Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4253 ggr
Vivisfaxarn
1/29/17, 7:08 AM

Skala ägg

Jag gör som jag alltid har gjort när jag kokar ägg. Kokar och kyler i kallt vatten. Sen är dom helt omöjliga att skala! Det är en ganska nytt problem, nån som vet?

Annons:
Maria
1/29/17, 7:39 AM
#1

Jag har hört någonstans att det handlar om hur färska äggen är.

För mig är det inget nytt problem utan det har varit så i omgångar så länge jag kan minnas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
1/29/17, 7:45 AM
#2

Färska ägg är svårare att skala. 🙂

Maria
1/29/17, 7:55 AM
#3

#2 Ja precis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hemul
1/29/17, 8:00 AM
#4

Råkar också ut för det där oftare nu än förr. Märkligt.

Jag brukar picka äcken. D.v.s. göra hål i tjockändan där den där luftbubblan finns innan jag pluppar ner dem i vattnet. Det är för att de inte ska spricka så lätt när man kokar. Men det har också fördelen att om man börjar skala i tjockändan så är det lättare att komma under hinnan om de är pickade och det är ju det som är tricket med lättskalade ägg, att få loss skal och hinna, inte bara skal. Du kan ju prova och se om du tycker det hjälper.

tk1971
1/29/17, 8:39 AM
#5

Ju färskare ägg, desto svårare att skala.

OlgaMaria
1/30/17, 8:14 AM
#6

Håller med om färskheten. Brukar alltid ha väldigt mycket ägg hemma så att jag aldrig behöver koka helt färska ägg - för då blir de så jobbiga att skala. Ägg håller väldigt länge om de får stå i kylskåpet hela tiden. Färska ägg används däremot gärna till annat - framför allt majonnäs. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Siggebus
1/31/17, 6:52 AM
#7

Ahaaa! Färska ägg är svårare? Har alltid retat mig på de svårskalade äggen men då är de kanske bäst 🙂

Sindri
1/31/17, 9:34 AM
#8

I Tore Wretmans memoarer kan man läsa om att han som kökspojke blev rejält utskälld om de kokta äggen inte var ordentligt kylda, för då var de svårskalade. Så kanske gäller det att kyla mer, men man vill ju å andra sidan inte ha kalla ägg (oftast).

Gör jag äggen lite halvhårda för att ätas kalla så låter jag dem ligga rätt länge i kallt vatten. Tycker det blir lättare att skala då.

Honestyisdead
2/1/17, 8:39 PM
#9

Låter alltid äggen stå någon vecka innan jag kokar dom. Då är det lättare att skala. De jag har i kylen nu var bäst för andra december och fortfarande friska och väldigt lätta att skala :)

Pickar aldrig mina.

Vivisfaxarn
2/2/17, 7:28 AM
#10

Svaren är verkligen tydliga, färska ägg är svåra att skala! Frågade min kusin igår, samma svar! Hon köper, som jag, direkt från bonden. När hon ska göra t ex ägghalvor till jul köper hon ägg i affären. Dom är gamla!

OlgaMaria
2/2/17, 8:21 AM
#11

#10 Haha, det beror väl helt på. Inför jul får man helt enkelt köpa ägg i god tid. Och de ägg du köper i affären står det ju packdatum på så du kan veta hur färska de är. Jag föredrar att köpa färska ägg och förvara dem hemma i kylen. Då håller de längre jämfört med i butik där de står i rumstemperatur.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vivisfaxarn
2/2/17, 10:45 AM
#12

I min affär står dom i kyl!

Upp till toppen
Annons: