Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF har gett mig allvarliga hudbesvär.

2017-01-03 17:45 #0 av: Jockez

Hej,

Jag har gått ner 45 kg med LCHF på 16 mån vilket är jättebra men jag har under 12 mån av dessa fått hudbesvär i ansiktet som blivit värre och värre. Hade inga besvär innan jag började med LCHF,

Jag är röd i pannan, på näsan samt ut på kinderna. Ser ut som en fjäril ungefär.  Får ibland små blåsor och det svider. Extra besvärligt blir det när jag rakar mig. Då svider det riktigt mycket.

Det ser ut som en blandning av eksem, rosacea och svamp, som om hudlagret försvunnit och det är den där oskyddade röda vattniga huden som syns, fast det inte är det. Liknar bara hur den ser ut på ett sätt.

Jag har testat alla krämer som finns mot resspektive problem (eksem, rosacea och svamp) men inget hjälper förutom att äta strikt LCHF och smörja med fet kräm. Då blir det mindre rött även om det tydligt syns att jag har problem i ansiktet.

Med strikt menar jag närmast inga kolhydrater utan bara mat som stekt eller kokt ägg med smör och majonnäs är det enda som ger resultatet ovan, när det blir lite bättre. Annars ser jag ut som en alkis med hudbesvär.

Problemen kom ungefär 3.5-4 mån efter att jag började med LCHF. och har blivit värre och värre. Nu är det på sin topp så att säga.

Det enda jag har gjort är att ta bort kolhydrater/socker, mjöl och allt det andra som inte ingår i en LCHF-kost. Får aldrig i mig mer än 20 g kh/dag (det är det maximala intaget någonsin under min LCHF-tid), normalt så ligger det mellan 7-12 g. Jag mäter som sagt var allt, varje dag trots att det gått 16 mån och jag fuskar aldrig.

Äter inga mediciner, fuskar inte, mår bra, har inga psykiska eller fysiska problem (förutom ansiktet), stressar inte, trivs med mitt liv etc. 

Äter:

Grönsaker: Gul lök, tomat, morot, blomkål, broccoli, vitkål

Fett: Smör, vispgrädde, creme fraische, majonnäs

Kött/fisk: Nötfärs, blandfärs, kotletter, torsk, kyckling

Anmäl
2017-01-03 17:58 #1 av: VildaVittra

Fjärilseksem i ansiktet kan vara symtom på en rad sjukdomar och tillstånd, däribland SLE, så jag tycker du tar en tripp till doktorn så denne får titta på dig innan du börjar experimentera. Ler

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2017-01-03 18:15 #2 av: kanskemenbarakanske

Jag skulle gått till en läkare och gjort undersökningar. Om dom inte hittar nått skullen jag gå ur LCHF

Anmäl
2017-01-03 19:04 #3 av: Aleya

Sök vc eller om du kan skicka en remiss till hudkliniken. Hoppas det löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios samt medarbetare för Julen

Anmäl
2017-01-03 19:07 #4 av: hemul

Kan vara rosacae.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rosacea

Eller det skulle kunna vara en reaktion på något i kosten. Tänk efter vad du äter mycket av nu som du inte åt eller bara åt sällan förut. Förutom fett då.Blinkar

Eller det är bara en slump att du fått det nu. Som sagt, doktorn är nog en bra idé.

Anmäl
2017-01-04 08:58 #5 av: Layza

Jag tycker också du ska kolla upp detta hos någon läkare, men jag vill tillägga att gifter/toxiner som vi får i oss från luften och maten lagras i fettet och när vi går ner i vikt och förlorar fettmassa kan dessa gifter komma upp till ytan, så när de nått huden kan det vara ett tecken på att gifterna håller på att lämna oss. Jag har själv varit med om detta. Men som sagt, kolla absolut upp med läkare och/eller naturterapeut.

Anmäl
2017-01-05 16:24 #6 av: fiskenihavet

#5, vad för hudproblem fick du, och hur lång tid tog det innan du blev av med de? Försvann de av sig självt eller måste det behandling till?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.