Annons:
Etikettövrigt
Läst 5854 ggr
julia11
2017-02-02 14:56

Ingen lchf om man inte har glutenallegi????

Hejsan!

Fick i går en liten chock, tankeställare….men vet inte om det är sant, hittar inte svar. En kvinna med glutenallergi sa att jag inte ska utesluta gluten om jag inte är allergisk mot det. Då kan jag få det och bli så sjuk…vad tror ni., mår ju bra på det. Men har ju inte glutenallergi, tror jag. Får sån snäll magverksamhet liksom av det. Tacksam för lite svar och funderingar.

Annons:
Sindri
2017-02-02 15:03
#1

Så helt korkat. Sjukvården har nån konstig inställning att man skall äta gluten och göra ett test för att få det på papper.
Ingen begär väl det av en rökare!?

Jag har slutat med gluten för 8 år sedan och mår så mycket bättre. Visst kunde jag äta det förr utan att bli akut sjuk, men nu får jag problem om jag äter det. Men varför skall jag det?

Tänker inte börja röka heller.
Bry dig inte ett skvatt om vad damen säger. Man äter väl vad man vill.

Människokroppen är inte skapt för att äta gluten i den mängd vi gjort de senaste decennierna. Man får olika symptom bara, en del blir mer sjuka, en del mindre, en del får allergier, fibro, reumatism etc.

Be damen läsa bl a Charmen med tarmen så kanske hon fattar.

hemul
2017-02-02 15:14
#2

Vad speler det förr roll om man blir glutenintolernat då om man inte tänker äta dit ivf?

Inte för att jag tror man blir det. Har ätit glutenfritt i över 10 år men äter någon enstaka gång lite vanligt bröd om jag blir bjuden eller så och märker ingenting.

IaMiaMaria
2017-02-02 15:18
#3

Nej, man blir inte allergisk eller intolerant mot ett ämne för att man inte äter det. Det är som att säga till en som inte äter fisk att om du inte gör det så bli du allergisk mot det och kan aldrig äta det sen. Logiken i det?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Gronstedt
2017-02-02 15:32
#4

Magen kan reagera tillfälligt på all slags mat man inte ätit förut eller inte ätit på länge - det är inte detsamma som allergi eller överkänslighet.

Carmarino
2017-02-02 15:36
#5

Hon kanske menade att om man tror att man är glutenintolerant så ska man inte själv utesluta gluten ur kosten innan man testat sig. Gör man det så blir testerna missvisande. Om man däremot inte har några problem med gluten, så bör det inte vara någon risk att utesluta det om man vill äta glutenfritt. Här är lite information om man vill utesluta gluten ur kosten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vivisfaxarn
2017-02-03 08:40
#6

Det vete vi äter nu innehåller otroligt mycket med gluten än min mormors. Siffror är jag inte så bra på, men tror det är 40% mer gluten nu! Tror inte vi är skapa för det.

Annons:
parsley
2017-02-03 10:43
#7

Jonas Bergqvist skriver en del om gluten på sin blogg, bl a i det här inlägget.  http://www.jonasbergqvist.se/gluten-och-spannmal

julia11
2017-02-06 19:19
#8

Tack, blev så orolig, men som sagt måste vara för att hon äter Waran och är glutneallergiker..för jag tror inte jag blir allegiker om jag inte äter gluten..låter liksom lite otroligt..har fortsatt med att inte käka gluten i alla fall. Får låta bli att prata om det med henne…

Tror att hon inte kommer att förstå. Tack för all info och input :)

Upp till toppen
Annons: