Annons:
Etikettövrigt
Läst 7977 ggr
Halvdansken
12/24/16, 12:32 AM

Är ni förberedda?

Vad händer vid en större eller mindre kris i samhället? Har ni mat o vatten till 3 dagar som rekommenderas? Ja, det kanske man kan klara, men vad med 3 veckor?

Vad ska man tänka på? Vad betyder SHTF? Är alla preppers mer eller mindre galna?
Få  svar, tips och råd på den nya sajten http://prepping.ifokus.se/. 

Välkomna!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
korseett
12/26/16, 9:29 AM
#1

Det är intressant detta tycker jag. Nej jag är inte förberedd på ens tre dagar. Även om jag har kunskapen om hur jag ska förbereda mig så är det inte nåt jag tagit tag i. Hemma är allt på el. Vad händer om elen försvinner? I mitt nuvarande hus har jag ingen kökspanna, vedspis eller kamin att laga mat på. Där är det bergvärme. I mitt förra hem värmde vi både huset och varmvatten med kökspannan som även gick att laga mat på. Min förre man hade även införskaffat ett litet bensindrivet elaggregat att driva runt cirkulationspumpen och vattenpumpen med. Skulle det krisa med vattenpumpen så fanns den gamla brunnen kvar full i vatten. Jag önskar att jag hade så inne i stan med där jag bor nu. Ett annat aber är ju att jag inte konserverar maten på annat sätt än att stoppa den i frysen. På vintern och minusgrader går det att förvara maten ute men inte om det är varmgrader. Att försöka tillaga allt som finns i frysen blir nog inte lätt så mycket går nog till spillo tyvärr.

Margareta
12/27/16, 7:16 PM
#2

Vi har husbil utanför med gasol (både värme, kyl och spis) vi har elverk som räcker till en hel del och kakelugn. Det finns mat i frysen förmodligen för tre veckor, eftersom vi bor på landet långt från affärer, men det blir enformigt så klart. Det är svårt att tänka tanken men visst är vi numer dåligt förberedda på "kriser".

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Marliis
1/1/17, 5:15 PM
#3

Jag bor på landet och det har hänt att vi varit utan el några dagar vid storm. Ja g har luftvärmepump men också en kökspanna och ved, eldar en del när det är riktigt kallt annars också. Kan koka vatten och värma mat på den. Har en ren sjö bara ca 35 m från huset, så om trycket på våra hydrofortankar går ner så har man möjligheten att använda sjön, annars har vi bra tryck på tankarna och kan tappa reservvatten till köket och toa. Batterier och batteridriven radio finns, ficklampor och pannlampa. Det blir tråkigt utan el, men inga problem, mat i frysen finns och på vinter kan man ha maten ute i kylan också. Så inga problem om det är bara fråga om ca en vecka.

Upp till toppen
Annons: