggr
sano
4/5/17, 12:58 AM

Laktos fr.o.m. Mjölk

Jag dricker inte mjölk men bli nyfiken när jag hör reklamen om laktos fri mjölk. Vad gör dom för att behålla den söta smaken som mjölk har? Tillsätter dom vanligt socker?

Annons:
Effie
4/5/17, 8:15 AM
#1

Laktos är en sockerart sammansatt av glukos och galaktos (som är enkla sockerarter). Ett enzyme (och jag kommer aldrig ihåg vad de heter) spjälkar laktosen till de enkla sockerarterna. Är du laktosintolerant har du inte det enzymet, och laktosen  kommer till bakterierna I tjocktarmen, där det bildas gas.

I laktosfri mjölk har man tillsatt enzymet, så laktosen är redan spjälkad I sina beståndsdelar. Lär smaka ännu sötare än vanlig mjölk . (nej, jag dricker inte heller mjölk)

Har iofs hört talas om att det förekommer att man tar bort laktosen ur mjölken…men det är jag osäker på.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
4/5/17, 2:55 PM
#2

Laktas heter enzymet.

Veda
4/5/17, 7:56 PM
#3

#1 Det du beskriver verkar vara tillverkningen av låglaktosmjölk. Där blir laktosen ombildad till laktas (som är sötare än laktos). Laktosfri mjölk, har en mer vanlig "mjölksmak" och ett annat, som det sägs, dyrare tillverkningssätt.  (Det här läste jag om när jag själv fick problem med laktos 1997, då det för övrigt knappt fanns laktosfria  mjölkprodukter.)

Zepp
4/5/17, 10:38 PM
#4

Mnjae.. Laktos spjälkas av Laktas!

Laktos är en disackarid, dvs består utav monosakariderna  glukos och galaktos!

Laktas är altså det ensym som klarar av spjälka bindningen mellan dessa.

Slutresultatet blir som sagt sötare iomed att man känner söttman av den frigjorda glukosen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Veda
4/6/17, 7:25 AM
#5

#4 Hur det går till vet du säkert bättre än mig. 

Däremot vet jag att det förr, åtminstone här hos oss,  fanns låglaktosmjölk som var betydligt billigare än laktosfri mjölk. Låglaktosmjölken var också sötare än vad den laktosfria mjölken är.

Upp till toppen
Annons: