Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 5704 ggr
Lisabet
2/16/17, 5:06 PM

Vattenkokare

Vår vattenkokare kommer snart att ge upp, så vi behöver en ny. Men med tanke på hur den gamla ser ut på insidan, trots rengöring, så skulle jag vilja ha en av glas.

Har ni några tips på en som är bra och prisvärd?

Annons:
Margareta
2/16/17, 6:57 PM
#1

Har aldrig sett i glas men vill själv ha om du hittar. Vi har rostfri efter att ha utrotat de med plast och aluminium

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Sammet1
2/16/17, 7:31 PM
#2

Det är kalkavlagringar som gör vattenkokaren ofräsch, och har man problem med hög kalkhalt i kranvattnet, så får man avlagringar även på glas. Har ingen vattenkokare i glas, men väl dricksglas med kalkbeläggningar.

Kör ättika eller citronsyra ofta i vattenkokaren om man har det problemet. Gäller alla material.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Vivisfaxarn
2/17/17, 7:10 AM
#3

Det finns flera. Sök på nätet: vattenkokare glas! Jag har en som lyser blått när den är på. Jättenöjd.

Lisabet
2/17/17, 8:15 AM
#4

Nej, det är inte (bara) kalkavlagringar som missfärgar vattenkokaren. Vi har inte hög kalkhalt, och vi avkalkar kannan, men den ser ändå inte trevlig ut.

Jag har hittat flera glaskannor på nätet, men det jag undrade över, var om någon visste vilka som var bra eller mindre bra.
Jag får väl välja en bara. Såg också en som lyste blått och tycker det var skojigt.

mirai
2/17/17, 8:51 AM
#5

Jag tar en 1/4 dels maskindisktablett eller 2 msk tvättmedel+ hett vatten. Får stå övernatten. Skölj supernoga. Vattenkokaren blir skinande😃. Jag bor i Skåne= mycket kalk.

KRAM!🌺

odezza
2/17/17, 1:21 PM
#6

Den här vattenkokaren såg jag i ett annonsblad från Jula. Om den är bra eller inte, vet jag inte, men priset är ju inte helt fel.

Jag har en som är rostfri inuti, och när jag vill fräsha upp insidan så kokar jag upp en full kanna, häller i ca 1/2 - 1 dl ättiksyra (24%), och låter den stå några timmar.

Jag använder ättika även till äggkokaren, som blir rätt ful i botten med tiden. Då häller jag i kokande vatten, och en skvätt ättika, låter det stå ett tag, sen är den som ny igen.

"still lost in space and time"

Annons:
[Baltazar13]
2/17/17, 4:24 PM
#7

#6 Den kokaren har jag. Funkat utmärkt i ett år så här långt.

Lisabet
2/18/17, 4:13 PM
#9

#6 Jag köpte den, när jag ändå var i stan. Den ser fin ut, hoppas att den håller bra.

Zepp
2/19/17, 1:01 PM
#10

Grejen är väl att om vattenkokaren är i glas så ser man skiten och diskar oftare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2/22/17, 3:59 PM
#11

Funkar den inte kan jag rekommendera Siemens, köpte en Porsche design från dem för minst 10 år sedan. Superkvalitet. Kokar upp vatten med lite citronsyra då och då, håller den fräsch.

Ingrima
2/22/17, 4:58 PM
#12

Vi har en vattenkokare köpt på Teknikmagasinet, klotformad glasbehållare, 1,6 L Vattnet här är mjukt, behöver ytterst sällan diska den. Vi är nöjda med den, men den låter ganska mycket när vattnet kokar upp.

Upp till toppen
Annons: