Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3860 ggr
bjornen66
2016-12-26 19:33

Sötningsmedel

Hmm fattar inte en sak jag får sug o kan äta mer plus att min mättnads känsla är mindre när jag andväder sötnings medel även när jag andvänder stevia. För det ska ju inte höja blodsocker. Har inga problem att vara utan det. Men man känner sig lite blåst. Är det någon annan som har samma reaktioner?

Annons:
hemul
2016-12-27 04:00
#1

Nej, inte med sött. Men kan det inte vara så att du helt enkelt gillar den söta smaken och därför vill du ha mer? Ibland tycker jag att man överteoretiserar. Man har sina preferenser och det gäller ju inte bara mat. Det finns saker man kan göra hur länge och ofta som helst (nästan) också.

Det finns saker jag har svårt att sluta äta om det finns mer, men det är så att säga "riktig mat", väldigt LCHF också. Sånt jag alltid har gillat. Men vem vet, snart visar väl någon studie att belöninscentrum lyser upp som en julgran hos vissa individer av revbensspjäll och att hormonerna dansar mazurka av kräftor.

ashe
2016-12-27 09:26
#2

Har hört från flera att de reagerar på sötningsmedel, trots att man inte "borde".

Det är nog bara att acceptera din verklighet och hantera den.

Jag blir konstig i mage och tarm av sötningsmedel. Väljer hellre socker, fast det ger sug.

Välj det som känns bäst, socker, sötningsmedel eller inget!

odezza
2016-12-27 18:55
#3

Vår Sajtvärd Margareta har skrivit en artikel om sötningsmedel.

Om det är så, att det blir ett insulinsvar av sötningsmedel, så verkar ju det insulinet på en normal/optimal blodsockernivå. Därmed sjunker blodsockret till en nivå under det optimala. I det läget tycker jag att det verkar rimligt att kroppen svarar med ett sug efter något blodsockerhöjande.

"still lost in space and time"

Upp till toppen
Annons: