Annons:
Etikettövrigt
Läst 3904 ggr
idalina:)
1/3/17, 9:11 PM

1000 kalorier/dag

Hej hej! Ska börja med en fasta nu efter nyår. 1000 kalorier per dag med följd av en ätardag, då jag tänkt äta ca 2500 sammanlagt. Men nu till min fråga, skulle det här hålla? Eller kommer det att förstöra min kropp totalt? Jag vet självklart att det inte är hälsosamt att äta 1000 kalorier per dag. Men skulle då en ätardag hjälpa till så att inte kroppen ställer in sig på svältningsläge? Är själv inte kunnig på ämnet och skulle gjärna vilja ha tips och råd av er där ute! TACK!

Annons:
idalina:)
1/3/17, 9:37 PM
#1

En ätardag per vecka.

Effie
1/4/17, 8:00 AM
#2

1000 kcal/dag…? Hur länge hade du tänkt hålla på med det? Och varför? Rent spontant känns det inte som en bra idé.

Fastar är det ju manga som gör. Men då håller man på några dagar, kanske en vecka (ja, det finns säkert de som håller på längre, men det är inte vanligt). Och man äter inte 1000 kcal/dag då.

Eller också prövar man periodisk fasta, som 5:2 eller 16:8.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Siggebus
1/4/17, 9:45 AM
#3

Jag undrar också varför och hur länge?
Nu när jag inte ska gå ner i vikt längre så äter jag mellan 1800 och 2000 kcal per dag och det funkar på mig. Går varken ner eller upp så det är tydligen min nivå för att underhålla den vikt jag vill ha.
Om du äter 1000 kalorier per dag 6 dagar i veckan och sen ökar till 2500 dag 7 så kommer ju inte den mängden att räcka till för att täcka upp så du totalt inte får ett svältläge.
Vad är ditt syfte med lchf? Gå ner i vikt? Må bra? Båda delar?

Kvothe
1/4/17, 10:28 AM
#4

Forskning och folks erfarenheter visar på bättre resultat med periodisk fasta, 16:8, 20:4 och/eller varannandags fasta.. Däremot att äta kalorireducerad kost några dagar är inte bra, dvs 1000kcal är för högt för att falla inom den lägre gränsen för fasteliknande diet och för lågt för att du äter tillräckligt. Så välj istället periodisk fasta, dvs ät inget alls i 18 timmar och sen äter du ordentligt, 2400 kcal under 6 timmar. Alternativt fasta totalt, bara vatten, salt och svart kaffe varannan dag och dagen efter det äter du fritt inom lchf. Alternativt läs på mer och fasta 3-14 dagar,, med bara vatten och lite salt.

idalina:)
1/4/17, 11:03 AM
#5

#2 #3 #3 Hade tänkt mig 4 veckor och helt enkelt för att gå ner i vikt relativt snabbt. #3 hur mycket bör jag äta på min ätardag isåfall? Men periodisk fasta låter kanon, ska kolla upp det! Tack så jättemycket för svaren!

Siggebus
1/4/17, 11:45 AM
#6

#5
Fast då är det ju ren bantning/svält det är fråga om och det kan man utföra med vilken kost som helst - tro mig jag har åtskilliga försök med det innan jag började med lchf. 😉
Funkade jättebra men inget liv man kan efterleva i längden och för varje gång jag slutade gick jag upp mer än jag vägt från början tills jag lagt på mig ca 45 kilos övervikt.

Annons:
Zepp
1/4/17, 7:39 PM
#7

Menna.. menna, menna.. kör på.. det lär knappast vara särskildt länge?

Då har du iallafall lärt dig något, utifall du inte visste/testat det tidigare!

Risken med att hamna i ett metabolt svältläge här i Sverige är lixom minimal!

Då är risken att efter flera års tids fruktlösa svältförsök hamna i Kronisk dieters syndrom betydligt större!

Om jag hade varit dig så skulle jag hellre satsat på två dagar i veckan där du äter max cirka 500 Kcal.. dvs 5:2.. och för resterande dagar håller koll på kalorierna, äter max 2-3 måltider per dag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: