Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2311 ggr
Herveaux
2017-03-08 14:27

Har era matkostnader minskat/ökat?

Upplever ni att era matkostnader har minskat/ökat sen ni började äta low carb eller LCHF?

Sitter och dräglar över LCHF-recept och vart nyfiken om ni andra lägger mer pengar på mat (tex för att man köper bättre, renare varor, tycker det är roligare att laga mat nu osv) eller om ni har sparat pengar (tex för att man köper mindre "skräp").

Jag tror jag kommer lägga mer pengar på mat för att jag tycker det är roligare och vill prova nya saker. *LCHF-gröngöling*


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
fruktgumman
2017-03-08 14:47
#1

Ja våra matkostnader har ökat med lchf. Det var inte så dyrt att äta sig mätt på snabbmakaroner som vi gjorde flera gånger i veckan tidigare. Nu köper vi så mycket som möjligt ekologiskt också.

Scorpio97
2017-03-08 15:01
#2

Kan inte svara exakt eftersom jag fortfarande bor hemma och mamma står för största delen av matkostnaden. Hon äter normal kost och jag försöker äta LCHF/lågkolhydratkost (just nu går det dock dåligt, men det är OT i denna tråd).

Jag är sockerberoende och känsloätare, och på normalkost hetsäter jag socker (godis/bakverk osv) periodvis vilket blir dyrt. På LCHF äter jag något mer kött och grönsaker så den riktiga maten kostar mer eftersom jag äter mer av den.

Så för mig beror svaret på om godis och liknande räknas med i matkostnaden eller inte. Om godis räknas med blir normalkost dyrare och räknas det inte med blir LCHF dyrare :) Men det är förmodligen ganska små skillnader.


//Jessie

parsley
2017-03-08 15:02
#3

Det är svårt att säga om matkostnaderna ökar eller minskar med LCHF. Tittar man på konsumentverkets hemsida och ser vad mat förväntas kosta, så kan man äta LCHF och följa deras budgetrekommendationer.

Har man livnärt sig på nudlar, pasta och havregrynsgröt innan så blir det dyrare, men man köper också mer näringsrika råvaror om man äter LCHF. Om man ätit ganska normalt innan och t ex köpt juice, bröd, fika, snacks, mys och frukt + vanlig mat, så kan det bli  billigare eller ungefär oförändrad matkostnad. En del råvaror är dyrare. Smör kostar t ex mer än margarin.

Billigt: Jaga extrapriser, göra storkok, köpa importerat kött och mejeri, välja billiga grönsaker eller de grönsaker som är i säsong, äta mycket ägg.
Dyrt: Välja mycket ekologiskt, köpa de grönsaker man känner för utan att titta på vad de kostar, gräsbeteskött, baka med mandelmjöl och sötningsmedel, köpa dyra ostar, äta mycket nötter.

hemul
2017-03-08 16:00
#4

Hej! Dyker du upp här nu! 😃

I början blev det dyrt. Det blir det nog för de flesta som kommer från en bantarbakgrund. Det är så mycket man avstått från så länge så man fullkomligt vältrar sig i goda ostar och charkprodukter. Men sen blev det bättre.

Jag har fört kassabok länge. Min matkostnad de senaste fem åren ligger på 1650 kr/månad i snitt.

Värt att veta är att jag inte äter LCHF, men ändå lowcarb. Ligger lite högre på kh än LCHF godkände förr, nu verkar ju vad som helst platsa. Jag ligger numera på mellan 50 och 75 g kh. Det blir ett par potatisar till middagen, ofta ett glas mjölk och lite frukt eller bär varje dag.  Äter mycket rotfrukter och inte överdrivna mängder dyrare grönsaker. Ligger man jättelågt på kolhydraterna blir det antagligen dyrare eftersom man måste välja dyrare grönt. Men det finns väl ingen anledning för dig att ligga jättelågt.

Till saken hör också att eftersom jag har taskig sjukpension har det blivit en sport att handla på extrapris. Köper nästan aldrig kött, ost o.s.v. till normalpris och har tid att handla olika saker på olika butiker efter var det är billigast och bäst. Bodde jag på en liten ort med bara en butik så skulle det bli svårt. Jag äter ganska lyxigt tycker jag. Har ett par kg biff och 6 kg entrecôte i frysen nu. Skippade jag sånt skulle jag lätt ligga under 1500kr/månad. Gör av med rätt mycket grädde. Skulle också vara en besparing att använde mer smör istället. Men sås är gott!

Jag börade med lowcarb 2005. Min matkostnad var högre innan lowcarb än den är nu trots att det gått mer än 10 år! Då åt jag "nyttigt", mycket frukt och grönt. Men jag var för dålig för att orka ta mig runt för att handla där det var billigast. Då köpte jag sällan ekologiskt. Nu köper jag nästan uteslutande eko på vegsidan.

Som Parsley sa, om det blir dyrare eller billigare beror nog mycket på varifrån man kommer. Men om man antar att du äter nån slags normalkost nu behöver det alltså inte bli dyrare. Det kan t.o.m. bli billigare.😉

hemul
2017-03-08 16:13
#5

Du kan ju tänka så här. Kött, ost o.s.v. blir samma. Bort går godis, läsk, snacks och bröd. Kanske också potatis, andra rotfrukter och ris, beroende på vilken kolhydratnivå du vill hålla. Grönsaker samma (eller mycket mer om du vill utesluta så mycket kolisar som möjligt). Mindre eller ingen frukt. Fokus på fetare kött som ofta är billigare. Mer smör och grädde. Smör är ganska billigt per kcal. För de flesta representerar nog det som går bort en större kostnad än det som kommer till.😉

AilyAdams
2017-03-08 19:01
#6

Vårt matkonto har gått ner. Vi äter kopiösa mängder ägg. Vitkål, fryst blomkål och fryst broccoli samt färsk bladspenat är huvudgrönsakerna. Vi äter sparsamt med mejerier men undviker det inte helt. Smör och olja köper vi mer av, men det är ju ganska billigt förhållandevis till energimängd.

Den största utgiften som försvunnit är allt godis, snacks och bakverk som inte äts alls längre. Till och med den artificiella högkolhydratkosten aka lchf bakverk har näst intill eliminerats.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
[chimpy]
2017-03-09 21:54
#7

Mina matkostnader har drastiskt ÖKAT sedan jag börjat med lchf.

Främst bakar jag ju bröden själv vilket tar mycket av de torra ingredienserna, en massa ägg och annat och eftersom jag jämt följer recept så behöves det alltid någon ingrediens jag inte har hemma.

Samt att lchf produkter är mkt dyrare än det andra.

MEN, är värt det, har gått ner 8 kilo på 2 månader. :) Å det fortsätter ner.

Siggebus
2017-03-10 12:18
#8

Min månadsbudget har definitivt blivit bättre men i mitt fall gäller följande:
Jo visst - en del av det jag köper är kanske dyrare eftersom jag gärna så långt jag kan köper ekologisk.
MEN det totala utflödet av pengar har blivit mindre - mycket mindre!
Jag köper inte mängder med bröd (som jag nästan slukade hela) - äter inte mackor alls och därmed inget pålägg. Inga kakor, chips och godis och ingen läsk.
Äter två gånger om dagen - that`s it!
Som någon skrev så är pasta billigt men jag åt så stora mängder mat tidigare och dessutom åt jag många gånger + allt extra skit.

Upp till toppen
Annons: