Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 4386 ggr
Bjorne
1/14/17, 10:18 AM

Olivolja och korngryn

Ett par frågor om livsmedlens eventuella nyttighet.
Olivolja sägs ju vara den speciella ingrediens i medelhavskosten som gör den så hälsosam för blodkärl och hjärta. 
Min fråga är nu, Vad händer om oljan hettas upp som tex vid stekning. Försvinner de positiva egenskaperna då. Kan man då lika gärna använda smör eller rapsolja att steka i och bara använda olivoljan i dressing och liknande? Eller är olivoljan lika bra varm som kall?

Korngryn skall vara hälsosam på flera sätt sägs det. Bra för tarmfloran, Sänker blodtrycket och ökar insulinkänsligheten bla.
Men ur LCHF-synpunkt så innehåller ju korngryn kolossalt mycket kolhydrater.
Det har också talats om resistent stärkelse och lågt GI i samband med korngrynet. 
Så hur lämpligt är det att äta korngryn för dem som försöker hålla sig till LCHF och kanske speciellt för oss som har typ2-diabetes?

Annons:
hemul
1/14/17, 10:31 AM
#1

Olivolja bör inte hettas upp. Smör är bättre. Ghee (klarnat smör, smörolja) och kokosolja är nog allra bäst. Talg (utsmält, renad) är nog inte dumt heller.

Korngryn är förbannat gott (saknar det - korngrynsgröt mmmm…!) men oavsett om det är nyttigt eller inte så kan man ju inte äta det i någon större mängd på LCHF. Men visst, ligger du inte jättelågt på kolhydraterna, nog kan du äte lite korngryn ibland ifall du inte vill undvika det av andra orsaker, t.ex. att du vill utestuta spannmål.

Nyttan med korngryn för diabetiker består väl till stor del i att det är mycket långsamma kolhydrater? Och det argumentet faller ju om man bara äter en väldigt liten mängd kolhydrater. GL blir lågt även om de få kolhydrater man äter är snabba.

Vad som är bra när man baserar kosten på kolhydrater är inte nödvändigtvis av vikt när man inte gör det.

VildaVittra
1/14/17, 10:55 AM
#2

"Nyttan med korngryn för diabetiker består väl till stor del i att det är mycket långsamma kolhydrater?"

Nej.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
1/14/17, 11:15 AM
#3

Nähä. Du kanske kan utveckla? 😉

VildaVittra
1/14/17, 11:17 AM
#4

#3 Se videon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
1/14/17, 11:22 AM
#5

Ha ha! Jag trodde det var reklam så jag "såg" den inte ens Det var väl färgerna. Ursäkta.

Hittade det här också.
http://www.vetenskaphalsa.se/minska-aptiten-och-hall-blodsockret-nere-med-korn/

Så fibrerna har mer långtgående effekter än att fördröja upptaget av kolhydrater från grynen själva. Men det måste ju ändå vara så att man måste äta en viss mängd för att få effekt och då kan det ju bli svårt på LCHF. Lägger man sig på en högre kolhydratnivå går det ju att äta t.ex. en tallrik gröt, men frågan är vad effekten blir när man inte äter (större mängder) kolhydrater för övrigt. Studien är så klart gjord på normalkostare.

Zepp
1/14/17, 5:04 PM
#6

Eh.. äh.. ersätt allt vete och havre med det svenska riset "korn", så löses en massa utav våra nuvarande sk västerländska sjukdommar!

Märk väl.. man får lixom ersätta cirka 90% av matvarorna i en vanlig affär med korn!

Dvs det är knappast korn som löser problemet som att undvika allt socker?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Bjorne
1/14/17, 5:28 PM
#7

Zepp, jag antar att du ironiserar. För övrigt har jag svårt att tolka ditt inlägg. Är väl dum.  Menar du att korn är dåligt bra eller meningslöst i största allmänhet.

Zepp
1/14/17, 5:52 PM
#8

Mnjae.. erkänner att det är en del ironi.. med en nypa sanning oxå!

För hade vi hållit kvar vid korn och struntat i socker/vete/havregrynsgröt så hade vi nog oxå kunnat äta potatis?

Säger som Taubes., hade vi bara skippat sockret och för all del oxå raffinerat vet så hade vi förmodligen kunnat äta resten av de naturligt förekommande kolhydraterna om vi bara lagar vår mat från rena råvaror!

Såå.. laga all mat själv, från rena råvaror efter årstid.. lättare sagt än gjort!

Det är nog själva problemet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
1/14/17, 8:38 PM
#9

Varför tycker du havre är så mycket sämre än korn?

Zepp
1/15/17, 2:02 PM
#10

Mnjae, främst en förutfattad mening med tanke på hur det som regel serveras kan jag erkänna!

Gäller nog oxå vete.. emervete/enkelkorn?

Hur som helst.. om korn skulle säljas/konsumeras i mald och högraffinerad form så tror jag att jag skulle ha samma fördomar mot detta?

Dvs om mald och högraffinerat korn skulle ersätta vete i många högprosessade produkter så tror jag lixom inte att det vore någon större skillnad?

Dvs vi bör nog helst äta vår säd som hela korn?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bjorne
1/15/17, 3:14 PM
#11

Att jag ställde frågan om korn berodde mest på den länk som jag har bifogat nedan.
Det börjar väl klarna alltmer hur viktig tarmfloran är för vårt välbefinnande och faktiskt även för vår kroppsvikt.
Det kanske inte är så enkelt som vissa inom LCHF-rörelsen tycks tro att det bara gäller att minimera intaget av kolhydrater så är allt frid & fröjd.
För att få en gynnsam sammansättning av tarmbakterierna så är det väsentligt att även få i sig rätt sorts kolhydrater som föda till de goda bakterierna. Och det är där som kornet kommer in i bilden.
Man har även börjat tillämpa sk. avföringstransplantationer med gott resultat.
Feta som får bajs från smala personer har gått ner utan andra åtgärder.
Även underviktiga har blivit normalviktiga och tom överviktiga med samma metod.
Ganska äcklig hantering, men å andra sidan vore det väl underbart om många av oss feta kunde bli hjälpta bara genom en kost som gynnar uppkomsten av en lämplig bakterieflora i tarmarna. 

http://www.lu.se/article/minska-aptiten-och-hall-blodsockret-nere-med-korn

Zepp
1/15/17, 3:30 PM
#12

Mnjae.. klarnar gör det nog inte direkt faktiskt.. utan mer om vilka slutsatser man drar från olika studier!

En som är rätt viktig är hur fort olika sorters kolhydrater höjer vårt blodsocker.. där finns det uppsjöar av studier på Pubmed som visar att hela korn.. oavsett sädesslag höjer blodsockret långsammare . dvs då patar vi främst om GL, dvs Glykemisk belastning!

Googlar man sen Glykemic Load på Pubmed så får man ytterligare sturdier.

Så kan man hålla  på tills man blir led.. eller så inser man rätt snart att hela korn skiljer sig från fullkornsmjöl!

Då har man lixom kommit en hel del fram till vägs ände!

Dvs man bör undbvika cirka 90% av av maten i en vanlig affär. laga allt från rena råvaror, baka ditt eget bröd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
1/15/17, 3:41 PM
#13

Det är nog också svårt att veta vad som beror på att man tillfört något och vad som beror på att man tagit bort något. I studien åt de ju bröd på hela korn till alla måltider. Alltså åt de inte det bröd de annars brukar äta. Kom sig ökningen av de här önskvärda tarmhormonerna av att de åt korn eller av att de inte åt sitt vanliga bröd? Både och?

Lite samma problem som med lågkolhydratdieter. Mår vi bättre för att vi äter mindre kolhydrater? För att vi äter mer fett? Eller helt enkelt p.g.a. något specifikt som vi uteslutit ur vår kost, t.ex. industribröd?

Annons:
Bjorne
1/15/17, 4:17 PM
#14

Dock kanske det rentav finns andra aspekter på födan än vilken som kortsiktigt höjer blodsockret mest respektive minst.
När jag skriver börjar klarna så menar jag att man börjar inse vikten av en bra tarmflora.  Något som mycket väl kan komma att dominera diskussionen även på det här forumet i framtiden.

Zepp
1/15/17, 4:55 PM
#15

#13

Menna, menna.. så är det ju!

Vad är det som gör vad och vid olika  metabola tillstånd/ålder/aktivitetsnivåer!

Det man tar bort är lixom minst lika viktígt som det man ersätter det man tog bort med!

Varvid det då blir helt j*vla omöjligt att veta huruvida det är borttagandet eller tillägget som är det viktiga?

En sak vi kan dra litta slutsattser ifrån är iallafall GL, dvs Glykemisk Load!

Lägger man sen på en doktorsexamen i human näringslära/biokemi så är det lixom rätt lätt att dra vissa slutsattser.. arten Homo Sapiens Sapiens har en begränsad förmåga att lagra glukos!

Såå.. innan vi tillför ännumera lättspjälkad glukos som tenderar att höja vårt blodsocker så bör vi till minstingen iallafall ha hunnit springa minst två timmar i högt tempo, alternativt jobbat hårt fysiskt en hal eller hel dag inom jordbruk/skogskötsel/på fabrik!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
1/15/17, 5:03 PM
#16

#14

Du har så klart rätt.. det är mer komplicerat än att räkna kolhydrater!

Likt förbannat så har vi som art j*vligt svårt för att lagra glukos.. förråden är begränsade och springer man inte minst två timmar varje dag i högt tempo alternativt jobbar hårt inom jordbruk/skog eller på fabrik så blir man hur som helst j*vligt tvungen att ta hänsyn till det tillkortakommandet!

Det med Colons hälsa och biomeen där är faktiskt bra mycket lättare att förstå!

Unvik bara att köpa cirka 99% av maten i vanliga livsmedelsaffärer.. unvik alla avdelningar förutom de som säljer färska råvaror!

Laga och ät bara mat som du lagat själv.. helst bara ekologiska och  närodlade samt efter årstid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
1/15/17, 7:16 PM
#17

#14 Jag tror också att det kan vara så. Inte för att jag är särkilt påläst, det bara känns som en rimligare lösning än kolhydrater, särkilt när man drar alla kolhydrater över samma kam. Det är länge sen jag slutade tro på teorierna bakom lowcarb, men jag mår så mycket bättre så det är bara att fortsätta ändå och se glad ut. Men jag ser det nog mer som en fix än som sanningen om hälsosam kost numera.

Lisabet
1/16/17, 5:26 PM
#18

Jag tror mycket på att tarmbakterierna har stor betydelse.
Min svärson var smal, men åt en massa skräpmat, helt klart sockerberoende. Så fick han en otäck inflammation, blev inlagd på sjukhus, och fick en ordentlig antibiotikakur. Bra så långt, han klarade sig.

Men efter det gick han raskt upp 20 kilo, på några månader. Samma mat som förut. Han är inte smal längre, kan man säga.

Upp till toppen
Annons: