Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 13309 ggr
Sindri
2016-12-07 20:37

Potatismjöl eller mandelmjöl?

Det här är ingen fråga för hardcore LCHF:are, bara hoppas att någon ivrig LCHF-bagare härinne vet;
Efter att ha provat ett otal recept på LCHF-pepparkakor försöker jag nu göra ett eget recept.

Dagens test blev riktigt, riktigt gott, det som bekymrar mig är konsistensen. Det går inte att få dem sådär knapriga som "äkta" pepparkakor. Degen blir liksom "kort" i konsistensen och de smulas sönder.
Jag körde en blandning av teff- och mandelmjöl, men undrar nu om det är mandelmjölet som ställer till det. Kan de blir både segare och knaprigare (ni fattar vad jag menar) med potatismjöl istället för mandelmjöl?

Eller är ägg lösningen?

Psyllium verkar inte spela någon roll i det här sammanhanget.

Annons:
Biami1.
2016-12-08 12:25
#1

Följer gärna. Är nyfiken på resultatet och ev. recept.

hemul
2016-12-11 23:36
#2

Vet inte i just pepparkakor, men vill man ha en ersättning för vete men inte är rädd för kolisarna (potatismjöl var ju ett alternativ) så har jag funnit att majsmöl är mest likt vete. Hemköp har ekologiskt fullkornsmajsmjöl från Örterkräm till rimligt pris.

Att det är fullkorn märks inte. Innan jag hittade det här körde jag med rismjöl om jag behövde nåt. Men det är mer som potatismjöl, blir lite konstigt om man t.ex. använder det i sås. Majsmjölet både smakar och uppför sig mer som vete. Man kan t.ex. göra bottenredning och det sväller i smöret. Rismjöl gör inte det och blir lätt bränt. Så  jag misstänker att det funkar som vete i pepparkakor också, även om mängden så klart är mindre än den normala.

Sindri
2016-12-11 23:47
#3

Jag är ju alltid lite misstänksam mot majs, men skall kolla efter det. Dock har vi inget Hemköp i närheten.
Jag kanske smakar någon kaka, det är inte hela världen, men det är mest för dotterns skull, hon tål inte något sädesslag.

hemul
2016-12-12 08:43
#4

OK, jag tänkte om det var mest gluten och de vanliga sädesslagen du ville undvika. Örtekräm finns väl på andra ställen med eller om det kvittar om det är ekologiskt finns ju fler alternativ. Jag är också misstänksam mot majs, men jag är rädd att det ska ha smugit sig in GMO, så därför kör jag eko.🤔

Men uppriktigt sagt tror jag vilket mjöl som helst (alltså mjöl med kolisar) har en "bindande" effekt. När jag gör surrebröd, matbröd alltså, gör jag alltid Kwasniewsky-style, även om jag hittat på receptet själv. Han har alltid en liten mängd mjöl i. Blir ingen större skillnad om jag tar ris eller majs t.ex. Bovete tror jag jag testat också.

Sindri
2016-12-12 08:54
#5

Ja, det finns ju en del olika sorter att testa. Har kört med hirs någon gång och nu teff. Dottern är inte så förtjust i kokosmjöl, fast jag känner aldrig nåt av det. Likaså för mycket psyllium backar hon på. Vill så gärna göra lite gott åt henne, hon har inte problem med kolisar, äter visserligen lite, men det stör inte.

Urtekram finns ju på många butiker nuförtiden, annars är det lätt att beställa. Undrar en sak bara; per definition, kan inte eko vara GMO?

hemul
2016-12-12 09:37
#6

Nix. Nu finns det ju olika ekomärkningar och jag minns inte vilken mjölet har (har slängt påsen), men jag tror inte någon tillåter GMO.

Det ska ju stå på om någon ingrediens är GMO och jag har aldrig sett det, så antagligen är oron överdriven. Om djuren fått GMO-foder behöver inte stå dock…

Annons:
hemul
2016-12-12 09:44
#7

http://www.urtekramsverige.se/produkter/livsmedel/bakning/fullkornsmajsmjoel-eko-gf-500-g#

  • EUs ekologisk logo
  • Krav
  • Danskt Ø-märke
  • Debio
  • Glutenfri sigill

Är nog grönt. 😉

Sindri
2016-12-12 16:17
#8

Tack!

hemul
2016-12-12 17:38
#9

Kommer ihåg att när jag testade att modda kokostoppar till pepparkakor, tror jag hade mer äggula och mixade kokosflingorna, så testade jag att ha i hjorthornssalt. Då blev kakorna väldigt spröda.

Sindri
2016-12-12 23:13
#10

Hjorthornssalt - värt att prova. VI får mumsa i oss de senaste snabbt så jag kan testa nya 😃

Upp till toppen
Annons: