Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4239 ggr
uxx1488
2017-03-30 19:48

Hur blir det socker av stärkelse?

Hej! Jag undrar hur det blir socker av stärkelse. Jag vet att den bryts ner men undrar ifall nån kunde vidare utvekcla och förklara tydligare för mig.

Annons:
Kvothe
2017-03-30 20:40
#1

http://www.bbc.co.uk/staticarchive/93c2ed0cd53f5a0c0b1dc706885c32245a34e001.gif

Stärkelse är uppbyggd av korta sockerkedjor.

Då de digesteras så bryts de långa kedjorna sönder till socker.

Zepp
2017-03-30 22:04
#2

Stärkelse är socker (sackarider) som sitter ihop i långa kedjor!

Den vanligaste sackariden i vår föda är glukos.. dvs oftast i stärkelserik mat.

Man kan säga att stärkelse är växternas motsvarighet till vår egen glykogen, dvs en lagringsform för framtida bruk.

Man skiljer mellan monosackarider, typ glukos och fruktos, disakarider som bordsocker (glukos+fruktos), mjölksocker (glukos+galaktos), samt  pollysackarider där stärkelse kan ingå.

På det så finns resistent stärkelse som ioförsig kan vara kedjor av glukos/fruktos men så packade att våra ensymer har svårt att bryta bindningarna.

Och processen sker i vår matsmältning genom våra ensymer.. olika Amyllaser!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
2017-04-03 11:10
#3

Jag minns någon lection I grundskolan, där läraren löste upp någon stärkelse I saliv, och efter en stund testade lösningen som visade sig innehålla socker. Saliven innehåller alltså något enzyme som delar upp de långa sockerkedjorna (stärkelsen) till korta (glukos). 

Så tugga ordentligt!


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Zepp
2017-04-03 20:28
#4

Saliven innehåller lingulalt amylas!

"The α-amylases (EC 3.2.1.1 ) (CAS# 9014-71-5) (alternative names: 1,4-α-D-glucan glucanohydrolase; glycogenase) are calciummetalloenzymes. By acting at random locations along the starch chain, α-amylase breaks down long-chain carbohydrates, ultimately yielding maltotriose and maltose from amylose, or maltose, glucose and "limit dextrin" from amylopectin. Because it can act anywhere on the substrate, α-amylase tends to be faster-acting than β-amylase. In animals, it is a major digestive enzyme, and its optimum pH is 6.7–7.0.[3]

In human physiology, both the salivary and pancreatic amylases are α-amylases."

https://en.wikipedia.org/wiki/Amylase

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2017-04-04 01:37
#5

Tror du verkligen det där är till hjälp för TS? 😎

Zepp
2017-04-04 23:23
#6

Jag vet inte vem TS är!

Eller varför hen frågar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: