Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3224 ggr
bjornen66
2017-01-11 23:10

Lchf och hur det påverkar gynsamt tarmbakterier

Vet någon om det finns eller om det forskas om lchf o tarmbakterier

Annons:
Sindri
2017-01-11 23:25
#1

Tror inte man forskar specifikt om LCHF och tarmbakterier, eller någon annan sorts kost heller. Man tittar mer på vilka enskilda livsmedel och näringsämnen som har gynnsam resp. ogynnsam inverkan på tarmbakterier.

Men de som äter LCHF borde ligga bra till, speciellt vi som börjat syra mat.

Mest skadlig inverkan har socker och andra snabba kolhydrater, förutom antibiotika då, men det är ju inte direkt något livsmedel.

Om du är intresserad så finns det fler böcker som handlar om tarmhälsa, bl a Charmen med tarmen och Magsmart.

hemul
2017-01-12 06:01
#2

Fast det är nog inte alla som äter mycket grönsaker. När jag började hette det att grönsaker bara var dekoration på tallriken (kom från Skaldeman).

Mooniq
2017-01-12 07:42
#3

Jag sitter inte på några vetenskapliga bevis utan bara vad jag själv upplevt.

Jag hade IBS innan jag började med Lchf för ca 10 år sen. Jag hade fruktansvärda problem med mage/tarm. Efter omläggningen så kör jag i perioder kokosfett i te eller 1 tsk 1-2 ggr/dag. och numera så mår min mage väldigt bra. Aldrig förstoppning, ingen smärta och nästan doftlöst när jag har bajsat. Det säger mig att mina bakterier mår bättre eller har en bättre sammansättning.

Innan omläggningen till lchf så luktade det fruktansvärt när jag varit på toa, och mina tarmar producerade enorma mängder av illaluktande fisar.

Jag har läst en den om Candidasvamp som vi har i tarmen och vid höga socker/kolhydrat-intag så växer den explosionsartat och kan ställa till det enormt både inne i kroppen och på utsidan, Det kan vara värt att googla på.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sindri
2017-01-12 09:59
#4

För mig var det också så från början att grönsakerna var mest som dekoration, men med tiden har de blivit allt viktigare - har aldrig ätit så mycket grönsaker som nu.

Sen är det nog olika för olika personer. Häromdagen läste jag ett inlägg av någon som i princip bara kunde äta kött och dricka vatten.

Det kanske också är olika faser man går igenom när man går från "vanlig" kost till LCHF.
Jag hade nog en väldigt felaktig tarmflora och bästa sättet att bli av med den var nog att stenhårt utesluta alla kolhydrater till en början.

hemul
2017-01-12 14:01
#5

Det är det jag menar. Vems LCHF skulle man göra en studie på liksom?

Sindri
2017-01-12 17:14
#6

Nej precis, jag tycker det räcker med att man kan visa vilka livsmedel som skapar en dålig tarmflora och vilka som skapar en gynnsam. Och mycket vet man ju redan.

Annons:
hemul
2017-01-12 17:24
#7

Syrade saker är bra! Det blir ivf fart på magen. 😃

Hanveden
2017-01-12 17:47
#8

På Kostdoktorns blogg har detta diskuterats nämligen 

"Är potatismjöl LCHF? Om resistent stärkelse"

http://www.kostdoktorn.se/ar-potatismjol-lchf-om-resistent-starkelse

mLCHFh 😎 .

hemul
2017-01-12 18:40
#9

Har provat. Funkar som laxermedel på mig. Stod ut i ett antal veckor innan jag la ner det.

Upp till toppen
Annons: