Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 3510 ggr
Sindri
1/8/17, 3:56 PM

Bröd med kokbanan och annat icke spannmål.

Under diskussionen om resistent stärkelse kom kokbanan (plantain) upp som en bra källa.
Jag började leta efter recept på det och hittade mycket brödrecept. I samma veva fick jag också höra talas om tunnbröd med potatismjöl, och om gräset teff som används i nordafrika, speciellt Etiopien.

Man kan hitta mycket recept på nätet, speciellt på engelska med plantain.

Jag håller på att experimentera fram recept på tunnbröd och hårt bröd/kex och dessa två är vad jag brukar använda just nu. Teff finns som både ljust och mörkt mjöl, det kan också heta Jyttemjöl.

Det här är inte så  väldigt LC, men det fungerar för mig och säkert för en del av er andra också.

Mjukt tunnbröd
300 g kokbanan
3 ägg
50 g smält smör
2 dl mjölk
3 dl ljust teff
3 msk psyllium
2 tsk bikarbonat
1,5 tsk salt
2 msk chiafrön
1 tsk malen fänkål (eller annan krydda man föredrar, kanske pomerans)

Skala och mixa bananen. Tillsätt ägg, smör och mjölk. Blanda teff med psyllium, salt, chiafrön, bikarbonat och krydda. Tillsätt detta till bananmoset och mixa till en slät deg. Den kan vara lite kladdig.

Kavla ut hälften av degen mellan två bakplåtsdukar, använd rätt mycket teff tills det inte är kladdigt. Lyft den övre duken, mjöla, lägg på duken och vänd. Lyft duken, strö över mjöl, lägg på duken och kavla. (Kan verka lite pyssligt, men när man får snits på det går det rätt fort.) det skall bli rätt tunt, försök forma till en stor fyrkant som täcker bakduken. Dra över på plåten och nagga.
Gör likadant med resten av degen. (Beroende på hur stora plåtar man har kan det gå åt tre st.)

Grädda i ca 180 grader i ca 10 minuter. Låt svalna mellan handdukar. Skär sedan i lagom bitar och frys. Man tinar snabbt en bit.

Hårt bröd/kex
250 gram kokbanan
2,5 dl vatten
1 dl ljust teff
1,5 dl potatismjöl
 2 msk psyllium
2 tsk bikarbonat
2 tsk bikarbonat
50 gram kallt, hyvlat smör
Ev. kryddor, 1 msk fänkål eller 1 msk pomerans. Kanelknäcke; 2 msk kanel

Vallmofrön eller sesamfrön till dekoration.

Mixa banan och vatten. Blanda mjöl med psyllium, kryddor, bikarbonat, tillsätt till bananen.

Kavla som i ovanstående. Använd rikligt med teff till utbakningen. Den här degen brukar kunna kavlas utan bakdukar. Tunna degar till hårt bröd, ännu tunnare till kex. Dra endera över hela degsjoket till plåt och strö över frön, skåra i lagom stora bitar och nagga. Eller så skär man lagom bitar, naggar, strör på frön och lägger över på plåt.

Grädda i 130-140 grader, cirka 70 minuter. Kolla bröden lite då och då.

Till kex kan man kavla riktigt tunt och ta ut med kakformar om man vill. Gräddningstemp och tid kan behöva justeras för tunnare bröd.

Jag har experimenterat att använda den senare degen med pepparkakskryddor eftersom de blir riktigt spröda och fina, men har inte hittat rätt balans än.

Tacksam för input och era egna erfarenheter/funderingar/tester.

Annons:
hemul
1/9/17, 5:57 AM
#1

Tack! Ska vidarebefordra det.🙂

Upp till toppen
Annons: