Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6413 ggr
fiskenihavet
3/30/17, 5:07 PM

Avokado

Hej. Blir förvirrad när det gäller avokado. Har ätit 209 g avokado, men hittar flera olika sidor på nätet där alla ger olik upplysning för mängden kolhydrater (för samma mängd avokado). Vad är rimligt? Nån som vet?

Annons:
adelai
3/31/17, 8:02 AM
#1

Jag brukar använda fineli.fi. Där sägs att 100 g avokado, utan skal och kärna, innehåller 0,8 g digererbara kolhydrater/100 g. Sen finns det ju olika sorters avokado ovh värdena kan säkert vara olika, som med andra frukter och grönsaker.

Ary
3/31/17, 4:38 PM
#2

Livsmedelsverket säger 2 g. Kommer dock ihåg en gammal tråd där det konstaterades att det var mindre kolhydrater i de mörka frukterna än de ljusa och det kanske tål att tänka på om man äter mycket.

fiskenihavet
3/31/17, 9:49 PM
#3

Det är ju det som gör det otroligt svårt att hålla koll, för de som gör det. Så, beroende på vilken sida man väljer att utgå från, varierar intaget från 4 till 18 g (på en avokado på 209 g - utan kärna och skal). Så oprecist kan det ju inte vara.

Ary
3/31/17, 10:22 PM
#4

Var får du så mycket som 9g/100g avokado?

För att vara mer precis menade jag att livsmedelsverkets lista säger 2g kh/100g avokado.

fiskenihavet
3/31/17, 10:30 PM
#5

Från fatsecret och flera andra sidor på nätet.

hemul
3/31/17, 10:42 PM
#6

Är det amerikanska sidor så räknar de in fibrer också.

Jo, så oprecist kan det vara. Det är omöjligt att hålla sån koll som du vill göra. Tänk efter. Vi människor är tjocka, smala, mitt emellan. Man kan ange ett medelvärde, eller ett normalvärde, för andelen kroppsfett men variationen är jättestor. Det är samma med vegetabilier. Hur mycket närng har de fått? Hur mycket vatten? Hur många soltimmar? Det är klart att två äpplen av olika sort som inte växt på samma plats under samma förhållanden inte innehåller exakt lika mycket kolhydrater och inte andra näringsämnen heller.

Därför blir det lite patetiskt med folk som påstår sig känna skillnad om de äter mer eller mindre än, säg, 10 g kolhydrater. De kan nämligen inte veta om och när de gör det.

Annons:
Zepp
4/2/17, 6:05 PM
#7

Sen så till Avocado.. där är problemt snarast att odling av dessa är som regel helt out of questin ur miljösynpunkt!

Såå.. är man det minsta miljömedveten/orolig för global uppvärmning så undviker man Avocado för det mesta.. sådana man odlar i sitt eget växthus är undantagna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LaRose
4/3/17, 12:29 AM
#8

Har ni sett filmerna som figurerar, om hur man kan torka och mala ner kärnorna och använda i smoothies etc? Ska vara så nyttigt… medan man på andra ställen kan läsa att de är giftiga. Vad tror ni?

Zepp
4/3/17, 8:29 PM
#9

Näe de har jag inte sett, du får lägga upp någon här.

Fröer är som regel giftiga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LaRose
4/4/17, 8:32 PM
#10

Tyvärr kan jag inte sånt, Zepp. Så off är jag. Men det går nog att hitta dom ändå, om man vill.

hemul
4/7/17, 5:35 AM
#11

http://google.com/search?q=avocado+pit+smoothie 😎

Nyttigt eller inte, det måste smaka vidrigt.

Zepp
4/7/17, 6:16 PM
#12

Vidrigt var ordet sa Bull!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: