Annons:
Etiketthälsa
Läst 4109 ggr
fiskenihavet
3/1/17, 1:11 AM

Acetylcolin

Har blivit informerad om att ett högt fettintag reducerar hjärnans nivåer av acetylcolin. Dette skal leda till nedsatt koncentrationsförmåga, minnesproblem, Depression, tidig demens…

Annons:
Sindri
3/1/17, 8:20 AM
#1

Jag tycker det verkar precis tvärtom när man googlar!
http://kurera.se/optimal-mental-halsa-med-aminosyror/

Överdrift är aldrig bra. Kanske "informatören" syftar på följande
"Men för mycket fett kan hämma kroppens naturliga mekanism för produktion av acetylkolin."
Vad som är för mycket kan man ju inte veta av en sån artikel. Det står ju längre upp:
" De bästa kolinkällorna är fettrika. Det är exakt de livsmedel människor undviker när de vill gå ned i vikt. Vid bantning kan vi omedvetet begränsa kolinintaget och förvärra acetylkolinbristen."

Det finns en kvinnlig läkare i USA som började ge sin Alzheimersjuke man stora doser av kokosfett varje dag. Hans sjukdomsförlopp avstannade och gick t.o.m. tillbaka något. Vilket talar emot din "informatör". Jag kan tyvärr inte hitta artikeln (läste den på Kostdoktorns sida) och har heller inte hört någon uppföljning av det.

LenaK63
3/1/17, 8:45 AM
#2

#1  Mary Newport var det.  En länk till uppföljningen och om Mary själv.

https://coconutketones.com/

Sindri
3/1/17, 9:26 AM
#3

Tack snälla LenaK! Som jag har undrat över detta och förbannat mig själv att jag inte sparade länken till artikeln.

Jättespännande läsning och fantastiskt att de satt igång forskning på detta.

LenaK63
3/1/17, 8:07 PM
#4

Mary Newport har jag lagt på minnet av den anledningen att jag ofta måste försvara min kokosolja i kaffet!  Inte bara därför utan för att jag såg en videointervju där hennes man satt med och sa att "Det var som om nång tänt lampan" när han började känna sig bättre. Detta är rätt länge sedan. Förmodligen ligger videona kvar om man googlar. Sedan dess ger jag också min 14-åriga hund kokosfett varje dag och hon verkar över huvud taget inte dement.

Sindri
3/1/17, 8:18 PM
#5

Wow!

LenaK63
3/1/17, 10:40 PM
#6

Bruce Fife skrev boken "Stoppa Alzheimer Nu" (översatt till svenska naturligtvis) Han är chef (eller var) för The Coconut Research Center i Colorado Springs, USA. Han har skrivit åtskilliga böcker om kopplingen mellan kost och hälsa. Boken tar även upp andra sjukdomar som Parkinson, MS, Hjärndiabetes, Huntingtons sjukdom med många fler. En liten uppslagsbok i ämnet.

Boken kom ut på svenska 2011 och är ganska tjock. Har nog inte riktig läst allt vad jag kommer ihåg. Han har rätt många recept som innehåller rikligt med fett. 

Det handlar i alla fall om att naturligt fett är bra för hjärnan.

Annons:
Lotofs
3/2/17, 5:15 AM
#7

Skulle man kunna ersätta allt fett med bara kokosolja? Eller missar man nåt då? Brukar ta t.ex 50/50 smör/kokosfett vid matlagning, tillräckligt för att mota olle i grind? Gillar inte tillsätta fett i kaffe och annat mellan måltiderna.

Sindri
3/2/17, 8:46 AM
#8

Det finns ju länder där man aldrig använt smör och de har ju klarat sig bra. Tror absolut att det går. Jag använder smör bara för smakens skull.

Lotofs
3/3/17, 5:51 AM
#9

Då tror jag att jag ska testa i helgen då jag är hemma. Det där med magen, ni vet…

Sindri
3/3/17, 8:23 AM
#10

Många magar reagerar vid för mycket kokosolja, men du behöver ju inte lägga om helt direkt, utan fasa ut smöret så magen vänjer sig långsamt.

Själv har jag aldrig märkt någon sådan effekt.

Lotofs
3/4/17, 3:43 AM
#11

Test idag, tänker bara köra kokos så… Har man använt kokos länge så kanske inget händer, magen är van. Hoppas jag inte märker nåt heller.

Upp till toppen
Annons: