Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1969 ggr
ylvabella
2/12/17, 9:03 AM

Sundare vara fet hela tiden än jojobanta?

Hej jag undrar om det är sundare för kroppen att hålla en jämn övervikt än att då och då göra ett ryck och gå ner till normalvikt men falla tillbaka i gamla hjulspår och  återfå alla kilon igen?

Annons:
Zepp
2/12/17, 3:13 PM
#1

Bra fråga.. däremot så finns det nog inga bra svar?

Jojobantning vet vi hur som helst är för de flesta skadligt.. för de flesta skadligt rent mentalt.

Då pratar vi altså om CDS.. dvs Chronic Dieters Syndrome!

Dvs där man strävar efter en sk normalvikt.. ett ideal som alla lixom inte är födda till att vara vid.. typ fotomodell!

Och där man med olika drakoniska metoder.. främst kalorirestriktion till slut hamnar i ett tillstånd där vikt och kalorier blir en stor del av ens tänkande/liv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ylvabella
2/12/17, 7:04 PM
#2

Jag tänkte inte på någon extrembantning för att bli modellsmal utan mer att äta en bra kost.  LCHF typ. Jag vet att det inte är någon bantningsmetod men jag kan inte förneka att jo jag hoppar på dieten  i syfte att tappa kilon och bli smalare. Men någonstans på vägen tappar jag motivationen och längtan efter kolhydratmaten blir för stor och så börjar jag äta som innan. Jag blir tjock igen och har det så ett tag innan jag åter igen gör ett försök som förr eller senare spårar ur.

Så nu funderar jag om det är bättre att acceptera. Jag fixar inte LCHF. Jag vill inte avstå pasta och frallor och nybakta kanelbullar en hel livstid. Det kanske är bättre att bara ha det så än att göra försök på försök som ändå slutar på samma sätt och kanske stressar kroppen i onödan.

hemul
2/12/17, 7:50 PM
#3

Känner du så skulle jag föreslå en medelväg. Förbjud inte det dåliga helt utan tillåt dig att äta lite av det, men betydligt mindre än förut. Antingen kan du ju äta lite varje dag om nu t.ex. en macka på morgonen är det viktiga eller gå lös på ett skrovmål en gång i veckan eller när du känner för det. En sätt kan ju vara att bestämma att när man är bortbjuden eller fikar eller äter ute, då är allt tillåtet.

hemul
2/12/17, 7:52 PM
#4

Jag gillar Mark Sisson för att han har en realistisk inställning. Han säger, både vad gäller kost och träning, att om man får det 75% rätt så är det bra nog. Befriande, tycker jag.

hemul
2/12/17, 7:53 PM
#5

Apropå Sisson är ju paleo något du kunde fundera på också. Typ mer frukt och rotfrukter, men bullen och annat bröd får fortfarande bli undantag.😉

Upp till toppen
Annons: