Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3663 ggr
onelittlegirl
2017-02-12 15:12

Antingen illamående eller hungrig

Jag har nyss börjat med detta men jag klarar inte av att äta lchf i rätt proportioner.

Problemet är att jag lätt blir illamående av för mycket fett så jag måste dra ner på fettet. Då blir jag grinig och hungrig och kolhydraterna får jag inte öka så då återstår mer protein.

Är det ok att äta lika stor andel protein som fett?

Jag tycker det är synd att min köttkonsumtion ökat markant med lchf Man ska inte behöva äta mer protein än innan men jag måste det när jag tar bort mina stoooora lass av pasta jag åt förut när jag inte klarar att ersätta med tillräckligt mycket fett för att bli mätt.

Annons:
onelittlegirl
2017-02-12 15:13
#1

Jag har 30 kg övervikt glömde jag säga

Halvdansken
2017-02-12 15:16
#2

Kan du ge exempel på vad du äter på en dag? Så är det enklare att komma med lite goda råd.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2017-02-12 15:20
#3

Det är nog rätt sannolikt omställningsbesvär?

Sträva efter rätt proportioner.. främst då att hålla ner kolhydraterna då.. och fett skall öka av ditt energiintag.. dvs E%!

Grejen är.. att fett och kolhydrater har litta olika verkan på dina hunger/mättnadsmekanismer.. för mycket fett ger illamående/spykänsla!

Och om din kropp fortfarande till stora delar är inställd på kolisar/blodsocker så tar det tid.. flera månader för vissa att ställa om till att i huvudsak förlita sig på fett som främsta energikälla!

Den första månaden går som regel åt för att ställa om hjärnan att acceptera mer ketonkroppar som ersättning för glukos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

onelittlegirl
2017-02-12 15:28
#4

5 skivor bacon 1 stekt ägg till frukost

köttfärssås gjord på nötfärs gul lök, strimlad vitkål (tycker inte om fläskfärs eller blandfärs)

Middag korvgryta med olika grönsaker i blomkål broccoli paprika vispgrädde kolhydratsnål korv.

Om jag blir hungrig mellan målen (vilket jag nästan alltid blir) så äter jag tex skinkskivor rökt skinka paprikabitar ostskivor

Kan tillägga att jag säkert har "fel" på hunger och mättnadssignalerna efter år av överätande

Sammet1
2017-02-12 17:07
#5

Om du ökar på mängden ägg, och vispar upp dem lite och steker till äggröra i ganska rikligt med smör, så står du dig nog längre på frukosten. Du kan "gömma" ganska mycket fett i äggröra, utan att det känns så fett. Prova och se om det funkar för illamåendet. 

Smörstek grönsaker och ha till maten, Vissa grönsaker suger upp mycket fett utan att det känns så flottigt, t.ex. aubergine. Svamp kan man gömma mycket fett i också.

Tänk på att du är van vid att känna mättnad efter volym. Fyll på med sallad eller andra bladgrönsaker. De ger skapligt med volym utan att innehålla särskilt många kolhydrater. Ät långsamt, tugga ordentligt och låt kroppen hinna känna att den faktiskt får i sig kalorier. Det är energipåfyllningen som ska ge mättnadskänslan, inte volymen, men det kommer att ta tid innan din kropp ställer om.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

parsley
2017-02-12 18:54
#6

Testa extra salt. Det kan hjälpa mot illamående och en del andra omställningsbesvär. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten och drick eller ta saltet på tungan och svälj med vatten. Välj gärna seltin som har en del extra mineraler eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt och består av olika sorters salt. Googla för recept. 

Klarar du av att ta extra fett i kaffe eller te? Det finns smakneutral kokosolja på burk som man kan ta i varm dryck. Magen kan dock behöva vänja sig vid kokosoljan. Använd inte kokosolja/kokosfett i silverpaket, utan leta efter en ekologisk sort.

Annons:
onelittlegirl
2017-02-13 08:49
#7

Jag undrar en annan sak också. Är det normalt att vara så himla törstig som jag? Jag vaknar och är alldeles torr i munnen och måste upp och dricka. Jag kissar också mängder. När jag sa det till en person så sa hon att det låter som diabetes. Men det vore ju ett märkligt sammanträffande att få diabetes precis samtidigt som jag minskade kolhydraterna. Jag har ingen blodsockermätare så jag kan ta reda på det heller.

Men jag funderar på om jag nog äter för mycket salt. Jag menar, jag åt inte mycket bacon och liknande tidigare. Det var pasta som var min favoritmat och den åt jag bara nån liten köttbulle till. Jag tyckte pastan var godast och skippade gärna något till. Och nu gör jag tvärtom, skippar pastan och äter det andra. Och då måste det ju bli mer salt?

fiskenihavet
2017-02-13 10:28
#8

Hej. Intressant tråd. När jag började med LCHF, för flera år sedan, och fortfarande, var/är jag oxå antingen hungrig (ashungrig) eller spyfärdig. Har experimenterat med mängd fett och med mängd protein. Ingenting har hjälpt. Blir bara mätt när jag ökar proteinintag. Ökar jag fettet kommer det upp igen. Hoppas på fler svar i tråden.

Zepp
2017-02-13 21:34
#9

#7

Japp.. det är normalt under omställningen.. och tipset är att inta mer salt.

Menna.. inte nog med att man måste räkna kolhydrater skall man oxå hålla koll på saltet med?

Altså man får skilja på omställningen från högkolhydrat till lågkolhydrat och sen oxå hur mycket salt man får i sig!

Vi behöver salt.. kroppen använder det bland annat för att reglera blodvolym och Blodtryck.

När man går över till LCHF så sjunker insulin, det leder till att njuren utsöndrar mer salter.. sen så brukar man kissa ut ketoner oxå i början innan kroppen vant sig vid dessa som energiresurser.. då går det åt mer vatten.. salt följer med ut.

Och.. sk färdigmat är fullkommligt laddade med salt.. annars så skulle de inte smaka speciellt mycket.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: